Så stor er Kygo i utlandet

Kygos suksess måles best i milliontall.

Artikkelen er over fire år gammel

Kyrre Gørvell-Dahll (23), bedre kjent som Kygo, var for kun et års tid siden en elektronikaprodusent med begrenset nedslagsfelt utenfor gutterommet i Fana.

Nå er han derimot Norges største popstjerne – i både inn- og utland. Illustrert ved at den eneste artisten som nå overgår ham på VG-lista er en internasjonal storhet og selverklært Kygo-fan.

Etter en rekke populære remikser, slapp Kygo sin første singel på stort selskap, «Firestone», i desember.

Et halvt år senere er låtens merittliste lang.

Den har nå over 200 millioner avspillinger på Spotify – en bragd kun et titalls artister kan vise til.

Blant disse er David Guetta. Mandag ble det kjent at den franske DJ-stjernen, med sin omfangsrike katalog, er den tredje artisten som har passert to milliarder Spotify-spillinger til sammen.

Guettas mest populære låt, «Titanium», har i skrivende stund 206 millioner avspillinger der. «Firestone» har nå 204,5 millioner – og vil antagelig passere Guetta-favoritten om kort tid.

Les også: Kygos millionrekord på Facebook

STJERNE: Kyrre «Kygo» Gørvell-Dahll setter spor etter seg i poplandskapet. Foto: KRISTER SØRBØ Foto: ,

VG har fått en oversikt over hvor i verden «Firestone» er mest spilt på ovennevnte streamingtjeneste.

I USA er den spilt ca. 27 millioner ganger. I Tyskland ca. 23 millioner. I Storbritannia ca. 18. millioner.

Kygo har også knekt en kode det er få norske artister forunt å knekke: Hvordan slå gjennom i Sverige. Der er «Firestone» streamet rundt 25 millioner ganger – nesten dobbelt så mange ganger som i Norge.

«FIRESTONE» FORDELT: Dette er en prosentvis fordeling av de over 200 millioner avspillinger Kygos debutsingel har på Spotify. Illustrasjon: SPOTIFY Foto: ,

En oversikt på Wikipedia viser at «Firestone» har vært en topp 10-hit i følgende land:

Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Spania, Østerrike, Nederland, Belgia, Tsjekkia, Danmark, Finland, Ungarn, Italia, Irland, Libanon, Polen, Skottland, Slovakia, Sveits og Sverige – i tillegg til Norge, hvor Kygo har skrevet VG-listehistorie.

I USA har «Firestone» nådd 12. plass på bransjebladet Billboards liste for elektronisk musikk/dance.

Nevnte magasin viser stor interesse for Kygo – senest sist helg, da de postet flere videoer på Twitter fra hans opptreden på Firefly-festivalen i Delaware på USAs østkyst:

Soundcloud er «Firestone» snart spilt 29 millioner ganger, og nærmer seg dermed Kygos mest populære låt på samme nettsted – remiksen av Ed Sheerans «I See Fire», som har 31 millioner avspillinger.

YouTube er tre varianter av «Firestone» avspilt til sammen 46 millioner ganger.

Kygo er ofte omtalt som et internettfenomen, men hans popularitet er også godt synlig i tradisjonelle medier – ikke minst på radio.

Ifølge tall fra stiftelsen Music Norway, som jobber med eksport av norsk musikk, er «Firestone» spilt 239.359 ganger på radio i land utenfor Norge i løpet av årets fem første måneder.

Disse tallene er hentet fra tjenesten MusicDNA, som monitorerer over 17.400 radiokanaler (alt fra de helt store til de bittesmå) i over 80 land.

Til sammenligning er a-has «Take On Me» – en evig radiofavoritt – spilt 79.718 ganger i samme periode.

Tyskerne er aller mest glade i «Firestone». Der er sangen spilt ca. 58.000 ganger i perioden januar – mai. Tysk radio står altså for nesten en fjerdedel av all internasjonal spilling av låten.

I Frankrike er «Firestone» også populær på luften: Der er den spilt nesten 28.000 ganger.

Imidlertid er det ikke bare i Europa singelen slår an: I Mexico er radiolytterne eksponert for «Firestone» ved over 10.000 tilfeller.

Oppfølgeren «Stole The Show» er heller ingen sinke. Siden den kom ut i mars har den til nå bokført 144 millioner Spotify-spillinger – hvilket vil si at den ser ut til å bli enda mer populær enn «Firestone» på streamingtjenesten.

HJEMMESEIER: Kygo toppet plakaten på lørdagskvelden under årets Bergenfest 13. juni. Foto: HALLGEIR VÅGENES Foto: ,

Ifølge Music Norways oversikt ble «Stole The Show» spilt 36.471 ganger på utenlandsk radio fra midten av mars og ut mai måned.

Kygo gleder seg over suksessen hans to singler har generert.

– Det er veldig kult at låtene mine er så mye spilt, sier han.

De store tallene til tross: Kygo tror ikke nødvendigvis at han er sikret for all fremtid med disse sangene.

– Å bare leve av låtsalg og radiospillinger i disse dager er ikke så lett. Jeg vet ærlig talt ikke hvor mye jeg kommer til å tjene på disse to låtene ennå, men jeg tror det kan bli vanskelig å leve av. Så jeg må nok spille konserter og dra ut på turneer for å kunne leve godt av dette. Men man kan jo kanskje leve av det på den måten at et par store hits kan være nok til å få folk til å komme på konsertene dine.

TOK DET PIANO: Kygo holdt eksklusiv klubbkonsert kvelden før sin opptreden på Bergenfest. Foto: HALLGEIR VÅGENES Foto: ,

«Firestone» er imidlertid ikke den norske låten som er aller mest spilt på utenlandsk radio i år, ifølge Music Norways oversikt.

Fjorårets store norske internasjonale slager, Nico & Vinz' «Am I Wrong», lever nemlig et godt radioliv fortsatt – et år etter at den nådde sitt toppunkt salgsmessig.

I løpet av årets fem første måneder har den 297.254 radiospillinger utenlands – ca. en fjerdedel av dem i USA.

– Låten har åpnet så mange dører for oss! Vi føler oss veldig heldige, sier Nico & Vinz.

Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i artistenes selskap for forvaltning av rettigheter, Tono, følger utviklingen med glede, og synes at både Kygo og Nico & Vinz utmerker seg ved at de konkurrerer globalt.

– Før sa man at noe var bra til å være norsk. Det er vi nå ferdig med, og det beviser disse låtene. Innenfor sine sjangre konkurrerer de i verdensklasse med den største selvfølgelighet, sier han.

Martinsen mener at norsk musikk har gjennomgått en transformasjon de siste årene, med en tydelig mentalitetsforandring i bransjen.

– Unge norske låtskrivere og artister har en helt annen troverdig internasjonal orientering enn generasjonene over dem. Dette skyldes langt på vei at internett har brutt ned grenser, både statlige og mentale.

Gisle Stokland, prosjektleder ved Music Norway, var med Kygo på vinterens musikkonferanse i Miami; et viktig sted for nye artister på vei opp.

– Under Miami Music Week i påsken var det Kygo alle snakket om. Året før var det Avicii, sier han.

Les også: Kygo i Miami – lever drømmen

Stokland mener at radio fortsatt er en av de viktigste kildene for å oppdage ny musikk.

– Samtidig er det tungt å konkurrere med klodens største stjerner. At norske artister får sin musikk gjennom disse nåløyene, og roterer på stasjoner i mange land, er en bragd. Disse tallene viser at Kygo og Nico & Vinz har en popularitet nå som kan sammenlignes med den a-ha hadde for 30 år siden.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder