INNOVATIVE: Simen Auke (t.v.) og Mikkel Christiansen i DJ Broiler. Foto: Trond Solberg

INNOVATIVE: Simen Auke (t.v.) og Mikkel Christiansen i DJ Broiler. Foto: Trond Solberg

DJ Broiler er «årets innovatør»

De pur unge «Afterski»-guttene i DJ Broiler danker ut både Kaizers Orchestra og Donkeyboy, og har fått en innovatørpris med tilhørende sekssifret premiesum.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Det er streamingtjenesten Spotify som for tredje år på rad deler ut stipendet og utmerkelsen. Fem artistnavn nomineres, mens publikum tar seg av siste del av avstemningen på nett.

Og i år går prisen til nykommerne Mikkel Christiansen (20) og Simen Auke (21) fra Slemmestad. De har gjort enorm suksess med låten «Afterski» det siste halvåret. Sangen ligger fortsatt på Topp 10 på VG-lista etter 17 uker.

- Det føles deilig. Dette er den første prisen vi får. Vi hadde aldri forventet å vinne, så det er kult å få den. Vi tror det er noen gode, gamle musikere som vil få litt klump i magen av at vi får denne prisen, sier Auke.

DANKET UT: Kaizers Orchestra var også nominert til innovatørstipendet. Foto: Nils Bjåland

- Jeg så for meg at Kaizers ville dra i land denne prisen ganske lett. Det er motiverende å tenke på at vi har klart å gjøre noe nytt. Det er stas å vinne på bakgrunn av noe vi kun har laget for å ha det moro, forteller Christiansen.

De to tidligere vinnerne er stipendgrossistene Shining og rapperen Lars Vaular.

- Å skille seg ut i mengden er vanskelig, og innovative kampanjer er avgjørende for å engasjere publikum. At DJ Broiler stikker av med seieren her, er et tydelig bevis på at de har klart å skape noe unikt sammen med sine fans, sier Sofie Grant, pressesjef hos Spotify.

Premien er annonsering til en verdi av 200.000 kroner hos streamingtjenesten.

- Annonseplassen vil ha verdi for oss, for vi har mange nye prosjekter fremover, forteller Auke.

Ifølge DJ Broiler har nettopp streaming blitt meget lønnsomt for de to guttene. Låtene deres er så langt avspilt over ti millioner ganger på Spotify.

DANKET UT: Donkeyboy må også se seg slått av DJ Broiler. Foto: Nils Bjåland

- Jeg hadde aldri trodd at streamingtjenester kunne være en god inntektskilde, men den teorien er motbevist for vår del, konstaterer Christiansen.

De øvrige nominerte til prisen var Kaizers Orchestra, Donkeyboy,LidoLido og Frida Amundsen.

I begrunnelsen for nominasjonene skrev juryen:

- DJ Broiler ga ut fire låter på Facebook for å skape hype rundt musikken og generere interesse for den største konserten de noensinne har gjort, på Sentrum Scene i Oslo. Hver torsdag i november delte de en ny låt med sine fans på Facebook, hvor en av låtene var den populære hitlåten «Afterski». Konserten ble utsolgt og DJ Broiler ble Norges største DJ-fenomen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder