BLE HØRT: Susanne Sundfør har de siste årene frontet kampen mot kjønnsinndelte kategorier under Spellemannprisen. I dag fikk hun viljen sin. Foto: Line Møller

Kommentar: Lex Sundfør

Susanne Sundfør tok et kjønnspolitisk standpunkt og fikk det som hun ville. Fra og med i år er Spellemann en helt apolitisk utdeling.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Spellemannstyret hadde knapt noe valg etter de siste årenes økende kritikk mot kjønnsinndelingen i én mannlig artistkategori og én kvinnelig. Vi får bare håpe at avgjørelsen ikke får uheldige ringvirkninger for skjevheten som de facto finnes mellom kjønnene på andre områder i norsk musikkliv.
Foreløpig velger jeg å tro at det er en klok og veloverveid avgjørelse. Med visse forbehold.

- Steinaldersk

Egentlig var det Ane Brun som i 2008 startet det hele med uttalelsen om at kjønnsinndeling under Spellemannprisen er «steinaldersk». Samme år falt Susanne Sundførs legendariske replikk; «jeg er først og fremst artist, ikke først og fremst kvinne».

Les også: Spellemann fjerner kvinnelig- og mannlig pris

Og etter fjorårets nominasjoner trakk Sundfør like godt nominasjonen som årets beste kvinnelige artist, hvilket altså førte til at Spellemann satte seg ned ved styrebordet og bestemte at hun skulle få viljen sin.

STARTET ALT: - Steinaldersk, sa Ane Brun om de kjønnsdelte kategoriene til Spellemann i 2008 og startet en liten protestbølge som i dag fikk Spellemann til å fjerne kategoriene for beste kvinnelige artist og beste mannlige artist. Foto: Espen Braata


Støtteerklæringene til Susanne Sundfør har vært mange. De fleste peker på at musikk ikke er idrett - du trenger ikke identisk muskelmasse for å lage kunst, det handler om intellektuell kapasitet som i utgangspunktet er lik.
Og det er jo sant.
Mange har også pekt på at det i likestillingens navn ikke bør være rom for å dele inn i mannlige og kvinnelige priskategorier.
Og det er jo også sant.
Eller?

Synliggjøring

Det finnes nemlig et annet likestillingssyn på denne saken. Ved å skille mannlige og kvinnelige kategorier, klarte Spellemann iallfall å synliggjøre spinnesiden i norsk musikkliv. For vi kommer ikke unna at kvinnene er i mindretall i norsk musikkbransje. Et ferskt eksempel av året er sommerens debatt rundt manglende kvinnelige artister som headlinere på norske festivaler.
Spellemann er den viktigste musikkprisen i Norge og som sådan en musikalsk institusjon som i stor grad kan påvirke andre felt i musikklivet til å følge deres standarder. Å fjerne kvinnekategorien i Spellemannprisen er i så måte ikke riktig vei å gå for at kvinneminoriteten i norsk musikk blir synliggjort.

Riktig avgjørelse

Men avgjørelsen er derimot riktig i forhold til å vurdere kunst og musikk kvalitativt - nå stiller alle med samme utgangspunkt.
I Sverige er kjønnskategoriene også fjernet, og vi liker jo gjerne å dilte etter hva vår flinke storebror gjør.
Der er for øvrig tittelen på utdelingen også kjønnsnøytral - Grammis. Så får Spellemann ta et ekstraordinært styremøte for å finne nytt navn på sin egen pris.
Jeg er sikker på at de tar imot forslag med åpne armer.
STEIN ØSTBØ

HVA SYNES DU SPELLEMANN BØR HETE? DISKUTÈR I KOMMENTARFELTET UNDER!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder