ORIGINALE IDEER: Magne Furuholmen tenker i helt nye baner når han forsøker å skape interesse rundt sine egne artister.
ORIGINALE IDEER: Magne Furuholmen tenker i helt nye baner når han forsøker å skape interesse rundt sine egne artister. Foto:Trond Solberg,VG

Musikk-kommentar: Magnes lille scoop

MUSIKK

Det måtte en veteran fra den tidlige CD-epoken til for å få platebransjen til å tenke utradisjonelt.

Publisert: Oppdatert: 24.10.14 14:07

Magne Furuholmen har brukt tiden godt etter å ha takket nei til nye runder som mentor for «The Voice». Sammen med Martin Terefe har han tatt med seg sine talenter videre fra sangkonkurransen og har hatt suksess med blant andre Martin Halla. Nå er det Tini (Flaat Mykland) som står for tur.

Magne Furuholmen har jobbet med Tini og hennes debutplate helt siden hun forsvant fra «The Voice» i 2012. Denne uken kommer debuten «Undo My Heart», men hvordan i all verden skape entusiasme rundt en debutant som Magne selv mener er en soleklar albumartist hos de tradisjonelle plateselskapene? De som mener at et album i disse strømmetider, i 2014, er bakstreversk?

Magne vet råd og har landet en avtale som sikrer Tini en unik markedsføring. Ved å gå inn i et økonomisk kompaniskap med en større dagligvarekjede (et hint finnes i denne spaltes tittel), har a-ha-veteranen solgt inn Tini så godt at denne dagligvarekjeden for første gang i historien har tatt på seg rollen som plateselskap.

Altså ikke bare salg – det er ikke nytt – men også markedsføring og distribusjon. Med tanke på at denne dagligvarekjeden har 1,4 millioner medlemmer, må man kunne si at lanseringen av Tini vil nå ut til ganske mange. 1000 butikker har de rundt om i landet også. Det kommer godt med nå som alt av fysiske platebutikker er borte.

Og ikke nok med det (som knivselgerne på torget sa i gamle dager), men også et norsk (hinthint) flyselskap er med på moroa. Derfor entret Tini sist torsdag et rutefly mellom Oslo og Bergen i går for å synge et par sanger fra debuten. Dette luftige stintet blir fulgt av en tre måneders lang kampanje der Tinis musikk vil bli profilert gjennom høyttalerne før avgang, samt på inflight-skjermer og i flyselskapets magasin.

Man må bare ta av seg hatten for en slik type kreativitet når det kommer til å synliggjøre noen som kanskje ikke ville hatt en sjanse i den mer tradisjonelle platebransjen.

STEIN ØSTBØ