DISCOLEGENDER: Robin Gibb, Barry Gibb og Maurice Gibb i Bee Gees. Foto: AP

Kommentar: VGs musikkekspert: Falne disco-helter

Kjære ungdomsminner har fått seg et par kraftige røsk den siste uka. Lørdagskveldene blir neppe helt like feberhete igjen.

Først forsvant Donna Summer . I helgen gikk også Bee Gees-kjempen Robin Gibb bort . To navn som på mange måter introduserte disco for meg. Ikoner for en dansende verden.

Jeg var langt fra noen discomann da syttitallet vippet over i åttitallet mens jeg var midt i ungdomsskolen. Electric Light Orchestras fenomenale «Out Of The Blue» var det nærmeste, iallfall inntil jeg begynte å frekventere ungdomsklubben som tidsriktig i en knallrød kommune i Nord-Østerdal ble kalt «Et sted å være». Der ble jeg - på blytung repeat - introdusert for en helt ny verden. Chics «Le Freak». ABBAs «Voulez-Vous». Lipps Incs «Funkytown».

DISCODIVA: Donna Summer. Foto: MARKUS AARSTAD

Og ikke minst - Donna Summers pulserende banebrytere «Hot Stuff» og «Bad Girls», samt soundtracket til «Saturday Night Fever».

I ettertid har det vært lett å forstå at svært mange vil huske brødrene Gibb som verdens beste hvite discoband. «Saturday Night Fever» var ikke bare en plate - og en film og en kulturbevegelse - som ble større enn noen hadde kunnet tenke seg på forhånd, inkludert Bee Gees selv.

Sammen med platen etterpå, «Spirits Having Flown» (1979), utgjør «Saturday Night Fever» den største kommersielle suksessen til Bee Gees, som i årene før utgivelsen i 1977 hadde vært nede i en dyp, kunstnerisk bølgedal etter sin første storhetsperiode i overgangen mellom seksti- og syttitallet - da som et avansert og høyst intelligent pop-band.

MUSIKKEKSPERT: VGs journalist Stein Østbø. Foto: VG

Denne første storhetsperioden har alltid kommet litt i skyggen av Bee Gees enorme dominans av disco-perioden. Så dominerende var Bee Gees ved innledningen av åttitallet at amerikanske radiostasjoner etter hvert begynte å reklamere for Bee Gees-frie helger. Det ble også et signal for fremtiden til Bee Gees - deres stjernestatus fulgte discobølgen helt opp til topps, men de fulgte den på mange måter også ned.

Begge disse periodene sikrer likevel at Bee Gees - med anslagsvis 220 millioner solgte plater gjennom en karriere fra tidlig sekstitall - forblir et navn for evigheten. Men nå er det bare eldstebror Barry igjen for å nyte anerkjennelsen. Begge hans lillebrødre er døde, tvillingene Maurice i 2003 og Robin nå i 2012. Den siste artistbroren, Andy, døde av doprelaterte årsaker så tidlig som i 1988, bare 30 år gammel.

Men det var nettopp Barry og Robin som var de kreative tennpluggene i Bee Gees.

I starten av karrieren var gnisningene så intense mellom de to at Robin valgte å gå solo i et par år. For visst var de brødre, men de var også begge sugne på å være frontfigur og skrive de viktigste låtene og de rette singlene.
Robin kom tilbake for å fullføre verdens kanskje mest suksessrike samarbeid mellom musikalske brødre ved siden av The Beach Boys. De gjorde hele trioen til frontfigurer i et band som alle momentant kjente igjen. Først og fremst på grunn av vokalharmoniene, dynamikken mellom Barrys falsett og Robins vibrato.

Men også for en fantastisk evne til å skrive udødelige sanger, enten de het «I Started A Joke» eller «Night Fever».

STEIN ØSTBØ

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder