TOPP 10-SJEF: Ed Sheeran har bosatt seg i det øvre lag av VG-lista. Foto: AFP Foto: ,

Ed Sheeran jubler for VG-listesuksessen

Lover å komme til Norge oftere.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Britiske Ed Sheeran (24) er en stor stjerne i mesteparten av den vestlige verden, og Norge er ikke noe unntak.

Det norske musikkpublikum er så glade i Sheeran at hans andre album «x» i dag kan feire et helt år sammenhengende blant de ti mest populære platene på VG-lista.

– Hei alle i Norge! Jeg har akkurat fått se statistikken, og den er aldeles utrolig. Jeg lover å komme tilbake til Norge og være der mye mer rundt neste plate. Tusen takk til fansen, sier Sheeran i en videosnutt formidlet via hans plateselskap, Warner.

Les også:Sang for døende jente

Ingen album har greid samme bragd på Norges offisielle salgsliste for musikk siden Adeles «21» gjorde det i 2011 og 2012.

«x» har ennå et stykke å gå for å matche «21», som ikke ga seg før den hadde ligget på topp 40 i 161 uker.

Men «x» overgår allerede «21» på flere punkter: Den har ligget 14 uker på førsteplass. «21» lå øverst i kun fire uker – og brukte nesten et år på å nå topplasseringen.

Sheerans siste album har dessuten, i motsetning til Adeles, ikke vært utenfor topp 10 overhodet.

Kuriøst nok er situasjonen den stikk motsatte for Sheerans debutplate, «+».

Den har gått inn og ut av VG-lista siden den kom ut i 2011, men har aldri vært på topp 10. Dens bestenotering etter 67 uker på topp 40 er 11. plass.

Siden høsten 2013 har VG-lista inkludert streaming i tallmaterialet for albumlisten. Bjørn Reinfjell, markedssjef hos Warner, mener at dette er en viktig faktor for Sheeran-suksessen.

– Da CD-plater og nedlastning var de dominerende musikkformatene, kjøpte man som regel musikken kun én gang. Når alle fans hadde gjort dette ene kjøpet, gikk utgivelsen ut av listene, forklarer Reinfjell.

– Streamingmodellen gjør at listene nå reflekterer konsumet av musikken, og konsumet strekker seg mye lenger ut i tid sammenlignet med kjøp slik det fungerte tidligere. Sheeran har en veldig stor fanbase i Norge som lytter mye og ofte på musikken hans – i snitt er det 50.000 nordmenn som hører på albumet hans hver dag. Ett år etter utgivelsen er det heller ingen tegn som antyder at dette er i ferd med å avta, snarere tvert i mot.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder