REKLAMEDAME: Cyndi Lauper mener reklame er veien å gå for unge artister. Foto: AP
REKLAMEDAME: Cyndi Lauper mener reklame er veien å gå for unge artister. Foto: AP

Slik lykkes du i musikkbransjen

MUSIKK

(VG Nett) Cyndi Lauper (53) har et klokkeklart råd til unge artister som ønsker å lykkes i musikkbransjen.

  • Alexander Nyhagen
Publisert:

- Hvis du vil lykkes med musikken må du gå veien gjennom reklame, sier Lauper til Reuters.

Den erfarne artisten mener at det å få en låt med i en reklamefilm er gull verdt i dagens musikkbransje.

- Reklamer er en perfekt måte å få folk til å høre låtene dine på. Akkurat nå er reklamefilmer den beste måten å høre uoppdagede artister og ny musikk, sier hun.

LISTEFEBER:Stem på tidenes reklamelåt her!

Grunnen til Laupers uttalelser er at hun nylig har takket ja til jobben som kreativ konsulent for Alka-Seltzers «Battle of the Bands»-konkurranse. Alka-Seltzer avholder konkurransen for å finne en jingel til sitt nye mageregulerende middel.

Jingelen som vinner vil bli spilt i reklamefilmen under pausen i den kommende Super Bowl-finalen - en reklameplass som koster dyrt og er svært ettertraktet blant amerikanske annonsører.

«Vi snakker lørdagspizza»

Det er også flere eksempler på norske artister som er blitt kjent gjennom reklamer. Arne Schau Knudsens «Gal av Lengsel» (Telenor) ble en landeplage, og Marte Wulffs versjon av «Carousel of Love» ble brukt i Cubus-reklamer lenge før hun kom med sitt debutalbum.

Lars Kilevold klarte i fjor kunststykket å toppe VG-lista med sin reklamelåt for Grandiosas Lørdagspizza, «Respekt for Grandiosa».

Det ble også nylig kjent at en låt av Spellemann-dobbeltvinnerne 120 Days skal brukes i lanseringen av en ny Jaguar-modell.