NYTT ORKESTER: Det nye «Skal vi danse»-bandet er en en del av programmets fornyelse. Bak fra venstre: Hugo Risdal (gitar), Håvard Fossum (saxofon), Tarjei Grimsby (trombone), Javed Kurd (musikkprodusent), Asmund Grinaker (kreativ ansvarlig) og Espen R. Fredriksen (arrangør). Foran fra venstre: May Kristin Kaspersen (vokalist), Åsmund B. Knutson (trommer og kapellmester) og Bjørnar Reime Erlandsen (vokalist). Ikke til stede: Rino Johannessen (bass) og Jon-Willy Rydningen (keyboard).
NYTT ORKESTER: Det nye «Skal vi danse»-bandet er en en del av programmets fornyelse. Bak fra venstre: Hugo Risdal (gitar), Håvard Fossum (saxofon), Tarjei Grimsby (trombone), Javed Kurd (musikkprodusent), Asmund Grinaker (kreativ ansvarlig) og Espen R. Fredriksen (arrangør). Foran fra venstre: May Kristin Kaspersen (vokalist), Åsmund B. Knutson (trommer og kapellmester) og Bjørnar Reime Erlandsen (vokalist). Ikke til stede: Rino Johannessen (bass) og Jon-Willy Rydningen (keyboard). Foto:Roger Neumann,VG

De gjør «Skal vi danse»-deltagerne gode

Cæsar-skuespiller er vokalist

MUSIKK

Spiller sammen for første gang på sendingsdagen

De spiller opp til dans hver lørdag i høst, og forrige helg spilte de for nærmere 750 000 TV-seere. Men hvem er egentlig «Skal vi danse»-bandet?

Publisert: Oppdatert: 12.02.16 20:56

– Vi er ikke vant til å bli gjort stas på, så dette er veldig moro for oss, sier kapellmester og trommeslager i «Skal vi danses» husband, Åsmund B. Knutson, da VG møter orkesteret i dansesalen i TV 2s lokaler i Nydalen.

For i motsetning til andre TV-programmer som «Allsang på Grensen», «Torsdag kveld fra Nydalen», «Idol» og «Hver gang vi møtes» der orkesteret presenteres, er bandet til et av TV 2s flaggskip tilnærmet usynlige for seerne hjemme under sendingen.

Vi hører ofte om kapellmester Hans Åseth og Hans orkester, «Møkkabandet» og «Stråmenn», men få vet hvem det er som skal ha æren for musikken i beste sendetid på TV 2.

– Jeg føler ikke at vi står i skyggen, vi synes ved at vi høres. Jeg har faktisk ikke tenkt på det, og koser meg bare med oppgaven. Jeg synes at det er helt greit at jeg ikke blir gjenkjent på gaten, men det er veldig kult at folk lurer på hvem det er som synger, for eksempel på sosiale medier, sier en av «Skal vi danse»-bandets faste vokalister, Bjørnar Reime Erlandsen.

Allsidige vokalister

Reime Erlandsen dukket først opp på TV-skjermen som deltager i realityserien «Grease» i 2008, hvor han stakk av med seieren. I senere tid har vi sett han deale dop på «Hotel Cæsar», i rollen som badguyen Harald Eriksen.

– Jeg hadde ikke sett for meg at det som er jobben min nå skulle bli det for noen år siden, for det var ikke en jobb som fantes i hodet mitt. Nå er jeg frilansartist, sanger og skuespiller, og har også drevet litt med dubbing, forteller Reime Erlandsen, og fortsetter:

– Jeg er så heldig at hobbyen min har blitt jobb.

Saken fortsetter under bildet.

Mange av «Skal vi danses» trofaste seere har også bitt seg merke i en kvinnelig stemme som leder danserne gjennom lørdagskveldene. Stemmen tilhører programmets andre faste vokalist, May Kristin Kaspersen, også kjent under artistnavnet MayK.

Kaspersen er nok for mange best kjent som fast korist på «Allsang på Grensen», men har også koret i studio, på scenen og på tv med en rekke artister, som a-ha, Chris Medina, Sissel Kyrkjebø, Bonnie Tyler, Madcon og Nick Kershaw, ved siden av å holde sommershow og en rekke eventer.

Hun har også stemmen til prinsesse Anna i Disney-storfilmen «Frost», og forteller at hun liker å ha mange baller i luften samtidig.

– Jeg har en veldig variert jobb. Jeg fant ut at jeg ikke hadde så lyst til å jobbe som en egen artist, og trives bedre med måten jeg jobber nå, hvor jeg får være i en slik sosial setting. Også trives jeg best i bakgrunnen, sier hun til VG.

Ved siden av jobben som sanger, har Kaspersen en hundre prosent stilling som etterarbeidsprodusent i firmaet Storyline Studios, som jobber med spillefilm og reklame.

– Jeg jobber i Storyline på dagen og med musikk og dubbing på kvelder og i helgene, forklarer hun.

– Har du noe fritid da?

– Nei … Svaret er nei. Det er til tider veldig travelt, men jeg synes det er gøy å ikke sitte så mye på rumpa. Det blir ikke noen ferier eller noe fri, men det er så mange ting som er morsomt, og jeg har lyst til å få med meg alt.

Regler for hvor mye de får synes

Det finnes en forklaring på hvorfor orkesteret i «Skal vi danse» er såpass usynlige som de er. Pressekontakt i TV 2, Christoffer Solstad Steen forteller at kanalen har valgt å følge retningslinjene til formatet, fra britiske BBC One, som eier «Skal vi danse»-konseptet, der det legges vekt på at det er danserne, og ikke bandet som skal være i fokus.

– Jobben til bandet er å fremheve dansen på parketten og skape den riktige stemningen, og vi er veldig fornøyd med den jobben musikerne gjør. «Skal vi danse» er et underholdningsprogram med utgangspunkt i dans, og da er det vesentlig at selve dansen får fokuset under sending, selv om musikken er viktig for at dansen blir komplett. For at seerne skal få best mulighet til å bedømme danseprestasjonen har vi valgt å kun filme parketten mens dansen pågår, sier han til VG.

Saken fortsetter under bildet.

Orkesteret er nytt av året, og kom i stand etter et ønske fra produksjonsselskapet Monster om å gi musikken en ny profil, i tråd med programmets fornyelse i forbindelse med tiårsjubileet. Sammen med kapellmester Åsmund B. Knutson og gitarist Hugo Risdal har bandets produsent Javed Kurd utviklet en ny metode å jobbe på, og gjort noen grep som gjør at de kan lage et mer fleksibelt lydbilde.

Kurd har jobbet mange år som Melodi Grand Prix-produsent, og er mannen bak kjenningsmelodiene til «Beat for Beat» og «Nytt på Nytt».

Han forteller at de har en mer ambulerende bandbesetning nå enn ved de tidligere årene, som er mer tilpasset den enkelte kveldens musikalske uttrykk.

Øver kun sammen én dag

Ved å jobbe på denne måten, møtes ikke bandet før prøvene på lørdag morgen, samme dag som sendingen, for å spille gjennom låtene sammen. Første gang bandet gjør programmet som helhet er altså når kameraet går og Katrine Moholt og Didrik Solli-Tangen har ønsket velkommen til kveldens program.

– Først lager vi en kortversjon av låtene, som er tilpasset TV-formatet, og så spilles deler av låten inn på forhånd. Koring, strykeinstrumenter, ekstra gitarer og muligens blåseinstrumenter blir spilt inn, og det settes sammen en lydbilderamme som sendes ut til alle i bandet, slik at de kan øve gjennom uken. Dette lydbildet vil også ligge bak det bandet spiller lørdag kveld, forklarer Kurd.

Kaspersen og Reime Erlandsen forteller at det er utfordrende og skulle synge låter av svært varierte stilarter i ett og samme program, særlig når låtene skal ligge så tett opp mot originalversjonene som mulig, ettersom det er den versjonen kjendisdanserne er kjent med, og små forandringer kan få dem til å miste tråden.

– Det er veldig stor variasjon i låtene, alt fra tidlig 20-talls jazz til hypermoderne popmusikk. Vi etterstreber å gjøre det mest mulig likt originalen, men som sanger eller instrumentalist har man jo sitt eget uttrykk, sier Kaspersen, og forteller at det kan være fristende å velge egne løsninger noen ganger.

Krevende oppgaver

– Jeg synes noen av de gamle låtene er mest utfordrende. Man skal begynne veldig lavt, så skal man opp i falsett, og så skal man synge av full styrke, for deretter å gå ned igjen og være tander og søt, alt i den samme låten, og i TV-versjonen som er innenfor 1 minutt og 20 sekunder. Det er også alltid spennende å synge på spansk, for det kan jeg jo ikke, gliser Reime Erlandsen.

Forrige lørdag var det latinsk aften på «Skal vi danse», og kjendisdanserne svingte seg til hete rytmer, i dansene samba, rumba, jive og cha-cha-cha. I tillegg til å hente inn en ekstern vokalist med det produsenten omtaler som «et mer autentisk latinsk preg», måtte Reime Erlandsen tre inn i rollen som selveste Ricky Martin, og dermed også synge på spansk.

– Jeg hadde spanskkurs med den andre vokalisten på morgenen før sendingen, forteller han, og innrømmer at han ikke hadde helt oversikt over hva han sang om.

Kapellmesteren mener at det er noe eksepsjonelt over måten Bjørnar Reime Erlandsen og May Kristin Kaspersen leverer bestillinger på, til tross for et relativt stort forventningspress.

– Jeg tror mange hadde syntes det hadde vært uggent å ha det presset på seg i arbeidslivet. I tillegg til at vi spiller for danserne og publikum i salen, er det 700 000 seere som følger med på TV hjemmefra, folk tar opp programmet, og det ligger tilgjengelig på TV2 Sumo, sier Knutson.

– Jeg har aldri tenkt på at det er 700 000 seere. Nå fikk jeg skikkelig vondt i magen, sier Kaspersen, men understreker at så lenge de alle er opptatt med sin oppgave, overskygger det nervøsiteten.

Her kan du lese mer om