Hovedinnhold

En ny reise for Funcom

STEMNINGSFULLT: Spillbarheten blir helt ny, men Funcom håper på å bevare noe av stemningen fra forgjengeren i «Drømmefall». Foto: Funcom
STEMNINGSFULLT: Spillbarheten blir helt ny, men Funcom håper på å bevare noe av stemningen fra forgjengeren i «Drømmefall». Foto: Funcom
LOS ANGELES (VG Nett) Eventyrspillet «Den lengste reisen» plasserte for alvor norske Funcom på spillkartet. Her er de aller første detaljene om den etterlengtede oppfølgeren.

Denne saken handler om:

- Men det er ikke ett spill der ute du kan peke på og si «det er Drømmefall», legger han til, og lover en spillopplevelse som føles unik, original og mektig.

Ti år etter

Historiemessig foregår «Drømmefall» ti år etter begivenhetene i «Den lengste reisen». Du får vite hva som har skjedd med April Ryan i løpet av de ti årene, men hovedpersonen og historien i oppfølgeren er ny og ikke så tett knyttet til originalen som i mange andre oppfølgere.

Les mer om hovedpersonen og de to andre rollene du styrer i «Drømmefall» her!

- Dette er en mer action-orientert historie, det er mer som står på spill, flere fiender, en mer farlig verden - kombinasjonen av alt dette blir et spill som virkelig trenger action, som trenger direkte kontroll og som trenger nye roller, sier Törnquist.
- Dette er en mer action-orientert historie, det er mer som står på spill, flere fiender, en mer farlig verden - kombinasjonen av alt dette blir et spill som virkelig trenger action, som trenger direkte kontroll og som trenger nye roller, sier Törnquist.
- Hvis du er en person som ikke nødvendigvis ønsker å slåss, vel, for det meste vil du slippe. Forhåpentligvis bygger vi et spill som tilpasser seg spillerens ønsker og egenskaper, legger han til. Noe som understrekes ved at Funcom sikter mot å gi PC-spillere mulighet til å styre hele spillet kun ved hjelp av mus.

- Hovedmålet vårt er å gi spilleren friheten og makten til å interaktere med verdenen på mange forskjellige måter. Du vil være i stand til å gå hvor du vil, plukke opp og flytte objekter rundt omkring, utforske miljøet, snakke med mennesker, slåss, snike, klatre, hoppe - i bunn og grunn utforske og interaktere med disse detaljerte stedene på mange, mange forskjellige måter, sier Törnquist.

God miks

- Vi anstrenger oss for å unngå den typen adventurespill-puzzles hvor du må komme frem til veldig abstrakte konklusjoner for å løse dem. Men, ja, det vil være en god miks av mer actionorienterte utfordringer - som å komme deg forbi en vakt, for eksempel, eller å nå et vindu høyt oppe på veggen - og mer intellektuelle utfordringer, hvor du må interaktere med objekter i en scene, snakke med andre og så videre, forklarer Törnquist.

Historien, stemningen, miljøene og rollene var blant de viktigste elementene i «Den lengste reisen». Disse tingene blir minst like viktige i «Drømmefall», og i tillegg gjør altså Funcom radikale endringer i selve spillbarheten.
Historien, stemningen, miljøene og rollene var blant de viktigste elementene i «Den lengste reisen». Disse tingene blir minst like viktige i «Drømmefall», og i tillegg gjør altså Funcom radikale endringer i selve spillbarheten.
- Dette dreier seg om å ikke undervurdere publikum. Det er ikke nødvendigvis en motsetning mellom umiddelbar underholdning og en dypere opplevelse - og vi ønsker å få til begge deler. Tematisk sett så er «Drømmefall» forholdsvis voksent og dypt, og vi tar opp emner som drømmer og ambisjoner, vennskap og kjærlighet, og det å ofre noe for et større gode, sier manusforfatter Dag Scheve til VG Nett, som legger til:

- Vi ønsker å kombinere dette med solid spillmekanikk som ville stått på egne ben, men som gjøres enda bedre satt inn i en kontekst. I et spill som «Drømmefall», hvor så mye av spillmekanikken er definert av karakterer og fortelling, er det helt nødvendig at karakterene er flerfoldige og interessante, og at fortellingen er gripende. Om ikke spilleren klarer å identifisere seg med, og sjarmeres av, karakterene og fortellingen, så faller jo mye av konseptet sammen, sier Scheve. Og han har mer på hjertet:

Typisk norsk?

- Det at noe er underholdende utelukker ikke at det er seriøst, og det at det har mange lag utelukker ikke at det er tilgjengelig. Det handler i grunn bare om innpakning.

- Har Funcoms særpreg noe med hvor dere kommer fra å gjøre? Kan man si Funcom er «typisk norsk»?

- Uansett hva man driver med så vil man vel være påvirket av hvem man er og hvor man kommer fra. Her på Funcom er vi mange nordmenn, og det er vel ganske klart at produktene våre er påvirket av det - av norske kulturkoder og referanser. Vi har jo vokst opp omringet av de samme kulturelle innflytelser som nordmenn flest, både gjennom film, tv, litteratur og musikk, sier Scheve, som fortsetter:

- Så kan man jo diskutere hvorvidt det å være norsk kvalifiserer til å være «typisk norsk». Hva er et «typisk norsk» tema om dagen? All underholding er i større og større grad globalisert og dermed er referansegrunnlaget vårt likere og likere det de har andre steder i verden.

«Drømmefall» skal etter planen lanseres neste høst. Flere detaljer om spillet slippes på onsdag, når spillmessen E3 offisielt åpner.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Spill

Se neste 5 fra Spill