JURYEN: Fra venstre: Camilla Forberg, Gabrielle Leithaug, Christine Dancke, Jan Fredrik Karlsen (bak), Nina Hareide-Larsen og Øyvind Solstad. Innfelt: Kåre Magnus Bergh og Øystein Milli. Foto: FRODE HANSEN/TERJE BRINGEDAL/JAN PETTER LYNAU
JURYEN: Fra venstre: Camilla Forberg, Gabrielle Leithaug, Christine Dancke, Jan Fredrik Karlsen (bak), Nina Hareide-Larsen og Øyvind Solstad. Innfelt: Kåre Magnus Bergh og Øystein Milli. Foto: FRODE HANSEN/TERJE BRINGEDAL/JAN PETTER LYNAU

Disse velger «By X»

Publisert:

Del saken på:

Lenken er kopiert
MUSIKK

Om en uke skal vinneren av VG-lista konkurransen «By X» kåres, og det er ikke en lett jobb juryen har foran seg.

Folk har laget musikkvideoer, hengt bannere på Hurtigruta og fått ordførere til å bryte håndbak for å få VG-lista til sin by. Juryen er veldig fornøyde med at de får ta del i konkurransen.

- VG-lista er jo noe av det feteste pop-showet du har i Norge, og det har de vist at det er siden 1998. Det er en miks av Norges mest kjente artister, men også ukjente og up-and-coming artister, som engasjerer et folk i hele Norge. Det er utrolig fett å være med på, og det er jo en gave å kunne gi dette til en eller annen kul by som viser engasjement og stolthet. Det er kult å kunne gi den presangen, og de aner ikke hva som kommer til å komme - det kommer til å bli ville tilstander. Det er julaften, nyttårsaften og bursdag på en og samme tid, sier jurymedlemene Jan Fredrik Karlsen, og Christine Dancke, er enig.

- Det er gøy å se hva folk gjør for å bli «By X», og det er gøy å se at folk engasjerer seg. Jeg føler at det skaper bånd på tvers av lag og foreninger, og kanskje man knytter nye vennskap.

LES OGSÅ: Massivt engasjement rundt VG-lista-konkurranse

Gøy å ta showet til andre byer

Gabrielle Leithaug gleder seg til å se hva juryen synes er kreativt, mot hva hun selv synes er kreativt.

- Jeg vet hvor mye VG-lista engasjerer, og jeg har hatt det veldig gøy når jeg har vært rundt og spilt. Men jeg har tenkt at jeg skulle ønske at VG-lista gikk forbi de byene der de alltid er, fordi det er flere som har lyst til å få besøk. Derfor er dette en gyllen mulighet. Og så er det også gøy at det er en konkurranse, slik at de som vinner har jobbet for det, sier hun, før Karlsen legger til

- Det er som du sier: VG-lista har blitt så stort at det er vanskelig å ta det med rundt i hele Norge, og da er det ekstra gøy når du kan få det til et sted som ellers aldri har anledning. For dette handler jo kun om å glede de som faktisk møter opp og står der.

- Og så føler jeg at det ikke blir et vanlig show heller. Det blir nok mer personlig for alle som har vært med og engasjert seg, og FOR en seier liksom!, sier Gabrielle.

Vinnerbyen får besøk

Onsdag 14. mai skal vinneren kåres, og vinnerbyen får besøk av juryen som får gleden av å fortelle den gledelige nyheten.

- Når vi har bestemt oss for hvem det blir, så skal vi være der, møte folka og si «Gratulerer med dagen»! Det er en gavepakke til folket der, og da håper jeg at alle som har stilt opp nakne, og hoppet og danset kommer samlet og står der og gleder seg over at VG-lista kommer til akkurat deres by, sier Karlsen.

Hittil er det fire byer som har utmerket seg: Sortland, Finnsnes, Hammerfest og Brønnøysund, sier sosiale medier-ansvarlig i VG, Øyvind Solstad, som også sitter i juryen.

- Sannsynligvis kommer det til å bli på et lite sted, og det kan bli kanonbra. Tenk om vi er på et sted hvor det bor 1200 mennesker, og så kommer det 3000.

Juryen har også tenkt på hva de ser etter når «By X» skal kåres. Mens Dancke vil at de spiller på følelser, vil Karlsen se mangfold.

-Jeg blir veldig trigget når du klarer å få med deg mangfoldet og bredden i det, for VG-lista er akkurat det. Det er ikke bare for unge mennesker som kanskje er de mest ivrige - men det er for barn, foreldre og besteforeldre som synes det er gøy å være sammen. Det er en kult fest for alle, sier han.

Det er DnB som sponser konserten i Tromsø, og i «By X». Merkevare- og sponsorsjef i DnB, Camilla Forberg, sier at det er gøy å kunne glede det norske folk.

- Vi i DnB tenkte at vi får gjøre som det norske folk gjør om sommeren - de trekker ut! Det er vanskelig å drive reklame på TV når ingen sitter inne og ser på, så da flytter vi ut med kundene våre.

Leder for sosiale medier i DnB, Nina Hareide-Larsen, sier at det er hyggelig for dem å by på litt glede, og moro.

DISSE SITTER I JURYEN:

Nina Hareide-Larsen
Leder for sosiale medier i DNB

Camilla Forberg
Merkevare- og sponsorsjef i DNB

Øystein Milli
Avdelingsleder Rampelys, VG

Øyvind Solstad
Sosiale medier-ansvarlig, VG

Christine Dancke
Programleder, P3

Kåre Magnus Bergh
Programleder

Gabrielle Leithaug
Artist

Jan Fredrik Karlsen
Artistmanager og kreativ leder i event-selskapet Playroom

Denne artikkelen handler om