KAN SYNGE: En stor del av Lisa Dillans musikalske univers er fri improvisasjon i brytningspunktet mot jazz, ofte uten tekst. I Elvis-prosjektet får vokalisten brukt stemmen sin på en annen måte
KAN SYNGE: En stor del av Lisa Dillans musikalske univers er fri improvisasjon i brytningspunktet mot jazz, ofte uten tekst. I Elvis-prosjektet får vokalisten brukt stemmen sin på en annen måte Foto:Terje Bringedal,VG

Lisa (46) henter Elvis-musikere til Norge

MUSIKK

Lisa Dillan (46) er eksperimentell vokalist og Elvis-fanatiker. Til høsten tar hun med seg de gamle musikerne til «The King» på norgesturné.

  • Sofie Braseth
Publisert: Oppdatert: 13.07.15 08:41

De er ingen smågutter i musikalsk sammenheng, gitarist James Burton og bassist Norbert Putnam. Amerikanerne spilte begge med Elvis Presley på 60- og 70-tallet, frem til Presley døde i 1977.

38 år senere skal veteranene igjen spille låter som «That's All Right, Mama», «Fever» og «Can't Help Falling In Love». I oktober spiller nemlig Burton, Putnam og nåværende medlem av TCB Band, Paul Leim på Nøtterøy, Voss og Oslo sammen med norskeLisaDillan og Asbjørn Lerheim, som utgjør «Quite Quiet Project».

– Åh, jeg gleder meg enormt. Vi er kjempehappy over å ha fått til turneen, sier Dillan til VG.

Spilt en stor rolle

Lisa Dillan var syv år gammel da hun oppdaget Elvis. «Kongen» har fulgt vokalisten hele veien fra jenterommet hjemme i Bodø, via jazz- og pedagogikkstudier ved Norges musikkhøgskole og en lærerstilling samme sted, til hun på fredag slipper billettene til tre konserter der hun tolker musikken hans på sin helt egen måte.

I klippet under kan du høre Dillan som tiåring synge en egen improvisasjon med Elvis som inspirasjonskilde.

– Jeg satt slik og improviserte fritt, og lagde et uminnelig antall låter - men hører av og til engelske ord jeg har plukket opp. Vi hadde jo ikke engelsk før i fjerde klasse, sier musikeren.

Hør en voksen Dillan tolke Elvis sammen med de originale musikerne til «The King» her.

«Hyl! Svelg!»

Hvis man googler Dillan, kommer det blant annet opp en video der hun synger jazzstandarden «Autumn Leaves» med en banan i munnen. Låtene fra hennes debutalbum «Vocal Improvisations» fra 2005 har låttitler som «Knirk» og «Hyl! Svelg!».

I det hele tatt er det lite tekst og mye lyd i Dillans musikalske univers.

- Dette er nesten «vanlig» musikk, spøker Dillan om overgangen fra stemmeknirk til jazzede Elvis-tolkninger.

Les også: Ny teori om Elvis' død

I 2012 slapp Dillan det Nashville-skapte albumet «Love Me Tender», innspilt med syv av Elvis' mest betrodde musikere i legendariske RCA Studio B, der Elvis spilte inn mer enn 200 låter.

- Det var en litt «ut av kroppen»-opplevelse. Alt ble veldig surrealistisk, sier Dillan om studiodagene i Nashville, der både Burton, Putnam og Leim var til stede.

Forbauset

I vår kom oppfølgeren «Change Of Habit». Denne gangen har Dillan og Lerheim valgt seg norske musikere i studio, i tillegg til at nevnte Putnam har basslagt to av sporene på albumet.

– Hvorfor tror du at Elvis' originale musikere har lyst til å spille med deg?

– Jeg må ærlig svare at jeg var svært forbauset over at denne legendariske gjengen valgte dette av mange prosjekter de kunne ha valgt. To improvisasjonsmusikere fra Nordpolen, liksom? ler Dillan.

Populær: Elvis-låt topper

I et intervju med Aftenposten K fra 2011 svarte produsent Paul Leim følgende på samme spørsmål:

– Stemmen hennes var rett og slett fortryllende. Dette var helt annerledes tolkninger, og det var viktig for oss, sa Leim om Dillans vri på Elvis.

Dillan forteller om en av de første dagene i RCA Studio B i november 2011, da hun ytret at hun «hadde en veldig merkelig idé»:

– Jeg foreslo å gni to litermål fra Rema 1000 mot hverandre, for å skape et surrende underlag på låten «Surrender». De fikk helt hakeslepp, og ville faktisk ha det med, gliser 46-åringen, som har brukt både litermål, banan og appelsin som instrumenter i sin musikk tidligere.