En Odd(e) kveld!

Odd Nordstoga er ikke bare en luring - han er en smarting også!

ARTIKKELEN ER OVER 15 ÅR GAMMEL

Med en selvironi som viser langfingeren til alt som heter urban kultur, viste Nordstoga i går kveld hvorfor han er vårens morsomste musikkeventyr i Norge med - foreløpig - to strake førsteplasser på hele landets hitbarometer, VG-lista.

Fingeren kan han trygt strekke i været, for Odd Nordstoga er selve anti-urbanisten i egen person. Med rødmussede kinn, hår som skriker etter en frisør, og klær som tatt ut av bryllupsmoten i 1890, med sitt varemerke - capen - på hodet, er han den rake motsetningen av hva som vanligvis ligger på toppen av hitlistene. Bakgrunn fra folkemusikken eller ikke: Adjunkt Nordstoga er Norges mest populære artist akkurat nå, og det er fortjent.

Humoristisk

Riktignok tar det litt lengre tid enn normalt for vårsola å tine opp Vinjes store moderne sønn (jeg antar at Aasmund Olavsson Vinje ennå er større), men humor hjelper alltid, og det har han flust av. Odd Nordstoga berører en nerve som musikalsk godt kan sammenlignes med dialektfulltreffere som Hellbillies og Vamp, henholdsvis med adresse til førstnevntes lån av amerikanske tonearter og til sistnevntes dragning mot sjøen og de keltiske melodiene: «Borga i Ur» har for eksempel sterke ekko av Vamps «Lindehålsma'en». Samtidig har han dette samme meningsbærende elementet i tekstene sine à la Kaizers Orchestra som kan gjøre tung tematikk til allsangvennlig feelgood-pop. Eller: I Nordstogas odde verden bør vi kanskje kalle det kjenslegod-pop?

Husvarm

Iallfall blir han fort husvarm, der han drar gjennom hele «Luring»-plata foran et utmerket band som både teller strengevirtuos Geir Sundstøl på diverse flatfjøler med reim over skulderen og svenske Daniel Sanden Warg, som imponerer stort på fele. Det blir også tid for en avstikker til hans første hit, «Fuggel i karmen», og den tradisjonelle «Friar'n». Helt avslutningsvis minner han oss om at han faktisk er kvedar også!

Da er den urbane antitesen komplett i en så sterk grad at jeg skulle ønske at festivaler som Quart og Øya tok mot til seg for å bestille hans tjenester i sommer. Det vil alle parter tjene på. Ikke minst publikum.

STEIN ØSTBØ

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder