PLATEAKTUELL I STREAMINGKRIGEN: Det nye Dr. Dre-albumet har kun vært tilgjengelig hos Apple de to ukene det har vært på markedet. Foto: AFP Foto: ,

Musikkbransjens mektigste: Varsler at gratistjenester blir endret

Fredag slippes en av årets mest omtalte plater i «alle kanaler». Spørsmålet nå er om verdens største streamingtjeneste velger å
gjøre den tilgjengelig.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Gratisabonnementer alene er ikke adekvat til å finansiere det viktige økosystemet av artister, selskaper og plattformene selv, sier Lucian Grainge til Hits Magazine.

Grainge er den internasjonale sjefen for verdens største plateselskap, Universal. Han ble tidligere i år kåret til verdens mektigste musikkbransjesjef av Billboard.

Selskapet hans slapp nylig hip hop-legenden Dr. Dres første album på 16 år, «Compton». Forhåndsvarselet kom kort tid før slipp, og omtalen i media var omfattende verden over.

Les anmeldelsen: Dr. Dre – «Compton»

Årsaken til viraken var ikke bare artistens legendestatus; vel så viktig var det at «Compton» ble den første store utgivelsen som kun var tilgjengelig på den nystartede streamingtjenesten Apple Music, i tillegg til Apples digitale musikkbutikk iTunes.

I morgen, fredag 21. august, blir albumet tilgjengelig også på andre streamingtjenester, har Universals norske kontor tidligere opplyst til VG. De ønsker ikke å kommentere saken nærmere nå.

MAKTPARTNERE: Lucian Grainge regnes som verdens mektigste plateselskapssjef. Taylor Swift har vært verdens bestselgende artist det siste året. Begge er kritiske til Spotifys nåværende gratisabonnement. Her avbildet på Grammy-prisutdelingen i februar. Foto: AFP Foto: ,

Selskapet gjorde det imidlertid klart at «Compton» kun bli å få på streamingtjenester hvor kundene betaler for abonnement.

Platen blir derfor ikke å få via Spotifys reklamefinansierte gratistjeneste.

Les også: Spotify-sjefen: – Må ikke være best

Av den svenske streamingpionerens 75 millioner brukere er det kun 20 millioner som har betalt «premium»-abonnement; de øvrige 55 millionene bruker gratisvarianten ofte omtalt som «freemium».

Dermed må Spotify gjøre et valg: Ikke tilby noen av sine kunder årets største hip hop-utgivelse – eller bryte med sine prinsipper.

– Spotify vil så visst ikke gjøre et unntak for et album fra en artist som er en av topplederne i Apple, mener en blogger for den amerikanske radiostasjonen Def Pen.

Han påpeker at scenarioet nå kan bli at alle streamingtjenester unntatt Spotify har Dr. Dre-albumet.

Twitter skriver imidlertid Spotifys offisielle supportservice:

– Vi krysser fingrene for at vi får muligheten til å ha platen snart.

Filmanmeldelse: «Straight Outta Compton»

Så langt har Spotify nektet å gjøre forskjell på hva «premium»- og «freemium»-kunder får tilgang til av innhold.

De fleste betalende kundene deres antas å være gratisabonnenter som ser seg lei av reklame, og dermed oppgraderer til «premium».

Da Taylor Swift i fjor høst trakk sin blockbusterplate «1989» fra Spotify ble det kjent at hun hadde tilbudt Spotify å gjøre den tilgjengelig for sine betalende kunder, men tilbudet ble avslått.

Les også: Taylor Swift refser Apple Music

DRE-FANSEN RASER: Skjermdump fra Twitter natt til torsdag. Norsk fan etterlyser Dr. Dre-platen, og får svar fra Spotifys kundetjeneste. Foto: ,

I sommer har det svirret rykter om at Spotify nå ser seg nødt til å gjøre endringer, etter tiltagende kritikk fra både bransjetopper og profilerte artister, som er stadig mindre fornøyde med gratisabonnementløsningen.

Ifølge Digital Music News forteller en rekke bransjekilder at Spotify nå gjør seg rede til å gjøre «premium» mer attraktivt og «freemium» desto mindre.

Blant scenarioene de lister opp er en modell hvor gratisabonnentene kun får tilgang til en låt eller to fra nye, høyprofilerte utgivelser. Tidsbegrenset tilgang skal også være et hett tips.

I intervjuet med Hits Magazine beskriver Lucian Grainge «freemium» som et mulig verktøy for «utforskning av nye produkter».

– Vi må finne den riktige balansen mellom reklamefinansierte abonnementer og betalte abonnementer, mener Universal-sjefen.

– Det er ikke noe enten/eller. Mye av pressedekningen og bransjebabbelet har degradert diskusjonen til å bli et spørsmål om du er «for» eller «mot» annonsefinansiert musikk-konsum, men så enkelt er det åpenbart ikke.

I september utløper Spotifys lisensavtaler med alle de tre store, internasjonale plateselskapene – Universal, Sony og Warner.

Spotify har ikke besvart VGs henvendelser om kommentar til saken.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder