VINHUS-JENTA: Norgesaktuelle Amy Winehouse elsker tatoveringene sine. Den nakne jenta på venstrearmen hennes er en hyllest til tegneserien "Sin City". Foto: UNIVERSAL.
VINHUS-JENTA: Norgesaktuelle Amy Winehouse elsker tatoveringene sine. Den nakne jenta på venstrearmen hennes er en hyllest til tegneserien "Sin City". Foto: UNIVERSAL.

Salgstopp etter TV-show

MUSIKK

Amy Winehouse var knapt ferdig med sin opptreden på «Først & sist» før TV-seerne koblet opp PC-en og lastet ned låten «Rehab» og albumet «Back To Black».

Publisert:


Dermed skvatt popstjerneskuddet til topps på iTunes-lista.
Amy Winehouse hadde allerede vært inne på Topp 10-listen til iTunes en god stund, men virkelig fart i sakene ble det ikke før hun opptrådte foran et bredt publikum hos Fredrik Skavlan.

Opptreden på TV i beste sendetid er fortsatt meget effektiv markedsføring. Det nye er at resultatet kan måles umiddelbart.

Andre eksempler på umiddelbar effekt omsatt i nedlasting er fremførelsen av «Hallelujah» med Espen Lind, Alejandro Fuentes, Askil Holm og Kurt Nilsen, samt opptredenen til amerikanske Meat Loaf og Marion Ravn som dro låten «It's All Coming Back To Me Now» rett til topps på nedlastingslistene.

- Umiddelbart utslag

Artister og plateselskap slipper med andre ord å vente i flere dager før plasseringen på hitlistene foreligger.

- En TV-opptreden under «Først & sist» gjør umiddelbart utslag på nedlastingen av musikk. En tjeneste som iTunes oppdaterer for eksempel sin hitliste flere ganger i døgnet, forklarer Gjermund Moastuen, som har ansvaret for digital distribusjon av musikk i Universal, Norges største plateselskap.

- Det samme skjer når kjente 80-tallslåter blir fremført på «Idol». Plutselig skvetter gamle slagere inn på nedlastingslistene, legger Moastuen til.

Han forteller at Winehouse-albumet hadde solgt 8500 før sangeren inntok «Først & sist».

- De som følger godt med hadde for lengst oppdaget Winehouse, men nå følger massene etter, konstaterer Moastuen.

Singelsvikt

Foreløpig dominerer fysisk salg av CD-album, men tall fra musikkbransjeorganisasjonen IFPI viser at nedlastingen av musikk økte med 400 prosent i 2006.

Verdien av det totale musikksalget var på 729 millioner kroner. Av dette utgjør den registrerte og lovlige nedlastingen drøyt 25 millioner.

Samtidig er det verdt å merke seg at singlesalget sviktet med 51 prosent i fjor. Det ble bare solgt 254 000 singler over disk, mens det ble lastet ned over 1,5 millioner sanger.

Her kan du lese mer om