Hovedinnhold

Fronter fremtidens festivalopplevelse

<p>SKAL RULE NETTET: Hele verden kan være interaktiv med Marcus og Martinus under Oslo Sommertid den 2. juli.</p>

SKAL RULE NETTET: Hele verden kan være interaktiv med Marcus og Martinus under Oslo Sommertid den 2. juli.

Foto: Odin Jæger, VG
Marcus & Martinus (15) blir i sommer pionerer og midtpunkt i en garantert annerledes festivalopplevelse.

Under Oslo Sommertid på Voldsløkka i Oslo den 2. juli er det slutt på utelukkende lineære konsertopplevelser. Arrangørene har mer foroverlente planer i hodet.

LES OGSÅ: Tvillingmatch for Marcus & Martinus

– Vi satser på å trekke publikum aktivt inn i hele festivalkonseptet gjennom interaktivitet via diverse nett-tjenester. Publikum skal selv få være med på å bestemme hva som skal skje – eller hva programlederne skal gjøre – gjennom hele dagen, forteller Peer Osmundsvaag hos arrangøren Atomic Soul.

Ikke bare blir Oslo Sommertid det største enkeltarrangementet (som ikke er gratis) med en norsk artist noensinne med potensielt 65.000 betalende tilskuere, det blir også mulig å delta fra hele verden, ettersom dagen skal streames på YouTube.

Her ser Osmundsvaag uendelige, virale muligheter.

<p>ÅSTEDET: Voldsløkka mellom Tåsen og Sagene i Oslo.</p>

ÅSTEDET: Voldsløkka mellom Tåsen og Sagene i Oslo.

Foto: Drone

– Vi skal bruke alle mulighetene som nettet gir oss, enten det er Twitter, Instagram, Snapchat, Musical.ly eller Kahoot! Gjennom Kahoot! satser vi på å lage verdens største quiz og komme i Guinness rekordbok, og der kan du kan sitte i Brasil og stemme, om du vil. Samtidig kan vi organisere utfordringer – challenges – og publikumsavstemninger om hva programlederne skal gjøre – spise is eller sukkerspinn eller andre ting – der alt vises på storskjermer. Det blir også et eget Minecraft-område – det kommer til å skje noe nonstop hele dagen. Vi skal få Internett til å koke, sier Peer Osmundsvaag.

Lest denne?: Marcus & Martinus bryter med manageren – pappa tar over

Marcus & Martinus er allerede kjent som hovednavn under selve konserten på Oslo Sommertid-plakaten. Konferansierene har selvsagt selv blitt oppdaget via Internett; VGTVs Vegard Harm gjennom Vine og Makeup Malin gjennom sin egen YouTube-kanal.

Videre skal Herman Dahl, Jennie Sofie og Amalie Olsen fungere som et bindeledd mellom scene og publikum og bidra til interaktiviteten gjennom å mingle blant publikum – og mobilbrukerne – på sletta.

Andre artister utenom Marcus & Martinus blir det tyske Musical.ly-fenomenet Lisa & Lena – tvillinger som er like gamle som Marcus & Martinus og med hele ti millioner følgere bare på Instagram – Alex Aiono, Isac Elliot og Sval.

Husker du?: Marcus & Martinus ble Årets Spellemann – uteble

Oslo Sommertid skal ifølge Peer Osmundsvaag være en familiehappening og det vil ikke bli solgt alkohol. Samtidig er han i stadig kontakt med Telenor som naturlig nok kommer til å forsterke nettet over Voldsløkka kraftig denne dagen.

– Og mobilladere vil finnes over hele sletta. Likevel; kom med fulladet mobiltelefon! sier Osmundsvaag, som mener at Voldsløkka kan bli Oslos nye, store konsertarena.

– Hele området kan jo ha plass til 100.000 - selv om kun 65.000 er tillatt og forsvarlig under en konsert - og verdens største artister kan fint passe inn her. Da kan Oslo kanskje få tilbake statusen som Nordens kulturhovedstad og ikke gå glipp av de aller største artistene som i stedet tar en ekstra kveld i Göteborg når det ikke finnes gode nok alternativer her, mener han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Musikk

Se neste 5 fra Musikk