Grand Prix-vinnerne flopper

Kjetil Mørland (34) og Debrah Scarlett (21) gikk til topps i
Melodi Grand Prix med låten ««A Monster Like Me». På Norges offisielle salgsliste er duoen langt unna å kopiere den bragden.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

«Om du ikke har kjøpt låten vår ennå kan du hjelpe oss med å komme inn på VG-lista ved å legge den til i samlingen din :)», reklamerte Kjetil Mørland på sin åpne Facebook-side 20. mars.

Artisten og låtskriveren får derimot ikke oppfylt sitt ønske med det første.

I forrige uke lå låten på 24. plass, men denne uken er den ikke engang å finne blant de 40 mest solgte og streamede låtene i Norge.

Kjetil Mørland sier han ikke er skuffet over at det ikke har blitt noen offisiell listeplassering på VG-lista etter seieren i Oslo Spektrum.

– Jeg føler at dette bare er starten på livet for låten. Når det nærmer seg Eurovision-finalen, tror jeg folk kommer til å kjøpe den igjen, sier han.

– God respons i Tyskland og Østerrike

Selv tror han lite reklame og radiospilling kan være årsaken til at låten fortsatt ikke har slått an på hitlisten.

– Vi har gjort alt av promoarbeid selv, og har ikke noe plateselskap som pusher på. Vi har ikke blitt spilt så mye på radio heller. Nå er vi B-listet på P1, men det gjelder først etter påske, så jeg håper det tar seg opp litt etter det, sier han.

LES OGSÅ:MGP-vinnerne: Skjønner Eurovision-fans vil se noe spektakulært

Sammen med Debrah Scarlett drar han til Wien 12. mai for å delta i den internasjonale Eurovision-finalen. Den musikalske duoen har også planer om å få «A Monster Like Me» ut i det europeiske markedet.

– Vi har fått veldig god respons på låten fra Tyskland og Østerrike, så det kan tyde på at den har et godt potensial internasjonalt, sier Mørland.

– Større enn i Norge?

– Jeg håper det, men jeg vil ikke si at den har et dårlig potensial her heller. Vi lå på toppen av iTunes i en uke etter seieren, så det tyder på at folk har fått den med seg, sier han.

To år siden listeplassering

VG har tidligere skrevet at MGP-vinnerne etter Alexander Rybak har figurert oftere som deltagere i realityprogrammer enn på VG-lista med egen musikk.

Fjorårets vinner, Carl Espen Thorbjørnsen (32), fikk heller ikke listeplassering på VG-lista med låten «Silent Storm». Den siste MGP-vinneren som klarte det er Margaret Berger, som gikk inn på en 4. plass med «I Feed You My Love» i 2013.

Grand Prix som hitmaskin er vesentlig svekket i 2015. Siden «Fairytale» i 2009 har kun én vinner gått til topps på VG-lista: Stella Mwangi og hennes «Haba Haba» i 2011.

HIT: Stella Mwangi toppet VG-lista i fire strake uker etter sin Grand Prix-seier i 2011. Foto: MATTIS SANDBLAD Foto: ,

I mellomtiden har konkurransen generert hits fra øvrige finalister: Bjørn Johan Muris «Yes Man» og Adeléns «Bombo» toppet begge VG-lista, i henholdsvis 2010 og 2013.

Fra 2015-finalistene er det imidlertid bare én Topp 20-hit å finne: Staysman & Lazz' «En godt stekt pizza», som trass i mye omtale kun har en relativt beskjeden 13. plass å vise til som bestenotering.

Tall fra Spotify setter heller ikke årets vinner i et godt lys.

Hos streamingtjenesten er «A Monster Like Me» i skrivende stund avspilt ca. 653.000 ganger. Til sammenligning er ukens VG-listetopp, Kygos «Stole The Show», nå spilt 20 millioner ganger. De to låtene ble sluppet samtidig på markedet.

NRKs Grand Prix-general Vivi Stenberg innrømmer at hun helst skulle ha sett årets MGP-vinner inne på hitlistene.

– Jeg hadde løyet om jeg hadde sagt at dette er helt greit. Men det er ikke bestandig det er ballader som blir mest streamet.

– Det er heller ikke sånn at en kveld på en TV-sending kan garantere en hit lenger – selv om vi er fornøyde med at låten toppet iTunes i to uker, sier Stenberg til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder