INNOVATØRER: Kaizers Orchestra (øverst fra venstre), Madcon, Bjørn Eidsvåg, Röyksopp og Lars Vaular er nominert til prisen for «Årets innovatør». Foto: VG
INNOVATØRER: Kaizers Orchestra (øverst fra venstre), Madcon, Bjørn Eidsvåg, Röyksopp og Lars Vaular er nominert til prisen for «Årets innovatør». Foto: VG

Spellemann: En av disse er «Årets innovatør»

MUSIKK

Disse artistene er nominert til den nye Spellemann-kategorien som hyller kreativ bruk av ny teknologi.

Publisert:

«Årets innovatør» er en Spellemannpris hvor vinneren blir tilgodesett med 25 000 kroner i stipend samt en markedsføringskampanje på streamingtjenesten Spotify til en angitt verdi på 200 000 kroner.

Les også: Stem på «Årets hit»

Ifølge juryen skal prisen gå til en artist som «tydelig har omfavnet distribusjons- og markedsføringskanaler på en innovativ måte, med digitale elementer».

Les også: Stem på «Årets musikkvideo»

Dette er begrunnelsene for nominasjonene:

* Lars Vaular: «Med sterke meninger uttrykt via digitale kanaler har han klart å bygge en sterk relasjon til sine fans. Hans hyppige twitring fascinerer fansen, og bloggen har blitt en hub for å nå ut til publikum.»

* Kaizers Orchestra: «Oppfordret usignerte artister til å delta i en konkurranse om å skape en coverversjon av deres singel «Hjerteknuser» - før det fantes mulighet til å høre originalversjonen. Her var sosiale medier essensielle for spredning og blest rundt stuntet.»

* Bjørn Eidsvåg: «Dypt involvert gjennom sosiale medier. Løfter frem tankevekkende emner og aktuelle saker med en åpensinnet tilnærmingsmåte. Hans fans har fulgt ham inn i den digitale æraen, og han har også skaffet seg nye tilhengere via sin tilstedeværelse.»

* Röyksopp: «For å engasjere fansen har Röyksopp laget en remikskonkurranse på SoundCloud og en musikkvideokonkurranse basert på sporene fra deres siste album. Det å skape nye måter å jobbe tett sammen med sine fans gir et inspirerende eksempel på musikkinnovasjon.»

* Madcon: «De norske kongene av YouTube har bevist viktigheten og styrken i digital musikkdistribusjon og det å bygge relasjoner til fans i Norge og utland gjennom sosiale medier.»

Her kan du lese mer om