SKAPER KONFLIKT: Kyrre Gørvell-Dahll, bedre kjent som Kygo, sjekker ut sin kleskolleksjon Kygo Life før den kjendistette lanseringen. Nå føler designer Rita Schäffer at hun kjemper mot Goliat i en merkevaretvist. Foto: Vegard Wivestad Grøtt NTB scanpix

Kygo i kleskonflikt: Risikerer erstatningskrav

Begrepet «cloud nine» brukes for å beskrive lykke eller
eufori som den syvende himmel. Nå kan det bli noe helt annet for Kygo og designer Rita Schäffer.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Kygo har tidligere søkt om å registrere varemerket Cloud Nine hos Patentstyret. Kyrre Gørvell Dahl, bedre kjent som Kygo, lanserte nylig sitt eget klesmerke der han har designet alt fra capser og skinnjakker til truser. DJ-en fikk godkjennelse for å bruke varemerket på alle områder unntatt ett, nemlig for klær, hodeplagg og fottøy.

På det området har designeren Rita Schäffer vært tidligere ute enn Kygo. Schäffer registrerte varemerket Cloud Nine allerede i år 1999, og registrerte senere selskapet som et aksjeselskap i 2011.

– Latterlig tilbud

I KYGO-KONFLIKT: Designer Rita Schäffer. Foto: PRIVAT

Konflikten begynte i mars etter at DJ-stjernen Kygo slapp debutalbumet Cloud Nine. Da var Kygo-leiren og Schäffer i forhandlinger om Kygo kunne disponere eller kjøpe varemerket. Partene ble imidlertid ikke enige om en pris.

Designeren Schäffer vil ikke gå ut med hvor mye hun fikk tilbud om i kompensasjon, men forteller at «det er snakk om småpenger».
– Jeg er klar over at Kygo er stor, og at det kan være positivt for min merkevare. Men tilbudet er så latterlig, du vil ikke tro det. Det er bare et skambud. Dette er mitt livsverk, sier Schäffer til VG.

Mens Rita Schäffer i tillegg til eget design har brukt navnet og varemerket Cloud Nine for designtjenester for merker som Ullvang og Devold. Kygo ønsket blant annet å benytte teksten Cloud Nine på T-skjorter og andre klær i forbindelse med lanseringen av platen med samme navn.

Rita Schäffer har igjennom hele perioden prøvd å holde seg positiv, men sier at det ikke alltid er like lett. Nå er hun lei seg på Kygos vegne over måten de har gått frem på.

– De henvendte seg til meg og ønsket å få tillatelse til å bruke navnet, så har de gått bakveien og krevd merkevaren min slettet. Jeg har stor respekt for Kygo, men jeg syns det er dårlig måte å gå frem på.
Travel DJ-stjerne: Nervøs foran OL-showet

Kygo-advokat: Vanlig praksis

Advokatfullmektig Ingrid Wetlesen Davanger hos advokatfirmaet Acapo er den som håndterer varemerkene til Kygo. Hun sier at de ikke betviler at Rita Schäffer har brukt varemerket sitt i markedet for designtjenester.
– Imidlertid mener Kygo AS at det er uavklart om merket faktisk har vært i bruk i markedet til omsetning av produkter som klær, sko og hodeplagg. Kygo AS har derfor bedt det offentlige organet Patentstyret om en avklaring av om bruksplikten som gjelder for registrerte varemerker i Norge er overholdt, sier Wetlesen Davanger og legger til:

– Kygo AS har ikke gått noen «bakvei» her. Å be om en avklaring fra det offentlige organet Patentstyret er en helt vanlig fremgangsmåte i denne typen saker.

I SITT ESS: Her står Kygo på scenen under festivalen Findings på Bislett i Oslo. Foto: Fredrik Solstad VG

Konflikt

Stridens kjerne er nå hvorvidt Rita Schäffer har brukt varemerket Cloud Nine til faktisk og reell bruk for de konkrete produktene klær, fottøy og hodeplagg. Registreringsvernet kan tapes ved manglende bruk hvis noen begjærer registreringen slettet, og det er akkurat hva Kygo nå har gjort.

Kygo-leiren påstår nemlig at Schäffers merke Cloud Nine ikke har brukt merkevaren på en tilstrekkelig måte, ettersom det så langt kun er lagt ved bilder av klær der en merkelapp med merket Cloud Nine er festet på og bilder fra en skosåle som kommer for innsalg om over et år.

Designeren Schäffer mener dette kun dette bringes frem kun for å ta fokus vekk fra merkevaretvisten og at dette er reelle produkter som blant annet er vist på Oslo Fashion Week.

Konflikten har ifølge Schäffer ført til at mange har spurt om Schäffer skal legge ned merket og at det har igjen ført til spekulasjoner innad i bransjen.

– Jeg har drevet merket i 25 år, og har hele tiden produsert klær under Cloud Nine, sier Schäffer.

Fikk du med deg? Kygos kjæreste på luksusfest med familien

Kan kreve erstatning

Kygo-leiren på sin side hevder Schäffer ikke har fulgt bruksplikten og mener merkevaren ikke har vært i bruk de siste fem år. Dersom Patentstyret finner dokumentasjonen til Schäffer som god nok betyr dette at Schäffer i praksis kan hevde at Kygo bruker varemerket i konflikt med hennes rettigheter og kreve erstatning.

I et brev sendt fra Schäffers advokat kommer det frem at de vil be om at Kygos bruk av varemerket Cloud Nine opphører omgående inntil det foreligger en avtale om overdragelse eller kompensasjon ved lisensiering etter det advokaten beskriver som en «forsettlig krenkelse av Schäffers varemerkerettighet».

Rita Schäffer utelukker ikke at hun vil søke om erstatning.
– Jeg syns ikke det kan være riktig å la noen ta seg til rette inn i andres verdier. Så det er klart at jeg vil vurdere å søke erstatning. Det går litt prinsipp i dette, for jeg sloss virkelig mot Goliat, sier hun.
Schäffer mener det hele handler om respekt for andres arbeid.

– Du kan ikke bare skrive Chanel på brystet på en T-skjorte og tenke at det går greit. Jeg sitter med varemerkeregistreringen på Cloud Nine på denne varegruppen i Norge. Dette er varemerket mitt som jeg har brukt i 25 år, så alle i bransjen vet hvem Cloud Nine er, sier hun og fortsetter:

– Selv om man heter Kygo kan man ikke bare ta seg til rette. Men jeg har stor respekt for de gutta, men akkurat denne greia her ser ikke veldig bra ut, sier hun.

Lunken mottagelse album mottagelse: : – Ensporet og tilbakeskuende

Kygos advokat Ingrid Wetlesen Davanger sier de ønsker å presisere at Kygo AS ikke har tatt i bruk Cloud Nine for produktgruppen klær, hodeplagg og fottøy, og at det derfor er grunnløst å snakke om et erstatningskrav.

Advokat Wetlesen Davanger opplyser også at de blitt kjent med at det finnes noen klesprodukter på markedet som er relatert til Kygo og som inkluderer merket Cloud Nine, men dette er ulovlige produkter som ikke har noe med Kygo AS å gjøre.

Patentstyret: Uheldig

Seniorrådgiver i Design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret, Kaja von Hedenberg, forteller at det som kan være konsekvensen for Kygo er at han må punge ut.
– Det kan se ut til at han har tatt i brukt et varemerke som noen allerede har enerett til. Det som kan skje er at han får et erstatningskrav, sier hun.

Hun forteller at det skjer oftere og oftere at selskaper og privatpersoner nå søker om å ta over et eksisterende varemerke.
– Det er kanskje uheldig å ta i bruk et varemerke som har en annen eier, men han har gjort mye riktig, og han er god på å søke og beskytte rettighetene sine i motsetning til mange andre kjente artister, sier von Hedenberg til VG.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder