LENGE SIDEN NÅ: Silje Nergaard tidlig i 2004, som foreløpig siste kvinnelige mottager av den største Spellemannprisen. Foto: Frode Hansen

Silje Nergaard: - Mange flere kvinner hadde fortjent «Årets Spellemann»

Ti år er gått siden sist gang den gjeveste Spellemannprisen gikk til en kvinne. Hun som vant er ikke imponert over kjønnsstatistikken for «Årets Spellemann».

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Det er i år 30 år siden «Årets Spellemann» ble delt ut for første gang. Prisen er anerkjent som det største man kan få i Musikk-Norge.

Kjønnsfordelingen er imidlertid langt fra balansert. Av de 30 vinnerne er kun tre kvinner: Sissel Kyrkjebø (1986), Herborg Kråkevik (2000) og Silje Nergaard (2003).

FAVORITT: Susanne Sundfør trekkes frem som eksempel på kvinnelig artist som burde få «Årets Spellemann». Foto: Warner Music

- Mange flere kvinner hadde fortjent prisen. Hvorfor det er blitt så få er vanskelig for meg å svare på. Men denne debatten er en viktig bevisstgjørelse, sier Nergaard til VG.

Hun har ingen problemer med å trekke frem navn som kunne eller burde fått trofeet opp gjennom årene.

- Kari Bremnes, Susanne Sundfør, Anne Grete Preus, Anita Skorgan, Bertine Zetlitz og Ane Brun er noen eksempler.

Nergaard understreker at hun er godt kjent med kriteriene for å få «Årets Spellemann». Artisten påpeker også at musikkbransjen generelt er mannsdominert.

- Slik mange bransjer er. Men uten at det er bevisst, kan dette være med på å påvirke historien. Man kan trekke mange paralleller til priser i litteratur og kulturlivet generelt.

KRITISK: NRKs musikkprodusent Christine Dancke. Foto: Hilde Holta-Lysell

Christine Dancke er DJ, programleder og musikkprodusent i NRK P3. Hun stusser over kjønnsfordelingen i «Årets Spellemann».

- Jeg er heldig nok til å ha en jobb midt i norsk musikkliv. Min hverdag dreier seg rundt artistene som pumpes ut av høyttalere over hele landet og låtene som får oss til å danse, le, gråte og tenke etter. Og blant artistene som preger norsk musikkhverdag er veldig mange kvinner. Likevel er det bare én kvinne for hver niende mann som har fått prisen så langt.

Dancke understreker at hun ikke ønsker kjønnskvotering.

- Men jeg synes det er påfallende at kvinner er såpass grovt underrepresentert. Er virkelig slik at bare 10 prosent av de som lager viktig, toneangivende og god musikk her til lands er kvinner?

NRK-profilen synes det er ett navn især som bør få utmerkelsen, om ikke akkurat i år.

- Alle som har vunnet er selvsagt mer enn verdige, men superstjernen Susanne Sundfør er noe av det beste vi har og noen sinne har hatt. Jeg spår at hun får den en gang i fremtiden.

FORSTÅR KRITIKKEN: Spellemann-styreleder Marte Thorsby. Foto: Jan Petter Lynau

Marte Thorsby er styreleder i Spellemannprisen. Hun sier seg helt enig i at statistikken ikke er bra.

- Men «Årets Spellemann» vurderes hvert enkelt år ut fra fastsatte kriterier, og det skal ikke tas hensyn til hvem som har fått den tidligere. Spesialjuryen vurderer hvert år de aktuelle artistene på bakgrunn av salg og konsertvirksomhet. Hittil er det flest menn som har stukket av med prisen, og alle som har fått den har fortjent den det enkelte år.

Silje Nergaard mener at kjønn ikke har hatt noen betydning i artistkarrieren hennes.

- Jeg skaper uavhengig av at jeg er kvinne, og jeg tenker ikke på kjønnsperspektivet når jeg lytter til musikk.

Likevel savner hun nye, feminine navn på vandrepokalen vinnerne får beholde i ett år.

- Den trenger helt klart flere kvinnenavn, og jeg håper at det blir rispet inn en kvinnelig artist i 2014.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder