PRESTISJETUNGT OPPDRAG: Aurora Aksnes har fått en jobb de fleste artister kan misunne henne. Foto: PETROLEUM Foto: ,

– Aurora Aksnes er en potensiell superstjerne

Det britiske varehuset John Lewis pleier å jobbe med store, etablerte artister – men gjør et unntak for 19-åringen fra Os. Nå klatrer hun raskt på den britiske iTunes-listen.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Som VG meldte i går, har vestlandsjenta Aurora Aksnes landet et reklamefilmoppdrag som kan få stor betydning for hennes karriere.

Les også: Aurora Aksnes blir britisk julestjerne

Nå er hun på full fart oppover iTunes' salgsliste i Storbritannia. I skrivende stund er låten fra reklamefilmen, som ble sluppet fredag morgen, på sjetteplass – og stigende.

(skjermdump fra iTunes Store UK) Foto: ,

Det britiske varehuset John Lewis' årlige julereklame har stor betydning for artisten som plukkes ut, mener VGs musikkanmelder Tor Martin Bøe, som også jobber i reklamebransjen.

– Dette er noe av det største jeg har hørt om for en norsk artist noensinne, forteller Bøe.

Sjekk anmeldelsen: «Nær perfekt gåsehud»

Du kan se reklamefilmen her. Den har et budsjett på 13 millioner kroner, ifølge The Guardian.

Aksnes selv sier til VG at hun fikk oppdraget ved noe av en tilfeldighet.

– En fra John Lewis kom på en av konsertene mine i England, og etter det fikk vi beskjed om å spille inn denne låten. Og plutselig var det vi som fikk lov til å være med på årets julereklame. Det er veldig stas, selv om jeg ikke egentlig helt vet hva det er.

Husker du? Katy Perry elsker Aurora Aksnes

Tor Martin Bøe utdyper:

– John Lewis-kampanjene er legendariske i reklamebransjen, og blir delt som ville helvete på sosiale medier fordi de er så likandes. Og Oasis-låten Aksnes synger i reklamefilmen er mye mer ikonisk i England enn resten av verden, siden BBC bruker den som intro til situasjonskomedien «The Royle Family».

ELSKER JULEN: Aurora Aksnes starter sine forberedelser til høytiden i mars, forteller hun. Foto: PETROLEUM Foto: ,

I en pressemelding som gikk ut fredag morgen påpeker John Lewis at den norske 19-åringen er den yngste som noen gang har frontet deres julekampanje.

Fikk du med deg? – For mye sex i bransjen

De siste årene har etablerte britiske artister som Ellie Goulding, Lily Allen og Tom Odell fått oppdraget.

– Aurora Aksnes' stødig stigende fanskare og støtte fra trendsettere i bransjen har sikret henne en posisjon som en potensiell superstjerne for 2016, mener varehuset, som åpnet sin første butikk i 1864.

John Lewis fremhever også at Aksnes allerede har fått mye spilletid på britiske radiokanaler, ikke minst BBC.

I pressemeldingen sier Aksnes at hun er begeistret for jobben, ikke minst fordi hun elsker julen.

– Jeg har forberedt julestemning siden mars, så det har vært nydelig å jobbe med en julereklame de siste ukene. Jeg synes også at budskapet, «vis noen at du er glad i dem», er en vakker melding og en viktig påminnelse.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder