- STEMMEN TIL EN GENERASJON: Steve Stoute mener Eminem har en massiv kulturell påvirkningskraft. Foto: AFP

Raser mot musikkpris med rådyr reklame

(VG Nett) Musikkbransjeveteranen Steve Stoute tok ut en helsides annonse i New York Times. Den brukte han til å hamre løs mot lederne av Grammy-prisen.

  • Halstein Røyseland
ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

- I løpet av mine 20 år som sjef i musikkbransjen, og som eier av et firma som spesialiserer seg på popkulturreklame, har jeg kommet til den konklusjonen at Grammy-utdelingen helt har mistet kontakten med dagens populærkultur, skriver Stoute i det åpne brevet som dekker en helside i New York Times, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Les også: Norske Stargate vant ny Grammy-pris med Rihanna

- Grammy-utdelingen har endt opp med å bli en serie av hykleri og selvmotsigelser. Jeg undrer meg over at dagens popartister i det hele tatt vil delta, skriver Stoute, som mest sannsynlig har brukt flere hundretusen kroner på annonsen.

Støtter Eminem

MUSIKKBRANSJEVETERAN: Steve Stoute. Foto: AP

Grammy-utdelingen fant sted i Los Angeles forrige søndag. På forhånd var Eminem den med flest nominasjoner. Detroit-rapperen kjempet om hele ti priser, men vant bare to.

Les også: Espen Lind-låt vant Grammy

38-åringen har vunnet 13 av de 36 Grammy-prisene han har vært nominert til. I likhet med Kanye West, har han flere ganger måtte se seg slått i kampen om årets album.

Det har fått Stoute til å se rødt.

- Stemmen til en generasjon

- Vi må erkjenne den massive kulturelle påvirkningskraften til Eminem og Kanye West, og hvordan musikken deres former, påvirker og definerer stemmen til en generasjon, mener Stoute.

Den norske produsentduoen Stargate, med Tor Erik Hermansen og Mikkel Storleer Eriksen, mottok en Grammy forrige søndag for Rihannas sang «Only Girl in the World».

Popgruppen Train vant Grammy med Espen Lind og Amund Bjørklunds «Hey, Soul Sister».

Les flere nyheter på Rampelys-forsiden
Følg Rampelys på Facebook

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder