I FRONT: Kyrre Gørvell-Dahll, ofte omtalt som Kygo, står for en stor del av oppturen i norsk musikkbransje. Snart passerer han en halv milliard avspillinger på Spotify. Foto: KRISTER SØRBØ

I FRONT: Kyrre Gørvell-Dahll, ofte omtalt som Kygo, står for en stor del av oppturen i norsk musikkbransje. Snart passerer han en halv milliard avspillinger på Spotify. Foto: KRISTER SØRBØ Foto: ,

Opptur for musikksalg i Norge

Streaming og vinyl trekker opp, nedlastninger i fritt fall.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Streamingtjenestene sørger for opptur i norsk musikkbransje.

I en pressemelding fra plateselskapenes forening, Ifpi, meldes det nå om en oppgang på 6,5 prosent for musikksalg i Norge første halvår av 2015, målt mot fjorårets seks første måneder.

Totalt skal det være solgt musikk for 305 millioner kroner i år, mot 285 millioner i samme periode i fjor.

Dermed er musikksalget i Norge på god vei til å overgå fjorårets, som endte med 601 millioner til slutt.

Veien er likevel lang tilbake til bransjens gullalder: I 2004 ble det solgt musikk for 969 millioner på det norske markedet.

Derfra gikk det radig nedover, frem til 2011, da sluttresultatet ble på 508 millioner. Siden da har streaming bidratt til jevn stigning.

Les også: Kygo får historisk VG-listeplassering

Streaming alene står for hele 2015-oppturen og vel så det. Første halvår 2014 genererte tjenester som Spotify og Wimp 220 millioner kroner; så langt i år har de spyttet 248 millioner i den norske lirekassen.

Dermed står streaming for 81 prosent av musikkomsetningen i Norge nå, mot 77 prosent i fjor.

– Fortsatt omsetningsøkning innen streamingtjenestene er gode nyheter for norsk musikkbransje og for norsk musikk. Dette viser at markedet fremdeles ikke er mettet, sier Marte Thorsby, direktør i Ifpi Norge.

Les også: Rockestjernenes festivalkrav avslørt

Salget av fysiske produkter er også på vei opp, melder Ifpi. Der er det vinyl som drar lasset – LP-plater har solgt for 8,7 millioner kroner i år, en oppgang på nesten tre millioner fra første halvår i fjor. Vinylplater står nå for 24 prosent av det fysiske salget.

– CD-plater går mindre ned enn vi hadde spådd. Der er det fortsatt et marked, sier Thorsby til VG.

Nedlastning fra butikker som iTunes er i ferd med å få en anseelse på linje med de hardt prøvede CD-platene. Fra januar til og med juni i fjor ble det solgt nedlastninger for 30 millioner kroner; i år er tallet 21 millioner.

Les også: Så stor er Kygo i utlandet

Norskandelen i samme periode øker fra 22 til 25 prosent, ifølge Ifpi. Denne prosenten ville dog vært vesentlig høyere om ikke Kygo hadde internasjonal platekontrakt, for det er kun musikk utgitt av norske plateselskaper som regnes inn i norskandelen.

Kygo-musikk solgt i Norge er imidlertid medregnet i den samlede omsetningen.

– Kygo har hatt en formidabel suksess, i en slik grad at det nok har god påvirkning på resten av norsk musikkbransje, mener Thorsby.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder