FULL FRIHET: I «APB» får du full frihet til å lage ditt eget virtuelle jeg. Alt fra klær til hårfrisyrer, tilbehør, smykker, tatoveringer og våpen kan skreddersys etter eget ønske. Her kan du sitte i timesvis! Foto: REALTIME WORLDS/EA

Actionspillene eser ut

«The Sims» møter «Grand Theft Auto» og «World of Warcraft»

LOS ANGELES/SEATTLE (VG Nett) Onlinespill og virtuelle verdener har til nå stort sett betydd veldig store rollespill. Nå kommer actionspillene etter.

Rune Fjeld Olsen
ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Elleve millioner mennesker spiller onlinespillet «World of Warcraft» aktivt. Millioner av andre mennesker spiller konkurrerende spill.

Fellesnevneren er en tilhørighet i tradisjonelle rollespillmekanikker, som av natur ekskluderer mer actiontørste spillere som ikke ønsker å sitte i timesvis foran PCen for å løse oppdrag sammen med guildet de er medlem av.

Helt siden «Grand Theft Auto III» introduserte enorme virtuelle verdener i actionspill i 2001 har spillere lengtet etter actionbaserte onlinespill for hundrevis og tusenvis av samtidige spillere. Og nå blir de bønnhørt.

- Jeg ønsker at spillerne vil kunne logge seg inn, prate litt med venner, spille noen minispill, gjøre et oppdrag i 15-20 minutter og så logge av, sier Hal Milton, sjefsdesigner av PS3-spillet «The Agency», til VG Nett.

- Spillerne skal ikke føle noe press om at de må spille i timesvis for å holde tritt med vennene sine, legger han til.

Si din mening:Diskuter dataspill her!

«The Agency» er et av flere spill som nå blander opplevelsen fra «World of Warcraft» med den mer umiddelbare spill-tilfredsstillelsen fra skyte- og actionspill.

Her tar du rollen som en hemmelig agent i beste James Bond-stil, og skal løse oppdrag i en enorm virtuell verden - alene eller sammen med venner.

SATSER PÅ MORO: - Man vil ha det gøy fra første skritt, lover sjefsdesigner av «The Agency», Hal Milton. Foto: RUNE FJELD OLSEN

- Vi lager noe som gjennomsnittsspilleren vil oppfatte som et actionspill, men så skjønner de etter hvert at det er mye dypere enn som så, sier Milton, som legger til:

- Spilleren vil gradvis oppdage at både verdenen i seg selv og spillernes rolle i denne verdenen endrer seg over tid.

Spillselskapet Realtime Worlds, som står bak actionspillet «Crackdown», har på sin side hentet inspirasjon fra friheten til å forme sin egen spillopplevelse, rent visuelt, fra spill som «The Sims» under utviklingen av deres kommende «APB» («All Points Bulletin»).

Anmeldelse:Crackdown

- Spillet baserer seg på kreativitet, konflikt og kjendisstatus. De første to tingene bygger opp kjendisstatus, så vi ønsket å gi spillerne så mange verktøy som mulig, sier Chris Collins i Realtime Worlds til VG Nett.

SPENTE: Chris Collins (t.v.) og Chris Dye i Realtime Worlds er spente på hva spillerne kommer til å gjøre i «APB» når det lanseres. Foto: RUNE FJELD OLSEN

Og «APB» har virkelig en enorm valgfrihet når det gjelder utformingen av din egen spillfigur - du kan i praksis lage hvem du vil.

- Vi ønsket å gi spillerne mulighet til å briefe i spillet. Vi kunne ha gitt dem noen enkle, forhåndsbestemte valgmuligheter, men vi bestemte oss for å la spillerne få gjenskape seg selv, sin favorittskuespiller eller noen helt unike rollefigurer, sier Chris Dye i Realtime Worlds til VG Nett.

Les også:Satser på spill-sex

I «APB» blir du en del av en enorm storby, og velger hvilken side av loven du ønsker å være på. Politi og røver på «Grand Theft Auto»-vis, med andre ord.

Og utviklerne gir spillerne så mye frihet til å skape sin egen opplevelse at de ikke aner hvordan spillet vil se ut etter utgivelse.

- Spillerne overrasker alltid utviklerne, vi som lager spill aner aldri hva spillerne kommer til å finne på. Så vi kommer til å holde tett kontakt med spillerne for å finne ut hva de ønsker seg av spillet, sier Chris Collins.

- Hvis de vil ha ponnier, så får de ponnier. Hvis de vil ha gateracing, så får de gateracing, legger han til.

ONLINE-BOND: I «The Agency» blir du en hemmelig agent i en virtuell onlineverden. Foto: SONY


Både «The Agency» og «APB» vil bli tilgjengelige på spillkonsoller, henholdsvis Playstation 3 og Xbox 360, og på PC. Og konsollifiseringen av onlinespillene er noe Hal Milton i Sony mener er et virkelig fremskritt.

- Helt til denne generasjonen av spillkonsoller var det ikke gitt at spillerne hadde bredbånd, og nå har vi også nok harddiskplass til å romme alt innholdet vi har lyst til å utvide spillet med, sier han.

- Jeg ønsker virkelig å se at vi videreutviklere oss - både som spillere og som genre, legger han til.

POLITI OG RØVER: «APB» er en avansert, virtuell form for politi og røver - og her er det liten forskjell på de to, rent visuelt. Foto: REALTIME WORLDS/EA

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder