Justin Bieber-konserten låt for låt

22-åringen inntok Telenor Arena fredag kveld. I salen var VGs anmelder og vurderte alle sangene.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL
VG:s terninger viser 3 prikker

– Det blir litt blanda drops, sier VGs anmelder Sandeep Singh om kveldens Justin Bieber-konsert.

Se: Her lander Bieber

Han ender på terningkast 3 som helhetsvurdering på showet.

– Det virker som han kjeder seg, mener Singh.

Husker du? «Leaves the stage in rage»

Det ble en kveld med store høydepunkter og ditto nedturer.

Her er alle kveldens låtanmeldelser:

«Mark My Words»

VG:s terninger viser 4 prikker

Popsensasjonen fra Canada, kjent som Justin Bieber i den engelsktalende delen av landet, og Jean Claude Vanndam i den andre. Kanadieren heises opp til introen fra «Purpose» (2015), hvor han synger «mark my words, that’s all that I have». Hele Telenor Arena vet at han juger, for han har også en nydelig stemme. En myk åpning her.

«Where Are Ü Now»

VG:s terninger viser 5 prikker

Spørsmålet alle stilte seg sekundene etter watergate på Chateau Neuf er også navnet på en låt. Og det fine refreng-droppet er showets virkelige åpning. Det smeller godt, spesielt til Telenor Arena å være. Psykedeliske prismer og veibaner over skjermene, som rett fra en fremtidsvisjon av Tokyo fra åttitallet. Danserne er rett ut av Sensation White, mens Justin selv rocker avkappa svart jersey og like tacky dansemoves. Gutten synger smidig, trommisen klikker litt for hardt på trommene. Men for en pangstart!

«Get Used To It»

VG:s terninger viser 4 prikker

Et av de mest overraskende kuttene fra «Purpose» er en groovy popperle, men kanskje litt for mye av det gode. Bieber er langt mer opptatt av å danse enn å synge. Her er det playback-sporet som står for mesteparten av jobben. Funker dog til en klubbete låt som dette.

«I’ll Show You»

VG:s terninger viser 4 prikker

Bieber går tilbake inn i glassburet han reiste seg fra, enten for å beskytte seg mot vannflasker eller for å overformidle denne låtens tema. Joda, han syter om at han er kjent, men synger inderlig om at livet hans er mer enn bare underholdning. Han er et ekte menneske, altså.

«The Feeling»

VG:s terninger viser 2 prikker

Denne til vanlig fine duetten med Halsey fremstår mest som et pausenummer. Bieber kjeder seg, og anstrenger seg ikke for å skjule det.

Les også: Truer fansen etter hets

«Boyfriend»

VG:s terninger viser 3 prikker

Biebers R&B-lek fra 2012 låter i utgangspunktet som en «First Price»-variant av et N*Sync- og Neptunes-samarbeid. Denne synthversjonen føles hakket mer kontemporær, men i 2016 står den likevel mer som et referansepunkt som viser hvor mye Bieber har vokst som urbanartist siden da. Og den rappingen hans har vi hørt bedre før.

«Cold Water»

VG:s terninger viser 2 prikker

Her drar han fram kassegitaren og viser at det ikke er dette han har øvd på mest de siste ti årene. Til å handle om det han hater mest her i verden er «Cold Water» ufattelig snill, i sin originale «Am I Wrong»-aktige gate. Akustisk, uten Diplos tekstur og MØs stemme, er dette en kjedelig affære.

«Love Yourself»

VG:s terninger viser 4 prikker

Nachspielgitaren fortsetter med Biebers kanskje spydigste og best nedspikkede låt. Her sitter gitaren langt bedre, på grunn av den langt enklere progresjonen, og Biebs lander denne nesten like bra som på plate. Men ikke helt. Trekker opp at han avslutter den med et vers og refreng fra «All That Matters». Endelig litt lyd fra «Journals», Biebers beste plate. Riktig nok i helt akustisk versjon her også.

«Been You»

VG:s terninger viser 2 prikker

Tilbake i uptempomodus! Den funky fransk touch-flørtende «Been You». Den ødelegges riktig nok av at den er 100% playback. Oops. Glemmer å plukke opp mikrofonen et par ganger også. LOL.

Sett denne? Bieber kaster klærne igjen

«Company»

VG:s terninger viser 2 prikker

«You guys havin' a good time?» spør han. Joda. Takk som spør. Jeg hadde hatt det finere om du faktisk sang litt mer selv, Biebs. Dette er en av Biebers beste låter – søt og pulserende klubb-R&B produsert av blant andre norske Andreas Schuller. Dessverre er Bieber langt mer opptatt av å prate med danserne sine enn å late som at han synger. Han husker å bruke mikrofonen et par ganger under refrenget da, den delen av låten som er mest åpenbart playback.

«No Sense»

VG:s terninger viser 4 prikker

Yes! Nå synger han, på denne nydelige Mike Dean-produserte filleren. Nå står han alene på scenen, med Travis Scott gjestende på storskjerm. Her føles det faktisk som en konsert igjen. Vet ikke med skoene hans, men denne vokalen er vanntett.

«Hold Tight»

VG:s terninger viser 5 prikker

Sannsynligvis kveldens mest sensuelle låt, og dessverre den eneste hele låten fra «Journals» (2013) han drasser med seg på denne turneen. Alle som trodde Justin var allergisk mot fukt har ikke hørt denne. R&Bieber er betraktelig råere enn danse-Biebs, og bandet sitter som et skudd, både på trommebrekk og slibrig gitar.

«No Pressure»

VG:s terninger viser 5 prikker

Enda en smidig urbanballade. Nå står han på en scene teppelagt av røyk, akkompagnert av seks kvinnelige dansere, i sann R&B-ånd. Fraseringene hans skjelver vakkert, og fyren viser at det kanskje lønte seg å spare den skikkelige vokalen til dette fine trekløveret av låter. Gutten har soul når han faktisk orker.

«As Long As You Love Me»

VG:s terninger viser 3 prikker

Kan ikke bare levere god R&B når du fyller Telenor Arena med hele spekteret fra småbarn til godt voksne i øvre middelklasse. Så litt baby-Bieber er lov. Om man ser bort fra den daterte tyggegummi-dubstepen, har denne låten fortsatt et monsterrefreng. Det merkes dog på hovedpersonen selv at dette kun er et dansenummer for ham. Mikrofonen er i hånden, men den holdes sjelden over beltestedet. Dette er ikke noe han vil fremføre. Så han setter seg på trommene og spiller noen gjennomsnittlige brekk. Bommer her og der, og avslutter med en dancehalltakt. Den bisarre uforutsigbarheten trekker faktisk opp.

«Children»

VG:s terninger viser 3 prikker

«Are there any children in the building?» spør han. Det som virker som om hele Telenor Arena skriker. Bieber går i gang med en av sine kleinere låter fra hans voksne periode. En tam EDM-avart av «gjøre en forskjell»-pop à la «Man In The Mirror» og «Where Is The Love». Han går rundt på scenen, poserer litt. Han blir heiset opp på en pidestall, så alle barna han «synger» om ser enda mindre ut. Han high fiver danserne og avslutter med «give it up for the children». Som en koselig gest har han dratt opp barn som får lov til å si hva de heter. «What’s your name?». «Sander» sier gutten. «That’s the sickest name I’ve ever heard». Jeg blir litt smigret selv.

«Let Me Love You»

VG:s terninger viser 3 prikker

En av årets Billboard-toppere. DJ Snake gjør stort sett det samme som Diplo og Skrillex gjør for Justin, bare hakket mindre minneverdig. Det er en relativt fersk sak, men Biebs synger som om han er lei av den allerede. Publikums mer vitale allsang trekker opp stemningen.

«Life Is Worth Living»

VG:s terninger viser 3 prikker

Han åpner seg med innøvd takknemmelighet. «I wanna thank every one of you for having me tonight. Thank you for you support and just rocking with me. You hear stuff, you read stuff, but you choose to believe in me. That means a lot.» Den kleine og prosaiske balladen som følger, leveres med en varm og overraskende inderlig vokal. Redder likevel ikke nummeret.

«What Do You Mean?»

VG:s terninger viser 4 prikker

Av låtene Kygos tropiske takter har inspirert, er nok denne luftige sjarmbomben den største. Justin synger uanstrengt på originalen. På scenen starter det som det har gjort med resten av EDM-låtene hans, det er mer dansing enn fremføring. Men under andreverset tar han seg sammen og rettferdiggjør denne smittsomme lykkepillen. Og det er lett å la seg sjarmere av den gjøglete dansingen hans.

«Baby»

VG:s terninger viser 3 prikker

YouTube-videoen med flest tomler ned noensinne, men også en av de mest sette. Noe som sementeres av kveldens desidert høyeste allsang. I lys av Biebers voksne materiale, virker dette mer som et trivelig throwback og ikke en seriøs låt. Det understrekes virkelig når han forsøker å rappe Ludacris-verset.

«Purpose»

VG:s terninger viser 2 prikker

Han åpner med en tale om å følge drømmene sine, før han setter seg ned på scenen for å etablere at det er følsomtid. Alle som har forsøkt, vet at det ikke lett å synge sittende, og Justin bommer ikke på en eneste tone i denne nakne balladen. Vokalprestasjonen er dog det eneste å bemerke seg i denne dølle låta, som atpåtil ender i banalt keitete jukkerock.

«Sorry»

VG:s terninger viser 4 prikker

Hva er det han unnskylder seg for her? Den avbrutte opptredenen i fjor? Den varierende kvaliteten på denne konserten? Eller for at han ikke orker å synge selv hele tiden? Samma det. Denne låten er perfekt til en oppløftende rulletekst uansett om filmen var god eller ikke. Smilebonanza, selv om Bieber helt åpenbart er lei jobben sin. Sorry Biebs, men jeg må si det. Du trenger en ferie.

SANDEEP SINGH

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder