MER SØKBAR NÅ: Astrid Smeplass droppet først hele etternavnet sitt i artistøyemed. Nå er det representert ved forbokstaven. Foto: TROND SOLBERG Foto: ,

Ekspert: – Smart av Astrid Smeplass å skifte navn

Den internasjonalt signerte norske artisten har endret artistnavn. En god manøver, mener en ekspert på
søkemotorer.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Som VG skrev tirsdag, har Astrid Smeplass gått fra artistnavnet Astrid til Astrid S. Plateselskapet hennes opplyste at tanken bak manøveren er å gjøre artistnavnet hennes mer «Google-vennlig».

Agnete Tøien Pedersen er sjef for søkemotoroptimalisering i markedsføringsfirmaet iProspect. Hun synes at dette er et bra trekk fra 18-åringens side.

– Med tanke på synlighet i søkemotorene tror jeg dette er smart. Det er naturlig nok mange færre som kjemper om synligheten for «Astrid S», som har 184.000 Google-resultater, enn «Astrid», som har 73,6 millioner Google-resultater.

NETTEKSPERT: Agnete Tøien Pedersen. Foto: IPROSPECT Foto: ,

Plateselskapet Universal sa tirsdag at «Astrid» ble et for generelt navn utenfor Norge.

– Jeg er enig, sier Pedersen.

– Ved å «coine» Astrid S, altså ta eierskap til dette navnet før noen andre gjør det, blir det enklere for folk å finne riktig Astrid når de søker i Google, og plateselskapet kan få større synlighet med blant annet nettside, sosiale profiler, videoer og musikk for «Astrid S». I et nordisk perspektiv vil det nok være smart å slippe å konkurrere om synligheten for «Astrid» med for eksempel Astrid Lindgren. Astrid S er hun alene om, og derfor tror jeg de tenker helt riktig.

Pedersen mener at apparatet rundt Smeplass nå må kaste seg rundt mens navnet Astrid S er nytt, og gjøre alt de kan for å ta eierskap i det organiske og betalte søkeresultatet.

– Det er mye enklere å gjøre dette nå, enn når flere begynner å skrive om henne, dele ting, opprette fansider og lignende, samt at pressen også får sin plass i søkeresultatet.

Pedersen forteller at hun foreløpig får opp få treff på Smeplass når hun søker på «Astrid S».

– Per i dag eier plateselskapet null av ti oppføringer i søkeresultatet på Google. De bør eie alle ti, slik at de selv kontrollerer hva folk finner når de søker etter Astrid S. Altså har plateselskapet veldig mye å hente, og de bør starte allerede nå.

Universals nordisksjef Bjørn Rogstad mener at plateselskapet har det som trengs for å løse disse problemstillingene.

– Vi har ekspertise og godt med ressurser i alle nøkkelmarkeder som jobber for å optimalisere søkeprosessen på Astrid S. Navnebyttet er bare det første av flere steg på den veien, sier han.

I mellomtiden har amerikansk presse begynt å vise interesse for trønderjenta fra «Idol» 2013.

Blant annet er hun intervjuet av magasinet Nylon, som har nesten en million følgere på Twitter.

For en uke siden kunne Smeplass feire resultatet for albumet som da gikk rett til topps på den offisielle amerikanske albumsalgslisten, Billboard 200: Den kanadiske 16-åringen Shawn Mendes' debutalbum, hvor Smeplass er eneste duettpartner.

Nå melder Billboard at albumet har falt ned til 17. plass i sin andre uke.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder