STARTET BALLET: Fjorårsvinner Netta Barzilai opptrådte i innledningen av første semifinale. Foto: RONEN ZVULUN/X90084

VG anmeldte låt for låt: Eurovision Song Contest, første semifinale

I kveld ble ti deltagere plukket til finalen i Tel Aviv lørdag. VGs anmelder vurderte opptredenene fortløpende.

17 land konkurrerte tirsdag kveld i den første semifinalen av ESC 2019.

Disse gikk videre til finalen lørdag 18. mai: Hellas, Hviterussland, Serbia, Kypros, Estland, Tsjekkia, Australia, Island, San Marino og Slovenia.

Disse er ute av konkurransen: Portugal, Ungarn, Belgia, Georgia, Polen, Finland og Montenegro.

Seks land er direkte kvalifisert til finalen: vertslandet Israel og «de fem store» – Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Spania og Italia.

De tre skandinaviske bidragene dukker opp i andre semifinale torsdag, inkludert Norges representant Keiino, som stiller med låten «Spirit In The Sky».

Les også: VG anmelder studioversjonene av ESC-låtene – «Akutt hodepine»

Les dommene fra VGs musikkanmelder Marius Asp:

Foto: Henrik Montgomery/TT/TT NYHETSBYRÅN

1. Kypros

Tamta – «Replay»

3 av 6

Fjaset sparkes i gang med en låt som først og fremst lever opp til tittelen sin. Dette har vi nemlig hørt utallige ganger før – gjerne rungende fra en flytende bar i et hotellbasseng ved Middelhavet. Georgisk-greske Tamta Goduadze har bakgrunn fra «Idol» og «X Factor» i sine respektive hjemland, og 38-åringen fremstår sikker og rutinert som første artist ut. Men hun synger surt. Dette låter uansett generelt nok til å kunne nå langt.

Foto: JACK GUEZ/AFP

2. Montenegro

D-Mol – «Heaven»

2 av 6

Himmel eller helvete? Det montenegrinske bidraget er skamløst og ivrig nok til å kunne gå i begge retninger, men sekstetten D-Mol gjør sitt beste med det de har: En boblende og lett country-flørtende popbagatell som lener seg tyngre på dur enn moll. Det er dessverre ikke godt nok. Gruppen er minst tre personer for mange på scenen, forsøkene på koreografi og retning faller paddeflatt og returbillettene til Montenegro må nok pent bestilles i løpet av morgendagen.

Foto: JACK GUEZ/AFP

3. Finland

Darude & Sebastian Rejman – «Look Away»

3 av 6

Vokalist Sebastian Rejman starter «Look Away» småruskete, for å si det forsiktig, og ordentlig bra blir innsatsen aldri i løpet av «Look Away», som forøvrig bærer noe av det typeriktig ESC-episke som kunne gjort ham til en god match med det finske trance-ikonet Darude. Videoproduksjonen er kaotisk og forvirrende, helhetsinntrykket midt på treet.

Foto: JACK GUEZ/AFP

4. Polen

Tulia – «Fire of Love (Pali się)»

5 av 6

Elsk eller hat? Den polske kvartetten Tulia skal i alle fall ha ros for å skille seg ut i mylderet av klamme ballader, forvirrende etno-gnål og intetsigende tropisk pop. Vokaluttrykket er noe for seg selv, og bedre – som i «mindre skrikete» – live enn på plate. Det er mye å elske ved «Fire of Love», inkludert det folkedrakt-kledde oppsynet til de fire hovedpersonene.

Foto: JACK GUEZ/AFP

5. Slovenia

Sala Kralj & Gasper Zantl – «Sebi»

2 av 6

Manglende blodsukker har sjeldent hatt et verdigere soundtrack enn gjespefesten «Sebi», der duoen Sala Kralj og Gasper Zanti konkurrerer om å forsvinne inn i seg selv på scenen. Dette kunne i utgangspunktet vært en kul låt, minimal og konsis som den er, men den ender opp som en nesten imponerende søvndyssende affære. Zzzynd.

Foto: JACK GUEZ/AFP

6. Tsjekkia

Lake Malawi – «Friend of a Friend»

5 av 6

Den tsjekkiske guttegruppen Lake Malawi har garantert hentet inspirasjon fra nydusjede og moderne popfenomener som The 1975 og Maroon 5 – fra melodiføring og lydbilde til visuelle grep. «Friend of a Friend» er imidlertid både fengende, frisk og egenartet nok til å hevde seg kvalitetsmessig i sammenhengen. Men er dette kanskje et lite knepp for elegant for Europa? Ikke utenkelig.

Foto: JACK GUEZ/AFP

7. Ungarn

Pápai Joci – Az Én Apám

2 av 6

Den manbun-befengte ungareren Pápai Joci har tatt av seg sko og sokker for «Az Én Apám», uten at det hjelper det spøtt. Bildeproduksjonen er for så vidt smakfull og fin, men det trekker jo fremfor alt oppmerksomheten mot bidragets musikalske blodfattighet. Og der var den allerede glemt, gitt.

Foto: JACK GUEZ/AFP

8. Hviterussland

ZENA – «Like It»

4 av 6

Zara Larsson trenger neppe å ligge våken om natten med bekymringer om at hviterussiske ZENA skal stjele markedsandeler, men det er i dette musikalske landskapet «Like It» utspiller seg – veldreid, fengende og 2019-formatert pop som slett ikke er verst sunget. Denne kan finne på å klatre hele veien til topps.

Foto: JACK GUEZ/AFP

9. Serbia

Nevena Bozovic – «Kruna»

4 av 6

Kveldens første virkelig gode vokalprestasjon skyller over Tel Aviv som en overraskende befriende regnskyll etter en brutal tørketid. Bare synd at Nevena Bozovic har fått en såpass døll og harry power-ballade å jobbe med. Likevel: Patos hører hjemme i Eurovision, og dette er en låt som vinner veldig mye på å bli fremført såpass kompetent som den blir her.

Foto: JACK GUEZ/AFP

10. Belgia

Eliot – «Wake Up»

3 av 6

Den 18 år gamle reality-sangeren Eliot sikter seg nok mot Europas unge stemmer, og «Wake Up» er slett ikke kveldens verste låt. Men vokalmessig behersker han ikke helt refrenget, og luften går litt ut av opptredenen underveis. Flankert av digre sjaman-trommer ser han ut som en litt motvillig og nervøs UKM-deltager, og det blir for smått for dette formatet.

Foto: Sebastian Scheiner/TT NYHETSBYRÅN

11. Georgia

Oto Nemsadze – «Keep On Going»

3 av 6

Ny «nær» låt, nye elleville (og lett apokalyptiske) naturbilder svirrende i bakgrunnen. «Keep On Going» er i utgangspunktet en redselsfull låt – som alle svette ESC-ballader knadd ned til en slimete ball – men barske Oto Nemsadze redder utrolig nok stumpene med intens innlevelse. Men tross nok røyk og pyro til å tåkelegge et georgisk nabolag: Det blir for teit, det her.

Foto: JACK GUEZ/AFP

12. Australia

Kate Miller-Heidke – «Zero Gravity»

5 av 6

Australia vet å gripe sjansen når den oppstår – i år med en rockoperatisk maktdemonstrasjon fra Kate Miller-Heidke, som svever over scenen iført «Frost»-aktige gevanter og seriøse vokalmuskler. Dette er selvsagt milevis unna konvensjonelt god musikk, men det kan like fullt bli Australias største ESC-øyeblikk noensinne. Og det ville ikke vært ufortjent.

Foto: JACK GUEZ/AFP

13. Island

Hatari – «Hatrið mun sigra»

1 av 6

Eurovision er ikke Eurovision uten en gimmick eller tre, og i år er islandske Hatari blant fjolleriets fanebærere. Gruppens «ramsalte» kapitalismekritikk, fremført med BDSM-ikonografi og begredelig, tyskklingende goth-elektro, er dessverre noe av det mest enerverende og poengløse årets konkurranse har å by på. Hatet seirer, ja. Gratulerer med ingenting.

Foto: JACK GUEZ/AFP

14. Estland

Victor Crone – «Storm»

2 av 6

EDM møter John Mayer på en estlandsk bakgårdspub, uten at hovedpersonen Victor Crone helt ser ut til å vite hvor han har tenkt seg med dette. Vokalmessig er det fullstendig ute – kveldens ynkeligste prestasjon, intet mindre. Og dét fortjener jo i seg selv en eller annen pris.

Foto: ABIR SULTAN/EPA

15. Portugal

Conan Osíris – «Telemóveis»

5 av 6

Apropos langt ute, bare på en god måte: Portugals Conan Osíris tar noen heftige kunstneriske sjanser med det tekno-etniske eposet «Telemóveis», visuelt såvel som sonisk. Dette er ESC på sitt beste: På grensen til uforståelig, men likevel – eller nettopp derfor – tett på uimotståelig.

Foto: RONEN ZVULUN/X90084

16. Hellas

Katerine Duska – «Better Love»

3 av 6

Hvis man klarer å høre forbi at Katerine Duska tidvis høres ut som hun har svelget mikrofonen: Det greske bidraget låner i overkant mye av Florence & The Machines nærmest patentert pompøse pop, komplett med blonde- og rysjekostymer for de involverte. Dette er vanskelig å la seg fornærme av, men heller ikke helt enkelt å falle pladask for.

Foto: ABIR SULTAN/EPA

17. San Marino

Serhat – «Say Na Na Na»

1 av 6

Den tyrkiske tannlegen og TV-personligheten Serhat er visstnok populær i San Marino, uten at det for utenforstående ører på noe vis er mulig å forstå hvorfor. Mannen er ikke i nærheten av å kunne synge. Utstrålingen hans minner om en creepy bartender, og låten, «Say Na Na Na», høres ut som noe man finner i toalettet etter en sydenfest som har kommet ut av kontroll.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder