STORSTILT LANSERING: Tidal ble lansert med pomp og prakt den 30.mars, men bare noen uker etterpå ser det ut til at det meste av luften har gått ut av Tidal-ballongen, iallfall foreløpig. Fra venstre Usher, Rihanna, Nicki Minaj, Madonna, Deadmau5, Kanye West, JAY Z, and J. Cole. Foto:Jamie Mccarthy,Afp

Tidal tryner i USA

Katastrofal mangel på interesse for Jay-Zs strømmetjeneste

Interessen for strømmetjenesten Tidal er en synkende kampestein i USA; Tidal-app-en er nå ikke å finne blant de 700 mest populære app-ene for iPhone.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Eksperter spekulerer nå i om dette skyldes måten Tidal ble presentert på for en drøy måned siden da Jay-Z og hans hoff av investorer - deriblant Beyoncé, Kanye West, Madonna, Rihanna, Nicki Minaj, Daft Punk med flere - holdt hender for «musikkbransjens fremtid», som de uttrykte det.

Sosiale medier var ikke sene med å reagere med latterliggjørelse av den prangende lanseringen. Av mange ble den feterte gjengen med verdensstjerner sett på som et hemmelig broderskap - et illuminati - med ønske om å berike seg selv ytterligere på bekostning av forbrukerne, noe blant annet Kanye West har reagert kraftig på og bastant avvist.

Likevel kan lanseringen av Tidal - ironisk nok - ha vært med på å øke bevisstheten og oppmerksomheten rundt Tidals konkurrenter i USA, først og fremst Spoitfy og Pandora.

Sist uke var var disse to tjenestene blant de fire mest innbringende app'ene for iPhone i USA. De har aldri tidligere vært høyere oppe. Spotify kom sågar inn på Topp 40-lista igjen for første gang siden november i fjor - både for iPhone og iPad - akkurat samtidig som Tidal ble lansert i månedsskiftet mars/april.

Og utfordringene står i kø for Tidals nye midlertidige administrerende direktør, norske Petter Tonstad; i løpet av sommeren - kanskje allerede i juni - er Apples lenge varslede strømmetjeneste etter oppkjøpet av Beats i fjor trolig klar for lansering, selv om den ennå ikke har fått et navn.

Erkefienden Spotify har for øvrig brukt de siste ukene godt på den økonomiske fronten og hentet nylig inn over tre milliarder kroner i frisk kapital slik at prisen for selskapet skjøt i været.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder