DØDE I FJOR: Eivind Rølles (t.v.) og Lage Fosheim i The Monroes. De ble henholdsvis 54 og 55 år gamle. Her i 1984, året da de som første norske artister mottok utmerkelsen «Årets Spellemann». Foto: Erik Poppe

Kommentar: Spellemannprisen bør hedre sine døde

Spellemannprisen skal være fest og moro. Men den kan godt være noe mer også.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

I Spellemann-showet på NRK har man ikke for vane å hedre de som har gått bort det siste året. Etter det VG kjenner til er hovedårsaken at komiteen ikke ønsker å måtte velge hvem som i så fall skal nevnes, og hvem som ikke skal.

DØDE ONSDAG: Musikkjournalist Tor Milde ble 61 år gammel. Foto: Jørgen Braastad

Det er selvsagt en relevant problemstilling. Men det er også en problemstilling norske medier må forholde seg til hver eneste dag.

Det er en norsk musikkbransje i sorg som samles i Stavanger for å feire seg selv denne helgen. Samtalene kommer i stor grad til å dreie seg om Tor Milde og Per Eirik Johansen, som begge døde onsdag.

En av Norges mest markante musikkjournalister gjennom 30 år, og en platedirektør som regelrett revolusjonerte bransjen på nittitallet.

Det er lett å bli emosjonell så kort tid etter så store tap. Men akkurat nå vil det fremstå rart dersom musikkbransjens store feiring av seg selv ikke skal inneholde honnør til disse.

Og jeg vil understreke at denne problemstillingen ikke er ny.

Ingen forventer at Spellemann skal være tungsinnet minnestund-TV. Men her kan man enkelt følge den praksis man ofte ser ved amerikanske prisutdelinger, hvor man tar en stille stund og leser opp navnene på savnede sentrale bransjefolk - det være seg artister eller bakmenn.

Den profesjonaliserte norske musikkbransjen er ikke ung lenger. Dessverre er det også en bransje hvor levealderen tidvis er altfor kort. Denne uken fikk vi påminnelse om det.

DØDE ONSDAG: Platedirektør Per Eirik Johansen ble 54 år gammel. Foto: Terje Bringedal


Vi kan selvsagt ikke forvente at alle som går bort hylles med sang og dans. Men akkurat i år har vi et tilfelle som hadde fortjent det også.

I år er det 30 år siden utmerkelsen «Årets Spellemann» ble delt ut for første gang. Vinnerne var The Monroes.

Siden fjorårets Spellemannpris har både Eivind Rølles og Lage Fosheim gått ut av tiden.

Det vil føles feil om ikke dette markeres på noe vis i lørdagens show.

THOMAS TALSETH

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder