NÅ OGSÅ SOM VIRTUELL HELT: Morten Harket, her fra Rock In Rio i september i fjor, og resten av a-ha lover å gi Norge en spektakulær og tredimensjonal opplevelse i Oslo Spektrum tirsdag kveld. Foto: Felipe Dana Ap

I kveld blir a-ha virtuelle reality-helter

Med blant annet 3D-scanningsteknologi, lydsensitive elementer og tre kilometer gjennomlysbart stoff som dekker hele innsiden av Oslo Spektrum, tar a-ha i kveld konsertopplevelsen et par hakk lenger enn andre.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

«Afterglow» heter den helt spesielle opplevelsen som i kveld kroner to tidligere utsolgte Spektrum-show for a-ha i helgen. a-ha lover at scenografien kommer til å bli noe helt annet enn det meste du har sett av konsertscenografi.

a-ha har nemlig alliert seg med virtual reality (VR)-selskapet Wonderworld VR og det eksperimentelle datadesign-studioet Void for å skape en helt særegen konsert der hele Spektrum-rommet vil bli tatt i bruk som en interaktiv arena mellom band og publikum.

LES OGSÅ: a-ha søte Rio-revansj

Samtidig vil konserten tas opp med VR-kameraer og legges ut på YouTubes VR-kanal noen dager etter turnéavslutningen i Bergen den 7.mai. Der vil du med andre ord kunne få en helt ny konsertopplevelse, selv om du var til stede i Spektrum.

– Dette er teknologisk pionerarbeid i konsertsammenheng. Jeg tror dette blir en helt unik og bokstavelig talt omsluttende opplevelse både for publikum og for oss på scenen. Vi må selv passe oss for ikke å bli stående og stirre på installasjonen. Og her kan det hende at det er de som kommer sist som får de beste plassene, ikke de på første rad, humrer Magne Furuholmen overfor VG.

STORFORNØYD: a-ha er ifølge Magne Furuholmen storfornøyd med verdensturneen som avsluttes i Bergen lørdag 7.mai. Men videre planer vil han ikke røpe, annet enn en evaluering av den siste turneen. Foto: Andrea Gjestvang VG

– Ja, dette vil koste, men etter en ekstremt vellykket og profitabel tur ville vi mye heller prøve dette enn å invitere til et stort afterparty etter den siste konserten i Bergen. Dette blir den perfekte ettergløden - afterglow - etter en lang turné, mener Furuholmen.

Void jobber i skjæringspunktet mellom design, arkitektur, kunst og teknologi, og har tidligere stått bak de åtte lydinstallasjonene for Kraftwerk som markerte nyheten om tyskernes åtte konserter i Den Norske Opera & Ballett i Oslo i august. Men aldri har de - om noen i det hele tatt - visualisert en hel konsert på opp mot to timer på denne måten.

LES DENNE!: a-ha fryktet gnål før comeback-konserten

Designer og programmerer Bjørn Staal i Void har jobbet i to måneder med prosjektet. Underveis har han hatt a-has kommende settliste på øret konstant, uten å bli lei.

– Nei, jeg er veldig glad i a-ha og blir ikke lei. For oss er dette vår sjanse til å komme inn i en bransje vi lenge har hatt lyst til å være en del av. Vi synes alle det er inspirerende å jobbe med musikk, forteller Staal.

På disse to månedene har han selv fått bruk for sine kunstneriske evner; lys-scenografien og designet skal jo formes etter innholdet i a-has låter.

Void har selv lagt ut skisser fra prosessen til sitt a-ha-samarbeid på sin Instagramkonto.

– Noe er fri assosiasjon; man danner seg gjerne umiddelbart bilder når man hører lydbildet i enkelte låter, mens andre ganger kan det være direkte knyttet til tekstene, som for eksempel i «Crying In The Rain», forteller Staal.

Void har for øvrig også inngått samarbeidsavtale med Magne Furuholmens sideprosjekt, Apparatjik. Sammen skal de lage en konsertinstallasjon til Festspillene i Bergen i sommer, men først er det a-ha og Spektrum.

HUSKER DU?: a-ha med kontroversiell plakat i Argentina

– Animasjonen genereres live ut fra hva de gjør på scenen; ting kan bevege seg etter Mortens vokal, eller lys kan flashe når Magne spiller på synth. Og det blir et show som foregår i hele Oslo Spektrum, over hodet på publikum. Når vi har 60.000 kubikkmeter å boltre oss på er det innlysende at vi må dra på for å nå ambisjonen om å skape en konsertopplevelse ingen har sett tidligere, forklarer han.

– VR er fremtiden i konsertsammenheng. Den teknologien vil endre måten både å holde konsert på og oppleve den, fastslår Magne Furuholmen.

– Apropos fremtiden; hva skjer med a-ha etter turnéavslutning i Bergen?

– Vel, da har vi gjort det vi sa vi skulle gjøre, så vi får gå i tenkeboksen og se om vi har noe ugjort, da, smiler Furuholmen.

– Men det har vært utrolig morsomt. Vi har solgt flere billetter enn på avskjedsturneen - det er ikke noe vi kan ta for gitt. Vi har solgt ut O2 i London og store arenaer i Tyskland. Mottatt priser. To Oslo Spektrum er utsolgt, det samme er to DnB Arena i Stavanger før avslutningen i Bergen. «Objects In The Mirror» blir sluppet som single på mandag med video laget av Jonas Bjerre fra Apparatjik - alt kommer oppå hverandre. Det blir liksom alle mann på dekk. Men en evaluering blir det, så får vi prates etter det.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder