LUNKENT: Streamingtallene for Alexander Rybaks nye Eurovision-bidrag er vesentlig lavere enn fjorårets norske vinner. Foto: HALLGEIR VÅGENES

Nedtur for Alexander Rybaks Grand Prix-låt på Spotify

På streamingtjenesten er det ikke eventyrstemning rundt årets norske bidrag til Eurovision Song Contest.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Alexander Rybak (31) vant den norske MGP-finalen sist helg med god margin.

Marginene er imidlertid ikke på Rybaks side når det kommer til støtte i den lyttende norske befolkning – om man skal legge streamingtall fra markedsledende Spotify til grunn.

De viser at Rybaks «That’s How You Write A Song» er vesentlig mindre populær enn fjorårets MGP-vinner JOWST og deres «Grab The Moment» var.

les også

Milliontall for Rybak-seier

I løpet av de seks første dagene etter seieren fikk «Grab The Moment» 455.242 avspillinger hos norske Spotify-brukere.

«That’s How You Write A Song» fikk 258.012, som tilsvarer 56,7 prosent av det fjorårsvinneren klarte.

Såvidt over Vidar Villa

I tillegg synker Rybak-låten raskt.

Dagen etter seieren svingte den seg opp til 9. plass på den norske Spotify-listen; i skrivende stund er den nede på 34. – kun fire plasser over den utskjelte MGP-konkurrenten Vidar Villas «Moren din».

Rybaks sang må nøye seg med 28. plass som førsteukeplassering på VG-lista, Norges offisielle hitliste.

Til sammenligning gikk JOWST til 16. plass på VG-lista like etter sin seier i fjor.

les også

Så høyt nådde JOWST opp i «Eurovision»

Det skal følgelig mye til for at «That’s How You Write A Song» når «Fairytale»-høyder; sistnevnte toppet VG-lista i åtte strake uker våren 2009, og fikk ytterligere to uker på førsteplass etter Eurovision Song Contest-seieren i Moskva.

Svenske Aftonbladets Eurovision-ekspert Tobbe Ek tror at JOWST hadde et bidrag mer rettet mot streamingpublikumet enn hva Rybaks er.

– Men det kan også være slik at de nordmenn som sist lørdag ble sjarmert av å se sin elskede fiolinhelt på scenen igjen, nå i etterkant har innsett at «That’s How You Write A Song» ikke engang er i nærheten av å være en like sterk låt som «Fairytale», og derfor ikke er så interessert i å streame den når man ikke får se sjarmtrollet Rybaks fremtoning samtidig.

–En showlåt

Morten Thomassen, president i den norske MGP-klubben, er overrasket over tallene. Han påpeker at Rybak fikk over seks ganger så mange telefonstemmer fra publikum som JOWST.

– Mye mulig Rybak er et større TV-fenomen enn streamingfenomen, sier han.

Anders Tangen, blogger på ESC Norge, tror også den visuelle biten er avgjørende for Rybak denne gang.

– Dette er mer en showlåt hvor folk tar hele «pakka», enn en radiolåt man kun lytter til.

Alexander Rybaks PR-representant Ronnie Klaussen viser til Stig Karlsen, NRKs prosjektleder for MGP, for kommentar.

Karlsen synes det er tidlig å felle dom over oppslutningen rundt «That’s How You Write A Song» ennå.

– Låten fikk veldig mange stemmer under årets sending, og gjør det bra med mer enn tre millioner visninger på YouTube.

les også

VG anmeldte Melodi Grand Prix – låt for låt

Tobbe Ek tror også at Rybak kan vinne over svakhetene han ser i «That’s How You Write A Song».

– Selv Eurovision-seerne kan bli sjarmert av Rybaks comeback og superherlige utstråling. Da spiller det ingen rolle hvor bra eller dårlig låten er.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder