FARGERIKT: Spillselskapet Rock Pocket Games mener nye, billige utviklingsverktøy har gjort det mulig for dem å lage spill som «Oliver and Spike: Dimension Jumpers». Foto: ROCK POCKET GAMES
FARGERIKT: Spillselskapet Rock Pocket Games mener nye, billige utviklingsverktøy har gjort det mulig for dem å lage spill som «Oliver and Spike: Dimension Jumpers». Foto: ROCK POCKET GAMES

Spillutviklerne: - Spillindustrien vokser uansett

SPILL

(VG Nett) Anniken Huitfeldt og Trond Giske tar mye av æren for veksten i norsk spillbransje de siste årene. En overdrivelse, mener norske spillutviklere.

  • Rune Fjeld Olsen
Publisert:

- Vi har brukt noen penger over kulturbudsjettet, og det har gitt veldig stor effekt, sier kulturminister Anniken Huitfeldt.

- Satsingen som vi har gjort fra det offentlige, bidrar til et stort markedsøkonomisk potensiale, sier handels- og næringsminister Trond Giske.

Les også: Nå skal norske spill bli milliard-industri

- Distribusjon av spill har blitt betydelig enklere med tjenester som App Store, Google Play og Steam. Dette var faktisk grunnen til at jeg ville prøve meg i bransjen, sier Ivan Moen i Rock Pocket Games.

- Det er viktig å trekke fram at støtteordninger er tilgjenglige, men industrien vokser med eller uten den, sier Jo-Remi Madsen i indiestudioet D-Pad.

Årene etter 2007 har vært preget av et spillmedie i dramatisk endring. Veksten av smarttelefoner og nettbrett som spillplattformer, oppblomstringen av nettleserbaserte spill, etableringen av heldigitale distribusjonskanaler og tilgjengeligheten av gode, billige utviklingsverktøy har gjort det enklere og billigere enn noen gang å faktisk lage spill.

Alt dette er faktorer som i minst like stor grad som offentlige støtteordninger kan forklare den eksplosive veksten i antall norske spillselskaper.

- Jeg synes myndighetene gjør så godt de kan, men det er opp til de individuelle utviklerne å komme igang, sette idéer til live og planlegge hvordan spillet kan utvikles, sier Madsen.

- Støtteordningene er en viktig utløsende faktor for mengden spill, men det har jo også nå blitt slik at man kan lage gode spill, på enorme plattformer, uten å måtte bruke like mye penger som før, sier Jørgen Tharaldsen i Artplant.

- All ære til Kulturdepartmentet, men også all ære til alle de små utviklerne som satser alt de har på å få det til innen spill, legger han til.

Erik Hoftun, daglig leder i Snowcastle Interactive, mener støtteordninger har vært viktige for å stable nye selskaper på bena, men at utfordringen nå er å få alle disse nye, norske spillselskapene til å gå fra lovende spillidéer og prototyper til kommersialisering av sine egne spill.

- For å finansiere denne fasen må de fleste utviklerne enten lage spill for andre, eller selge andre tjenester som for eksempel apputvikling til reklamebyråer og andre. Uansett blir det lite igjen av både tid og penger til egne titler, sier Hoftun.

Hoftun mener også at økt satsing på spillutdanning vil være helt avgjørende.

- Foreløpig mangler Norge spillutdanning i internasjonal klasse. Mye bra har skjedd de siste årene, men vi har ennå ikke noen norsk utdanningsinstitusjon som leverer i toppklasse på dette området. Det har våre naboland, sier han.

Her kan du lese mer om