PIZZAFEST: Lars Kilevold topper VG-lista med låten Respekt for Grandiosa. Her sammen med kona Lam Kilevold. Foto: VG.
PIZZAFEST: Lars Kilevold topper VG-lista med låten Respekt for Grandiosa. Her sammen med kona Lam Kilevold. Foto: VG.

Grandiosa-suksess for Kilevold

MUSIKK

Med «Respekt for Grandiosa» har Lars Kilevold greid det han bare nesten klarte med «Ute til lunch»: Å toppe VG-lista.

Publisert:

Pizzafeberen herjer det norske platemarkedet. Etter over 600000 nedlastinger av gratis-ringetonen som avslutter TV-reklamen for «Lørdagspizza», ble det avgjort at låten skulle ut i butikkene for vanlig salg. Dette skjedde for bare to uker siden.

- Jeg tror det er første gang en ren reklamelåt i det hele tatt kommer inn på VG-lista. Det kan liksom ikke bli mer kommersielt enn dette, sier en lattermild Kilevold til VG.

Det er 25 år siden han toppet VG-lista under eget navn, med landeplagen «Livet er for kjipt». På åttitallet hadde Kilevold flere førsteplasser som bakmann for The Monroes og Bobbysocks, men sangen det er mest naturlig å sammenligne «Respekt for Grandiosa» med, «Ute til lunch», greide bare annenplassen da den herjet nasjonen i 1987 og 1988.

«Ute til lunch» var også en reklamelåt, men ble ikke laget på oppdrag.

Forrige uke sa Kilevold til VG at den fysiske CD-platen er et «steinalderformat», på vei mot den visse død. Ironisk nok topper «Respekt for Grandiosa» VG-lista kun basert på salg av fysiske singler.

- Det passer bra - det er jo både et steinaldermedium og en steinalderartist, sier Kilevold, som påpeker at låtens vei til suksess er et barn av sin tid.

- Slik nærradioene sørget for at «Ute til lunch» slo gjennom den gang, har mobiltelefonene gjort det med «Respekt for Grandiosa» nå, mener han.

På oppdrag for Stabburet begynte Kilevold og makker Martin Aune å skrive sangen i desember. Det er langt fra første gang de jobber med musikk til reklame, men Kilevold forteller at ting ble gjort litt annerledes i dette tilfellet.

- Vanligvis har oppdragsgiver filmen ferdig først, og så kommer de på at de trenger noe musikk oppå. Men her ville de ha musikken først, med norsk tekst, og så lage filmen etter den, forklarer han.