HÅNDA I VÆRET: Tim «Avicii» Bergling i klassisk positur under en av sine mange godt betalte DJ-opptredener. Foto: AFP Foto: ,

Spiller i Oslo fredag kveld: Kommentar: Avicii - den nye «nye rockstjernen»

Avicii er en av verdens mest attraktive artister å knytte sitt navn til akkurat nå. Det kan bli hans bane.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

De siste årene har dansbar klubbmusikk fått en stor kommersiell opptur. Etter å ha vært henvist til marginene i mesteparten av årtusenets første tiår, er «electronic dance music» noe av det største i USA. I Europa er vi også i stor grad tilbake der vi var på slutten av nittitallet.

Da ble det ofte sagt at «DJs er de nye rockstjernene». Et utsagn mange av DJ-ene tok på alvor. For mye alvor, skulle det vise seg.

De festet som rockstjerner; dansevennlig ecstasy ble byttet ut med egovennlig kokain. De ble behandlet som rockstjerner; det var ikke lenger nødvendig å bære platebagen selv, og limousin var eneste godkjente transport de 300 meterne fra luksushotell til diger arena.

Verre: De begynte å henge med rockstjerner – og lage plater med dem.

Slik gikk også musikken til helvete. En av de største DJ-stjernene, Armand van Helden, lagde en «rockeplate» kalt «Killing Puritans», hvor han blant annet samplet tyske Scorpions. «Hvis dette er å drepe puritanere, skyter ikke Armand bare med løskrutt, han bommer også», skrev Thomas Strzelecki i Dagbladet.

Paul Oakenfold, en av pilegrimene som tok Ibiza-kulturen med seg hjem til Storbritannia på slutten av åttitallet, lagde et album med resolutt ikke-klubbete gjester som Jane's Addiction-vokalist Perry Farrell og rootsrockeren Grant Lee Philips.

ROCKVETERAN: Man kan si mye pent om Jon Bon Jovi, men den elektroniske dansemusikken har greid seg fint uten ham. Foto: AP Foto: ,

Samtidig gikk verden lei, og fokuserte på ordentlig rock i stedet. The Strokes, The White Stripes, Queens Of The Stone Age ble de nye rockstjernene.

Derfor er det et faresignal når man ser på hvem Avicii samarbeider med for tiden.

Madonna er greit nok, der er diskorøttene på plass. Men Coldplay? Green Day? Bon Jovi?

Dette er navn som har fint lite i klubbkulturen å gjøre – de er i denne sammenhengen lite annet enn parasitter med ønske om å knytte sine loslitte navn til det yngste og hippeste som herjer hitlister og arenaer verden over.

Men de har mye penger å legge på bordet. Avicii bør ikke la seg friste; han tjener mer enn nok allerede, og han vil tjene kunstnerisk på å holde seg innenfor visse sjanger-rammer.

debutalbumet av fjoråret tøyde han disse rammene perfekt, med stor popappell og gjester plukket ut for sin begavelse, ikke sine kjendisnavn.

Avicii ser ut som en rockstjerne der han står i DJ-båsen med den ene hånden i været. Med den andre bør han holde et godt grep om dansegulvet som har brakt ham dit han er i dag.

THOMAS TALSETH

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder