DANSEFEST: I Hamburg var det samlet over 50 000 dansende personer til det direkteoverførte pauseinnslaget. Under selve sendingen danset 18 000 publikummere med kronprinsesse Mette-Marit på laget. Foto: Scanpix
DANSEFEST: I Hamburg var det samlet over 50 000 dansende personer til det direkteoverførte pauseinnslaget. Under selve sendingen danset 18 000 publikummere med kronprinsesse Mette-Marit på laget. Foto: Scanpix

Danseinnslaget hylles

Droppet troll - satset på folk

MUSIKK

Tre journalister reiste rundt i 39 land. Slik ble verdens største TV-overførte danseopptreden laget.

  • Morten Samdal
Publisert:

- Det har vært en massiv og fantastisk respons fra medier og folk over hele verden. Det er rørende, sier produsent for Eurovision Song Contest, Hasse Lindmo til VG.

Protokoll:Hva synes du om pauseinnslaget?

Det åtte minutter lange pauseinnslaget med dansende folkemasser fra ti europeiske storbyer får gode skussmål - selv i USA, hvor YouTube-videoene florerer. Prosjektet ble virkelighet etter at titusener ble mobilisert og filmet i månedene før finalen.

VG Nett-leser:«Det er vel ikke så ofte at pauseunderholdningen setter vinnerlåta i skyggen»Si din mening!

- De sosiale mediene har vært til stor hjelp. Vi la ut flere instruksjonsvideoer på Facebook og YouTube på forhånd. Koreografene har reist rundt og instruert folk. I Vilnius var det blant annet mange hundre som på eget initiativ øvde inn dansen. Det er inspirerende, sier Lindmo og bekrefter at det har hjulpet på kostnadene ved å jobbe på denne måten.

Askesky

Tre journalister reiste i lengre tid rundt til 39 land og laget hjemmereportasjer med dansende familier hjemme i stua - kun avbrutt av en hissig askesky fra Island.

Bildene fra de europeiske hjemmene ble klippet inn sammen med det direktesendte showet med musikk av Madcon - og en overføring fra Hamburg, hvor 50000 dansende publikummere var samlet.

Inspirasjonen til årets pauseinnslag fant produsentene i undergrunnsfenomenet «flash mobs» (en gruppe mennesker som organiserer seg på Internett, og deretter samles på et offentlig sted for at utføre noe merkelig, og forsvinne igjen).

- Noen har etterspurt mer norgesreklame. Hvilke vurderinger ligger bak valget om å droppe denne?

Større en Superbowl

- Det var viktigere for oss å lage et TV-program som skal fungere som lørdagsunderholdning i så forskjellige land som Portugal, Aserbajdsjan og England. Jeg tror ikke troll har så mye å si for disse, mener Lindmo.

NRK ønsket at innslaget skulle favne alle seerne

- Vi ville vise hvordan 125 millioner mennesker ser ut, og målet var å finne en måte å vise dette på TV. I enkelte land sitter halve befolkningen benket foran skjermen for å se på. Det er underkommunisert at Eurovision faktisk er verdens største TV-show - med 30 millioner flere seere enn Superbowl, sier Lindmo.

Her kan du lese mer om