SEREMONIMESTER: Sony Computer Entertainment-toppsjef Andrew House innledet og avsluttet nattens Playstation 4-pressekonferanse. Foto: AFP
SEREMONIMESTER: Sony Computer Entertainment-toppsjef Andrew House innledet og avsluttet nattens Playstation 4-pressekonferanse. Foto: AFP

Playstation 4 avduket i natt

Lanseres til høsten

SPILL

(VG Nett) Sony måtte imponere da de avduket sin Playstation 4 i natt. Og det gjorde de også. Til en viss grad.

  • Rune Fjeld Olsen
Publisert: Oppdatert: 21.02.13 09:39

KOMMENTAR
Av Rune Fjeld Olsen
@runefo på Twitter

Så, sånn er det. Sony lanserer altså sin Playstation 4 før året er omme, og min umiddelbare reaksjon når de snakket om planene for konsollen i New York i natt er at de i alle fall tenker mange riktige tanker.

Se video i bunnen av denne artikkelen!

De har ikke brukt fjell av penger på å utvikle dyr, unødvendig teknologi, som de gjorde med sin Cell-prosessor i hjertet av Playstation 3. De gikk til og med langt i å innrømme at det var et feilgrep, i etterpåklokskapens navn.

De satser i steden på mer standardisert PC-maskinvare, noe som gjør det enklere å utvikle spill til konsollen og som potensielt kan bety en rimeligere konsoll for kundene deres.

Samtidig vil de implementere nettsky-teknologi, noe som både betyr at du får muligheten til å prøve spill før du kjøper dem, og å dele dine egne spillopplevelser med venner og se på og delta i deres spilling.

Sony har også droppet bakoverkompatibilitet helt, den eneste muligheten til å spille PS1-, PS2- og PS3-spill på PS4 vil være via nettskyen.

I likhet med Microsoft, brukte også Sony endel tid på å fortelle om muligheten til utvidede PS4-opplevelser på både Vita og smarttelefoner, nettbrett og web. De mener blant annet at alle PS4-spill vil være spillbare på Vita via nettskyen.


Den nye håndkontrolleren ligner på den gamle, men har nå en egen touch-flate på oversiden, den fungerer som en Move-kontroller og den har en egen dele-knapp. Når du trykker på den, vil du blant annet kunne velge videoklipp fra det du nettopp har spilt og dele det med andre.

Blant andre fiffige funksjoner, finner du egen hardware som bare jobber med å komprimere og pakke opp video du tar opp og en dvale-funksjon, som gjør at du kan sette spill og hele konsollen på pause og så starte der du slapp neste dag, umiddelbart.

Sony understreker også at alt du gjør på PS4 vil ha sosiale funksjoner, de forsøker i praksis å skape et overbyggende sosialt nettverk som integreres i alt du gjør på konsollen.


Og så viste Sony naturligvis frem en rekke imponerende spill - fra et helt nytt Killzone-spill til det pussige Knack, det detaljrike Drive Club, Deep Down fra Capcom, Infamous: Second Sun, en herlig demonstrasjon av Watch Dogs og - overraskende nok - det nydelige The Witness fra Braid-skaper Jonathan Blow, som vil være eksklusivt på PS4 i en tidsbegrenset periode.

Blizzard dukket til og med opp for å fortelle at de skal lansere Diablo III på PS4, mens Bungie viste frem de første in-game-klippene fra deres nye storspill, Destiny.

Det var en imponerende samling spill, alle så helt nydelige ut rent visuelt. Det var deilig å se de første nestegenerasjonsspillene i levende live, et løfte om storslagne spillopplevelser som er på vei.

Se også: Flere detaljer fra pressekonferansen hos Gamer.no

Men det er også noen hull her Sony må tette før man kan mene noe mer sikkert om PS4 blir en suksess eller ikke.


Vi vet ikke hvordan konsollen ser ut. De sa ikke noe om støtte for den nye 4K-standarden. De sa ikke noe om pris.

Vi må føle håndkontrolleren i hånden og spille de lovende spillene. Vi må se om nettskyen deres fungerer. Og aller helst bør vi se noe som er ennå mer grensesprengende enn de spillene som ble vist frem i natt.

Det aller største usikkerhetsmomentet kommer derimot ikke fra Sonys egen konsoll, men fra en spillverden som er i radikal endring. En forholdsvis ny situasjon for den japanske spillgiganten.

Det er ikke så lenge siden Sony var kongen i spillenes verden. Med lanseringen av Playstation i 1994 og Playstation 2 i 2000 tok de spill ut av nerdehulene og inn i mainstream-kulturen.

Den første solgte over 100 millioner eksemplarer. Playstation 2 har rundet 150 millioner eksemplarer og er med det tidenes mest solgte konsoll.

De var urørbare. Markedslederne alle halset etter. Men så kom Wii, megasuksessen til Nintendo. Så fikk Microsoft fart på salget av sin Xbox 360.


Status i 2013 er rundt 75 millioner solgte Playstation 3-konsoller siden lanseringen i 2006, omtrent det samme Xbox 360 har oppnådd og langt bak Nintendos rundt 100 millioner solgte Wii-konsoller.

Og som om ikke det var nok: i dag angripes den etablerte spillindustrien fra alle hold. Fra horder av ungdom som bruker all sin tid på «Minecraft» i steden for å henge i spillbutikker og bruke sparepengene sine på det neste storspillet.

Fra den eksplosive veksten av spilling på mobiltelefoner og nettbrett.

Fra den gryende «free to play»-bølgen, som foreløpig inviterer spillere til å kose seg med spill som «World of Tanks», «League of Legends», «Planetside 2» og «Tribes: Ascend» - dype, omfattende spill som ikke koster en krone med mindre du selv ønsker å bruke penger.

Fra en ufattelig interessant indiebevegelse, som gjør sitt ypperste for å sette det vi vet om spill på prøve hver eneste dag.


Fra PC-verdenen, som nå ser ut til å riste av seg de årelange spådommene om en nært forestående død og reise seg med en entusiasme og iver få kunne forutse. En bevegelse anført av spennende teknologi (VR-headsettet Oculus Rift, for eksempel) og megaplattformen Steam.

Fra fremveksten av digital distribusjon og de voksende utfordringene til fysiske spillbutikker, den viktigste salgskanalen til spillindustrien til nå.

Og fra seg selv, av alle ting. Det blir dyrere og dyrere å utvikle blockbusterspill, viljen til å ta risikoer minker og faren for å bli sidrumpa, forutsigbar og kjedelig er overhengende.

Salget av Nintendos nye konsoll, Wii U, har så langt vært alarmerende svakt. Kanskje er det et varsko til Sony og Microsoft også, et hint om at produktene deres ikke lenger er noe spillinteresserte føler de MÅ ha.

Omgitt av det som gjerne kan kalles en dekonstruksjon av den etablerte spillindustrien må Sony finne evnen til å begeistre. De må lage en spillkonsoll som føles uunnværlig.

De må på mange måter skape et behov de tok for gitt for bare 8-10 år siden, men som i dag er spredd ut over en mengde kompetente utfordrere.

Er det de viste oss i natt nok til å vekke dette behovet? Kanskje, men sannsynligvis ikke.

Jeg er glad for at Sony har tatt noen opplagt riktige grep denne gangen, og jeg gleder meg til å plassere Playstation 4 under min egen TV. Men selv om Sony ender opp med å gjøre alt riktig, er det ikke lenger bare opp til dem selv.

Konkurransen de møter i årene fremover er massiv.

RUNE FJELD OLSEN

Noen spilltrailere:

Killzone Shadow Fall Announce Trailer (PS4)http://www.youtube.com/embed/oiveoR7bP7whttp://www.youtube.com/embed/M0GICaRqAaoDRIVECLUB Announce Trailer (PS4)Knack Announce Trailer (PS4)inFAMOUS: Second Son - PS4 Debut Trailer (Stream)

Her kan du lese mer om