NORDENS HÅP: F.v.: Norges Mørland og Debrah Scarlett, Sveriges Måns Zelmerlöw og Islands Maria Olafs. Foto:AFP,

VGs Stein Østbø om Eurovision: – Fantasiløst fra Sverige

Nordens farger skal i kveld forsvares av fantasiløs svensk EDM-pop og inderlig norsk balladekunst.

Artikkelen er over fire år gammel

Første semifinale tirsdag kveld ble en nordisk fiasko. Ikke så overraskende for Danmark som ikke sjarmerte mange nok med sin gladlynte sekstitallspop, men det forbauset mange at årets Eurovision-maskoter fra Finland ikke fikk nok poeng for sitt punk-bidrag.

PKN fikk iallfall vist frem at også utviklingshemmede har en plass i Eurovision-sirkuset; der er det åpent for alle. Også for Russland, som har opplevd buing fra publikum de siste årene grunnet nasjonens tvilsomme politikk på enkelte områder (les: Ukraina og homofili). Etter Polina Gagarinas innsats i semifinalen tirsdag bør det imidlertid bli slutt på buing, for der sang hun på seg et favorittstempel i lørdagens finale.

Et slikt stempel må også svenskene tåle. Jeg hadde nær sagt dessverre, fordi Måns Zelmerlöws «Heroes» er en fullstendig uoriginal låt. Den er god - og i årets balladetunge konkurranse tipper jeg at det blir en uptempo-låt som går av med seieren lørdag kveld - men svenskenes bidrag finnes egentlig allerede, nemlig som David Guettas «Lovers On The Sun».

MGP-KOMMENTATOR: VGs musikkanmelder Stein Østbø. Foto:NILS BJÅLAND,

Likhetene (se og hør på VGTV nederst i artikkelen) - spesielt i starten av låten og oppbygningen frem mot refrenget - er så påfallende at Zelmerlöws låtskrivere måtte endre «Heroes» for at den ikke skulle bli for lik. Hvorfor ikke bare skrive en helt ny låt - gjøre i det minste et forsøk på originalitet? Men det er klart; Eurovision-historien er full av eksempler på låter som låner drøyt fra andre hitlåter, og i svenskenes tilfelle er det neppe en ulempe at Guettas låt har over 78 millioner visninger på YouTube og 130 millioner streams på Spotify ...

Plagiatbeskyldningene har vært sterke helt siden den svenske finalen tidligere i vår, både på grunn av selve låten og på grunn av strekmennesket som Zelmerlöw leker seg med på scenen. Den stammer fra kunst-kortfilmen «Alchemy Of Light» av A dandypunk.

Også denne figuren måtte endres av Team Zelmerlöw.

Trolig har ikke uroen rundt Sveriges bidrag ødelagt noe for broderfolket, men for svenskenes del kaster den likevel en liten, mørk skygge over årets finale. Dit jeg ganske sikkert tror at både Sverige og Norge kommer.

Mørland og Debrah Scarletts «A Monster Like Me» har ingen lett oppgave i havet av ballader i år, men som låt er den sterkere enn de fleste av disse. Det er dessuten en låt som vokser etter flere gjennomlyttinger, og mye avhenger av at duoen får vist frem den nødvendige gnisten mellom seg fra scenen i kveld.

Jeg håper og tror at det skal holde. Men den beste låten i årets konkurranse kommer ikke før på lørdag. Den er ikke engang fra Europa, men fra Australia.

VGs dom over kveldens semifinalister:Se terningkastene

STEIN ØSTBØ

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder