FRUSTRERT: Øystein Greni gleder seg over uventede fans som følge av å ha koreanske navnebrødre, men er ikke like begeistret for andre utslag likheten medfører. Foto: TERJE BRINGEDAL
FRUSTRERT: Øystein Greni gleder seg over uventede fans som følge av å ha koreanske navnebrødre, men er ikke like begeistret for andre utslag likheten medfører. Foto: TERJE BRINGEDAL Foto: ,

Koreansk boyband gir norske BigBang trøbbel

MUSIKK

Det norske rockbandet BigBang får skryt av kolleger for ikke å ha musikken sin tilgjengelig på internett. Problemet er bare at – det er den jo.

Publisert:

– Vi har vridd hodet lenge for å se hva vi kan gjøre med dette, sier Øystein Greni.

I over 20 år har han vært hærfører i BigBang, en institusjon i norsk rock. Seks nummer én-album på VG-lista. Flere låter «alle» kan. Ekstatiske anmeldelser. Utsolgte konserter landet rundt siden sent nittitall.

De er også et av Norges største band – ja, et av Norges største navn i det hele tatt – på Facebook. Der passerer de snart 600.000 følgere. Det er dobbelt så mange som for eksempel VG og TV2 Nyhetene har.

Les også: – Smart av Astrid Smeplass å skifte navn

Men ser man nærmere på Facebook-siden, blir det klart at norske BigBang har et uvanlig høyt antall følgere i Asia.

De får blant annet respons som dette:

Årsaken heter Bigbang.

En sørkoreansk gruppe som har holdt det gående siden 2006. De omtales som «nasjonens eget boyband», og har lenge nytt stor suksess i hjemlandet og andre asiatiske land som Japan og Vietnam.

Sammen med «Gangnam Style»-PSY regnes de blant de største artistene i sjangeren K-pop, en bred betegnelse på koreansk popmusikk.

Les også: «Gangnam Style» ødela YouTube

De siste årene har det fortsatt unge bandet gjort vellykkede fremstøt i den vestlige verden. Ikke minst i USA, hvor de ble det første koreanske band noensinne som fikk et album inn på Billboards salgsliste.

I oktober skal koreanerne på en større turné i USA. Den kan du lese mer om på norske BigBangs Facebook-side.

Husker du? USA-suksess for norske BigBang

Dersom du går inn på den sidens «kommende arrangementer» er det nemlig koreanernes turnédatoer som dukker opp – ikke konsertene norske BigBang holder i de største norske byene rundt juletider.

– Det er veldig spesielt at turneen deres dukker opp på vår Facebook-side, sier Øystein Greni.

Han konstaterer humrende at BigBang nå er et av Norges største band på nett. Og samtidig kanskje det mest konkurranseutsatte.

– Dette er egentlig både det beste og det verste for oss digitalt. Mange som vil finne oss, finner oss ikke. Og det er et problem. Men fryktelig mange som ikke vil finne oss, finner oss. Hva antallet «likes» angår tror jeg vi kommer godt ut av det.

Espen Grimmert, strategidirektør i markedsføringsfirmaet iProspect, er ikke enig i det.

– Norske BigBang har ingen interesse av at de som egenlig vil like koreanerne liker siden til norske Øystein, Olaf og Nikolai. Denne fansen blir jo bare skuffet og forvirret når de får nyheter om releasekonsert på Rockefeller i Oslo. Facebook vil da gradvis lære at de som liker norske BigBang ikke reagerer på nyheten derfra, og slik vil BigBang få en Facebook-side som virker dårligere og dårligere. Nordmennene risikerer at innholdet deres blir mer og mer skjult, sier Grimmert.

Greni mener likevel å ha sett positiv effekt: At folk som aldri ville funnet veien til hans band av egen fri vilje likevel ender med å like dem.

– På sett og vis får vi nye fans. Det er som om en obskur radiokanal også spiller vår musikk, langt utenfor tiltenkt målgruppe. Jeg får inntrykk av at det er flere som hører på våre låter mens de ser på bilder av boybandet. Det er på sitt vis forfriskende og logisk, men det er jo komedie.

Søker du etter BigBang på Spotify bærer det rett inn i koreansk boybandland.

På YouTube blir du geleidet til låter som «Bang Bang Bang», «Fantastic Baby» og «Bae Bae».

Dette har gitt norske BigBang – som appellerer til mange «musikk er best på vinyl»-folk – en noe tvilsom ære blant kolleger. Blant dem en av Norges mest berømte rockvokalister.

– Han syntes det stod så respekt av at vi var et så analogt band at vi ikke fantes på internett, ler Greni.

BigBang finnes på internett. Men de har havnet i en knipe som rammer mange merkevarer døpt før man begynte å «tenke nett» – merkevarer hvis navn består av populære ord.

Det norske bandets synlighet på Google lider under dette, forklarer Agnete Tøien Pedersen, sjef for søkemotoroptimalisering i iProspect.

– De konkurrerer med en veldig kjent teori om universets opprinnelse, og derfor konkurrerer de med blant annet Wikipedia og andre nettsider som ikke handler om musikk. I tillegg konkurrerer de med en av verdens mest populære TV-serier for tiden, «Big Bang Theory», sier Pedersen.

Les også: «Big Bang Theory»-skuespiller er død

– På toppen av det hele er asiatiske Bigbang allerede veldig godt rangert for «big bang», og vil være svært vanskelige å gå forbi. Dersom man googler «bigbang» i dag, kommer det asiatiske bandet veldig godt ut av det, med første-, tredje- og fjerdeplass. Naturfenomenet har annenplass og TV-showet femteplass. Norske BigBang er ikke å se i de øverste resultatene.

Øystein Greni beskriver situasjonen som en algoritmestyrt problemstilling som aldri ville oppstått før den digitale tidsalderen.

– Det var ingen som tenkte på websøk da man startet et band på nittitallet. Men for kids som er oppvokst med dette er det kanhende ikke noe problem.

For nittitallskids som BigBang blir det imidlertid problemer. Ifølge det norske Patentstyret leverte bandet søknad om varemerkeregistrering i 2013, men den ble avslått.

Det som var til hinder da var et sveitsisk klokkemerke, som hadde registrert «Big Bang» i Norge allerede fem år tidligere.

– En forveksling med et annet band er uheldig, både for bandets renommé og økonomisk, sier advokat Knut Andreas Bostad, seksjonssjef i Patenstyret.

– Det kan hindre det norske bandet i å etablere seg i nye markeder ved navnet de er kjent under. De kan tape mange års innsats, da et navnebytte eller etablering av to navn koster penger.

Øystein Greni er imidlertid klar på at han og bandet ikke kommer til å ta opp kampen.

– Det som garantert kommer ut av det, er enorme saksomkostninger. Jeg har hatt en rettssak i USA før, som jeg vant – og gjett om jeg gikk i minus. Vi snakker om et i verdenssammenheng lite band fra Norge, mot et svært K-popfenomen med tilsvarende muskler økonomisk.

Greni føler seg trygg på at han egentlig har jussen på sin side – ikke minst i USA, et av flere markeder hvor norske BigBang har gitt ut plater siden før de koreanske navnebrødrene eksisterte som band.

Han får støtte av Bostad i Patenstyret:

– «Først i tid, best i rett», er et prinsipp som gjelder mange steder, påpeker han.

Likevel velger Greni å la det være.

– En ting er hvem som har rett, en annen er hva som skjer når du drar inn dyre advokater og setter i gang rettsapparatet . Min erfaring er at det å gå i konflikt på disse områdene er ekstremt lite konstruktivt. Det skal også sies at boyband har en tendens til å forsvinne ganske fort. De pleier å ha kjappe og kraftige karrierer. Vi har jo holdt på i tjue år nå. Vi har ikke lyst til å gjøre noe med det – vi gidder ikke, rett og slett. Hvor mange bra låter greier jeg å lage det halve året dette ville tatt? Eventuelt de fire årene? Jeg tror heller jeg satser på å ta den turneen i Sør-Korea når pensjonsalderen nærmer seg.

Turneen Greni snakker om startet som et tankespinn da Ylvis gjorde det sterkt i Asia med «The Fox» to år tilbake. Et BigBang – uansett hvilket – som oppvarmingsnavn på plakaten ville etter alt å dømme trukket horder av boybandfans til showene.

Les også: Ylvis omsvermet i Asia

– Tenk på hva vi kunne solgt ut av konserter! Men så måtte vi jo også håndtert det ubehagelige. Sinte 12-åringer med skarpe tenner! Jeg skulle gjerne sett Christopher Nielsen lage tegneserie av vår koreaturné, hvor Hold Brillan sørger for at det koreanske Bigbang må gjennom slike ydmykende unnskyldninger de er så gode på der borte.

Bostad i Patentstyret advarer på sin side mot en norsk BigBang-turné i Sør-Korea.

– Da kan de oppleve at det koreanske bandet vil stoppe konsertene og salg av musikk, siden de bruker «deres» varemerke i Sør-Korea.

Nylig har Greni begynt å holde konserter alene, under døpenavnet sitt. Men han bedyrer at manøveren ikke har med det hardt prøvede BigBang-navnet å gjøre.

– Neida, BigBang har bare en pause vi har planlagt lenge. Men jeg skriver og spiller inn en soloplate. Denne sommeren var den første hvor jeg hadde ferie med datteren min, og hun er 11, så det var på tide. Julekonsertene blir det eneste BigBang gjør i år.

Greni gjør det også klart at han gjerne tar imot juridisk hjelp, dersom ivrige advokathoder skulle få lyst til å prøve å ta kampen mot koreanerne.

– Dersom noen skulle ønske å «ta saken» – så lenge jeg slipper å ha noe med det å gjøre – er det fritt frem.

* Det har ikke lyktes VG å komme i kontakt med koreanske Bigbangs representanter for en kommentar til saken.

Her kan du lese mer om