FRA HIP-HOP TIL LOLLIPOP: Slik ser Madcon ut i et av reklamebildene tatt for Diplom-Is. Foto: Diplom-Is

Madcon: - Vi jobber ikke for gretne gubber

(VG Nett) Madcon skjønner ikke kritikken av reklamebildene der hip hop-duoen poserer i knallgule eskimokostymer.

  • Øystein David Johansen
  • Camilla Bjørn
  • Halstein Røyseland

Artikkelen er over ni år gammel

- Vi synes det er merkelig at så mange reagerer såpass negativt på en kampanje ingen har sett, eller kjenner innholdet til enda. Det er veldig spesielt, sier Madcon-manager Peter Peters til VG Nett, på vegne av gruppa.

Les også: Madcon slaktes for nytt reklamestunt

Hip hop-duoen har inngått en avtale om samarbeid med iskremprodusenten Diplom-Is, men bildene av Yosef Wolde-Mariam og Tshawe Baqwa i eskimokostymer har skapt reaksjoner.

- Jobber mot barn

Håkon Moslet, leder for NRK Ung og tidligere musikksjef i NRK P3, synes Madcon fremstår som idioter i kostymene. Mens Morten Andreassen i Unit management skrev på Twitter at dette var «tidenes flaueste allianse mellom kultur og næring».

- Vi har det vi mener er en veldig god plan om å glede mange barn. Det tror jeg faktisk vi kommer til å gjøre, og det er det viktigste for oss og Diplom-Is.
Det er uvanlig i Norge at artister leker med næringsliv, men vi er stolt av at en tung merkevare ønsker å dra sommeren i land med Madcon. Vi jobber mot barn, ikke voksne, gretne gubber som jobber for staten, sier Peters til VG Nett.

Medierådgiver og forfatter Haakon B. Schrøder mener det er lite troverdig når Madcon hevder stuntet er gjort for å skape moro for barn.

- Lar seg prostituere

KRITISK: Medierådgiver Haakon B. Schrøder. Foto: VG

- Det er spesielt at en gruppe lar seg prostituere så tidlig i karrieren. Madcon er gjennomkommersielle. Alliansen rammer Madcon sterkere enn Diplom-Is, fordi Tshawe og Yosef gjennom dette demonstrerer at de er til salgs, sier Schrøder.

Han mener stuntet vil slå tilbake på artistene.

- Det å selge en unik assosiasjon (oppfattelse) kan gi raske penger i kassen, men uthuler merkevaren disse har bygget opp. Jeg er ikke sikker på at Tshawe og Yosef fungerer godt som slikkepinner for Diplom-Is, mener Schrøder.

Madcon-manager Peters synes reklamestuntet viser hvor lite selvhøytidelige Madcon er, når de går med på å sende ut et slikt eskimobilde.

- Forundret

- Det er høyt under taket hos oss og vi tåler noen skudd for baugen. Vi er ikke sure, men forundret over at folk er så hissige. Vi synes det er rart, men respekterer at folk synes det er feil, sier Peters.

Musikkekspert og redaktør av nettstedet 730.no, Gisle Stokland, tror kampanjen er uproblematisk for Madcon.

- Tshawe ble introdusert til folk flest via gjøgleriet i «Skal vi danse», og alle er vant til at Madcon tar seg selv useriøst, så de overlever fint en corny kampanje. Dessuten har trolig Diplom-Is disket opp med en kompensasjon som smakte for godt til at de kunne si nei, sier Stokland til VG Nett.

Reklameguru Ingebrigt Steen-Jensen mener det er altfor tidlig å felle noen dom.

- Jævlig flaut

AVVENTENDE: Reklameguru Ingebrigt Steen-Jensen. Foto: VG

- De har oppnådd en god del allerede ved å få oppmerksomhet rundt det. Og man skal i hvert fall ikke la seg stresse av at noen folk med fippskjegg og håret gredd bakover i platebransjen rynker på nesen, sier Steen-Jensen og referer til en reklamekampanje han selv står bak - som fikk masse pepper: Landslagsspillere som rapper om frukt.

- Den har vært en enorm suksess! Så man skal være veldig forsiktig med å felle raske dommer over hva som funker eller ikke funker i markedet.

Reklameekspert Kjetil Try vil heller ikke gi noen fellende dom før han har sett kampanjen satt ut i live:

- Alltid risiko

AVVENTENDE: Reklameekspert Kjetil Try. Foto: VG

- Hvis dette er lekent, morsomt og kult kan det være bra. Hvis det ikke er det, kan det være veldig feil.

- Som artist må man alltid være forsiktig med hva man gjør med navnet sitt. Det er alltid en risiko, særlig for folk som har en høy kulhetsfaktor. Men det ville vært en høyere risiko for Mari Boine, for å si det sånn. Men Madcon har alltid vært en rimelig kommersiell duo, sier Try til VG Nett.

- Har de gjort noe som viser seg å være klønete, kan de tenke «ok, vi fikk kjempegodt betalt». Men det kan være kortsiktig, jeg regner med Madcon ser for seg en lengre karriere enn som så.

Les også

Flere artikler

  1. Madcon slaktes for nytt reklamestunt

  2. Madcon om Marcus & Martinus: – Kommer til å ta helt av

  3. Madcon måtte gi ut låt de ikke likte

  4. Madcon-guttas spektakulære video koster to mill.

  5. Madcon-Tshawe: - Jeg festet til langt på natt og snortet kokain

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder