LANGER UT: Toffen Gunnufsen, her på Tromøy under den nå nedlagte Hovefestivalen. Foto: SIMEN GRYTØYR Foto: ,

Toffen Gunnufsen hudfletter festivalkonkurrentene

Festivalveteranen er ikke imponert over verken bookingpolitikk eller publikum.

  • Thomas Talseth

Artikkelen er over fire år gammel

Toffen Gunnufsen (54) er utvilsomt landets mest kjente musikkfestivalentreprenør – og en omstridt sådan.

Han startet Quartfestivalen i Kristiansand og Hovefestivalen i Arendal. Nå som begge disse er historie, har han beveget seg til Grimstad for et nytt forsøk med gjenopplivede Skral Festival.

I helgen ble han intervjuet av Fædrelandsvennen, i et portrett ført i pennen av Quartfestivalens gamle pressesjef, Pål Hetland.

Les også: – Politiet godtok narkotrafikk på Quart

Der kommer det frem at han ikke er begeistret for virksomheten enkelte av hans konkurrenter driver med.

Særlig hardt går det utover Slottsfjell i Tønsberg. Den festivalen blir beskyldt for kategorisk å bruke andre festivaler som prøvekaniner.

– Det kan i hvert fall virke sånn. Bare følg med, det er helt speisa. I fjor kjørte de blant annet Phoenix, The Lumineers, Chvrches, Joey BadA$$ og tre-fire andre som vi hadde på Hove året før.

GJENBRUKSBAND: Haim på Øya i 2013. Foto: JO STRAUBE Foto: ,

Han beskylder også Slottsfjell for å ape etter Øyafestivalen i Oslo, som da de hentet den amerikanske søstertrioen Haim til Tønsberg i fjor, etter Øyas suksess med samme band i 2013.

– I år gjør de akkurat det samme – blant annet to av årets headlinere på Slottsfjell, Ellie Golding og Bastille, spilte hos oss i fjor, mens Jungle spilte på Øya, sier Gunnufsen til Fædrelandsvennen.

Les også: Tapte hundretusener på Hove

Veteranen er heller ikke imponert over tilskuerne Slottsfjell trekker til seg.

– De har et sånn Helly Hansen-publikum, de som popper innom etter en tur på sjøen og tar seg et glass champis eller fem uten å være så altfor opptatt av hvem som står på scenen. Litt sånn som Club Quart-folkene som aldri satt sine bein på Odderøya – bare tre ganger verre.

Siri Narverud Moen, pressesjef ved Slottsfjell, synes ikke noe særlig om Gunnufsens analyse.

– Vi håper det ikke er ny standard blant norske festivaler å snakke nedsettende om andre festivalers publikum, sier Moen til VG.

«HELLY HANSEN-PUBLIKUM»: Tilskuere på Slottsfjell 2013. Foto: NTB SCANPIX Foto: ,

– Vår profil er vårt ansvar, og publikum svarte i år på denne profilen med å handle alle våre tredagerspass tidligere enn noensinne. Bookingen vår er en kombinasjon av å treffe publikumet vi allerede kjenner, og å introdusere nye artister og trender. Legg til de artistene som er aktuelle for festivalsommeren, og ønsket om et sunt bookingbudsjett, så har du kabalen.

Moen påpeker at alle festivaler tuftet på musikkinteresse liker å være tidlig ute med artister som senere plukkes opp av andre.

– Men det er jammen ingen nøyaktig øvelse. For eksempel spilte Bastille, som er nevnt som en headliner der vi skal etterligne andre, på Slottsfjell før de spilte på Hove.

Øyafestivalen slipper heller ikke unna refs fra Gunnufsen.

– Jeg vet ikke om de har hatt det like gøy på Øya opp igjennom, for å si det sånn. De har jo lett for å virke litt selvhøytidelige, disse indierockerne, mener han.

I Fædrelandsvennen beskriver han Norges største rockfestival som «en politisk korrekt affære» hvor det er «økologisk, men dyrt».

– Agenter har fortalt meg at artistene deres ofte synes det er litt daff stemning under konsertene der. 80 prosent av publikum kommer fra Oslo 3, noe som er rimelig spesielt. De er gamle også, 30 pluss, og blir sjelden revet med. De står heller og betrakter det hele med en litt kul mine. Kanskje de tramper litt forsiktig i takt, hvis du skjønner? Litt sånn halvblaserte.

Øyafestivalsjef Tord Krogtoft trekker på skuldrene av kritikken.

«DAFF STEMNING»: Øyafestivalen 2014. Foto: JØRGEN BRAASTAD Foto: ,

– Vi lever i et fritt land hvor folk kan uttale seg som de vil, også til lokalavisen sin. Jeg ønsker Toffen lykke til med Skral, og håper de får fint vær, sier han til VG.

Overfor VG understreker Gunnufsen at han applauderer det faktum at de nevnte festivalene lykkes med sine profiler.

– Men jeg synes det er synd at Slottsfjell ikke jobber med å dyrke nye navn i større grad enn de gjør. De er i en posisjon hvor de kan gjøre det, men de har i stedet mange gjengangere på plakaten.

Kritikken av Øya står han fast ved.

– På Hove fikk vi mye pepper for å booke for «ungt», men på Øya begynner folk å bli gamle, sier Gunnufsen, som i Fædrelandsvennen omtaler Øya som «Norwegian Wood for hipstere».

På Skral Festival har Gunnufsen ett eksklusivt navn høyt på plakaten: Den irske singer/songwriter-kometen Hozier, som har en av årets største hits med «Take Me To Church».

– Store deler av klubbprogrammet vårt er eksklusivt, men foreløpig er vi såpass små at vi må ta det vi får. Det tar to-tre år å bygge merkevaren. Samtidig er det vanskelig på markedet, og den svake norske kronen gjør situasjonen verre. Dette vet jeg berører de andre festivalene også.

Mer om

  1. Festival

Flere artikler

  1. Derfor unngår Øyafestivalen harry-stempelet

  2. Quartfestivalen gjenoppstår

  3. Krangelen over – får likevel kalle seg Quartfestivalen

  4. Kadetten i Bærum er Toffen Gunnufsens sjette festival

  5. Pluss content

    Quart-festivalens største skandaler

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder