Til helvete med Thåström

AVSLUTTET ØYA: Thåström entret scenen på Øyafestivalen i blodrød dress og svart hatt. Foto:Terje Pedersen,NTB scanpix

Konsertanmeldelse: Thåström

Ingen sjunger avslutningsblues som Sven Joakim Eriksson Thåström.

Artikkelen er over fire år gammel

VG:s terninger viser 5 prikker

KONSERT: Thåström

STED: Øyafestivalen, Oslo

PUBLIKUM: ca. 6000

AKTUELT ALBUM: «Den morronen»

Thåströms posisjon er så uovertruffen at det er vanskelig å ta ham for noe som helst annet enn alderen. Sett i lys av «Neida, Øya er ikke for gamlinger»-diskusjonen, er det likevel litt artig at en 58 år gammel svenske må til å for å avslutte årets festival. Selv om det pleier å være en ekstremt sikker løsning.

Da undertegnede så ham tidligere i år virket han derimot ikke like stødig som han har vært de siste årene. Nøling i settet, og uvanlige lange pauser mellom låtene, påfulgt av et ikke særlig sterkt album i februar fordet at en viss skepsis var på sin plass.

Helt unødvendig, skulle det vise seg.

Øyas enorme og mørke teltscene, Sirkus, åpenbarer seg som en perfekt setting for dyster poprock på svensk.

Les også:Derfor unngår Øyafestivalen harry-stempelet

Særlig på grunn av Thåströms lysdesigner. To enorme tannhjulaktige lys senkes ned i den voldsomme scenerøyken. En svær flat fluoriserende lampe tenner et voldsomt rødt lys.

En fabrikk? Et mini-helvete?

Det er ikke så viktig.

Hovedpersonen ankommer i blodrød dress, svart hatt og med enda mer frentisk viftende fingre enn vanlig. En voldsom «Alltid va på väg» fortsetter i «Slickar i mig det sista». Lyden er fantastisk. Bandet er ålreit.

Thåström kaster jakka. «Jag är en idiot» - Imperiet-låten for lengst har sluttet å være en Imperielåt. Han vandrer mer og mer manisk hvileløst over scenen.

Men så: «Sönder Boulevard», det første virkelig vakre øyeblikket. «Kom med mig», det første virkelig skummelt lokkende øyeblikket.

Det tar seg opp.

Først ved «Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce» er det alt virkelig løfter seg. Lysene går over i epileptiske anfall. Thåströms fingre jobber frenetisk med trianglet.

Det er mørkt, manisk og fenomenalt.

Derfra og ut er det slik en Thåström-opplevelse skal være. Låtene som vokser seg sammen til voldsom blodsvart masse, der bestandelene blir mindre og mindre viktige. Låtene farer forbi, den ene voldsommere enn den andre. Setlisten formelig glitrer i det røde mørket.

Og så forsvinner de av scenen. Selvsagt.

Ekstranummeret «Fanfanfan» tenner tusen gratis mobilladerlommelykter, og er så rolig intenst at bulderet fra Susanne Sundfør trenger gjennom som et villet torden. «Slåpp aldrig in dom» er en like fantastisk versjon. Mens «Ner mot terminalen», fra årets «Den morronen» er også denne gangen en litt rar, avkortet avslutning på et egentlig veldig sterkt sett, der momentet delvis forsvant.

Øyafestivalen er ikke mest for gamlinger.

Men hvis alle gamlinger er som denne gamlingen, kan de gjerne bli det.

TOR MARTIN BØE

Les også

  1. Konsertanmeldelse: Beglomeg

    Klovner i camp.
  2. Konsertanmeldelse: Bendik

    Endelig istid.
  3. Konsertanmeldelse: Jaga Jazzist

    Alle snakker om instrumentalmusikk som «små filmer for ørene». Jaga Jazzist gjør noe med det.
  4. Konsertanmeldelse: Laura Marling

    Men så si noe da!

Mer om

  1. Øyafestivalen
  2. Musikkanmeldelse

Flere artikler

  1. Musikkekspertenes tips: Disse bør du få med deg på Øyafestivalen

  2. Musikkanmeldelse Alan Walker -«Different World»

  3. Konsertanmeldelse: Belle and Sebastian

  4. Pluss content

    Musikkanmeldelse: Ulvetid

  5. Pluss content

    Gullrekka: Årets Øya-favoritter

Fra andre aviser

  1. Thåström hypnotiserte sitt publikum på Bergenfest

    Bergens Tidende
  2. Ingen synger blues som Thåström

    Aftenposten
  3. Skuffende anonym Lykke Li

    Aftenposten
  4. Dette mener våre anmeldere er årets beste musikk

    Fædrelandsvennen
  5. Highasakite klare som Øya-headlinere

    Aftenposten
  6. «Vi snakker ikke om 40 minutter lenger, vi snakker om fire. Det ser man nok i ganske mange deler av samfunnet. Det går i minutter og sekunder»

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder