MUSIKALKVARTETT: Harald Zwart, Karoline Krüger, Sigvart Dagsland, og Veslemøy Zwart står bak musikalen «Seance» FOTO: HALLGEIR VÅGENES, VG

Zwarts nye prosjekt: Mystisk dødsgåte

Ekteparet Zwart samarbeider med Karoline Krüger og Sigvart Dagsland

BERGEN (VG) Historien om Køber-saken i Norge på 1930-tallet inneholder alt; spiritisme, massesuggesjon, kjærlighet og et mulig drap. Nå blir den musikal.

Borghild Maaland
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Filmparet Harald og Veslemøy Zwart har slått seg sammen med det svært kompetente musikalske ekteparet Karoline Krüger og Sigvart Dagsland for å lage det som i første omgang er en ren konsertversjon. «Seance» har fått urpremiere under Festspillene 1. juni.

Utviklingen med å lage musikalversjonen er i gang. Sangtekstene er på engelsk, signert Mike McGurk, men den Hollywood-baserte ringrev Harald Zwart, som er idé- og regiansvarlig, vil ikke si hvor eller når musikalen er klar for et stort publikum.

– Jeg er pinlig klar over at det er en lang vei å gå før en musikal er ferdig utviklet, sier Zwart.

– Vi har tenkt ut den ferdige versjonen, men den skal eltes og masseres til den blir virkelig bra, poengterer regissøren.

Les også: Harald Zwart samarbeider med Keanu Reaves

Var tenkt som film

– Opprinnelig var dette tenkt som en film, men vi satt litt fastlåst i utviklingen av rollens indre liv, sier Veslemøy Zwart.

– Dette handler i stor grad om mystikk, om spiritistiske seanser, og det slo oss at det usagte og det indre liv best uttrykkes gjennom musikk. Derfra var veien kort til er samarbeid mellom oss og Karoline og Sigvart, fortsetter Zwart.

De to parene har kjent hverandre siden 2004, fra «Føling i fjæra»-festivalene på Hankø.

– Det startet rent profesjonelt, sier Veslemøy.

– Harald og jeg har vært fan av Karoline og Sigvart i mange år. De lager så fin og meningsfull musikk som jeg har et personlig forhold til. Etter hvert ble vi også venner, fortsetter produsenten.

– Vi har en sterk stammefølelse, tilføyer Karoline med et smil.

JAN BAALSRUD: Thomas Gullestad (Jan Baalsrud) på sleden og filmregissør Harald Zwart (bak) i idylliske omgivelser i Mauken skytefelt. Foto: TERJE MORTENSEN, VG

VG møter kvartetten hjemme hos Krüger/Dagsland, der de legger sine smarte hoder sammen rundt siste finpuss på den mørke og noe makabre historien. Zwart er for tiden også i gang med innspillingen av «Den 12. mann», den nye film om flukten til Jan Baalsrud under krigen.

Mer om Zwart-film: Magert helvete for Thomas «finger'n» Gullestad

Samme Zwart er også mannen bak innspillingen av Sigvart Dagslands video av tittellåten «Røst» til Dagslands kommende album. Den foregikk i Los Angeles, der begge kunstnerparene har møttes i forbindelse med «Seance». I tillegg har både norsk fjellheim, Bergen og Skype vært møtesteder for en kvartett svært travle mennesker.

Spiritisme

– Historien om Ingeborg Køber handler om det som kan være et intrikat mord, om datidens syn på kvinneidealer, om en sterk familiefar og en mor som gjør alt for kjærligheten. Virkeligheten overgår fantasien, mener Harald Zwart.

Regissøren har kjent til fortellingen om kvinnen fra Fredrikstad som ble beskyldt for farens død, eller mulig medvirkning til hans død, fra han var guttunge. Han er vokst opp i nærheten av sommerboligen til Ingeborg Køber på Hankø.

Køber satt fengslet i seks måneder før man henla saken på grunn av manglende bevis. Faren, Ludvig Dahl var byfogd i Fredrikstad, og svært opptatt av spiritisme. Datteren Ingeborg var medium som kontaktet døde personer. Hun forutså farens død tre ganger før han druknet.

Har du lest: Sophie Krüger (17) avslører tøff ungdomskultur

Obduksjonen viste imidlertid at han hadde brukket et par virvler i ryggen. OG - han døde før han fylte 70 år, noe som førte til utbetalingen av en anselig forsikringssum til familien. På toppen av det dette ble moren til Ingeborg dømt for underslag, noe som kunne betales med forsikringssummen.

Saken skapte stor oppsikt, også utenfor landets grenser. I musikalversjonen er Købers navn endret til Elizabeth Turner.

– Hvordan har dere jobbet med musikken til forestillingen?

– Vi har ulike styrker, sier Karoline. - Sigvart er god når det gjelder akkorder. Jeg tenker på hvordan det skal fungere på en scene, på situasjoner og impulser. Musikken må fange opp de ulike emosjonelle klangbunner. I en musikal handler det ofte om å utvide eller fortette en stemning.

– Det gøyeste

Sigvart tilføyer:

– Det er ekstremt viktig med variasjon, motstand og brudd i musikken. Av alt jeg har gjort, er dette det gøyeste. Hele historien er så spennende; spiritisme opp mot et mordmysterium. En av sangene handler om hvordan de i etterkant av byfogdens død faktisk knakk nakken på 26 lik for å kaste lys over nakkebruddet til Ingeborgs far. Det er en ganske grotesk historie!

I tillegg til McGurks sangtekster har Allison Robbins utarbeidet et manus, og Silje Sandodden Kise står for scenografien. Konsertversjonen, med den talende undertittel: «The making of a murder mystical musikal», skal også fremføres i Baroniet i Rosendal og i Stavanger Konserthus.

– Musikaler er noe langt mer enn bare underholdningen. De har en unik fortellerform. Som hos Sondheims «Sweeney Todd»; en morbid historie kan fortelles gjennom vakker musikk. Og vi har nok av mystikk og drama å ta av i ««Seance», sier Harald Zwart.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder