STJERNE: Ella Marie Hætta Isaksen (21), her i kamp på TV-skjermen sist høst. Foto: NRK

Forbundsleder synes «Stjernekamp»-Ellas konserthonorar er for lavt

Musikernes LO-tilknyttede fellesorganisasjon Creo mener Ella Marie Hætta Isaksen burde fått minst det dobbelte av det hun har tjent per konsert denne våren.

Som VG nylig omtalte, fikk den ferskeste «Stjernekamp»-vinneren 4500 kroner i personlig honorar per konsert på en 19 show lang turné med bandet ISÁK i perioden mars-mai.

Dette ifølge budsjett vedlagt søknad om turnéstøtte fra Norsk Kulturråd. Regnestykket der legger opp til en egeninvestering på 46.350 kroner fra bandets side.

På nett har mange engasjert seg i saken. Flere har påpekt at honoraret er omtrent så lavt som det kan bli i norsk konsertsammenheng.

Tidobbelt for event

Creos minstesats for honorar per musiker per konsert ble nylig justert opp til 4545 kroner.

Forbundsleder Hans Ole Rian i Creo (tidligere Musikernes Fellesorganisasjon) mener imidlertid at 21-åringen burde få vesentlig bedre betalt for sin innsats.

– Isaksen, med sin bakgrunn og meget høye kunstneriske nivå, kunne helt klart blitt honorert mye høyere, sier Rian.

BER OM MER: Hans Ole Rian, forbundsleder i Creo. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix

Han mener det er vanskelig å anslå nøyaktig hvor mye hun burde få, men konstaterer likevel:

– Ella burde fått minst det dobbelte for en «normal» klubbkonsert. Hadde hun spilt på event, for eksempel, kunne hun ganget honoraret med ti.

les også

Her er deltagerne i «Stjernekamp» 2019

Halvor Marstrander, manager for Astrid Smeplass, er heller ikke imponert av Isaksens honorar.

– Isolert sett altfor lavt, sier Marstrander, som også har fotballstjernen Ada Hegerberg i stallen.

MANER TIL TÅLMODIGHET: Astrid S-manager Halvor Marstrander. Foto: Klaudia Lech

Han påpeker imidlertid at tålmodighet er viktig i popbransjen.

– Å bygge seg opp til å bli en stor liveartist krever langsiktighet og stayerevne. Man må investere for å høste.

Lav betalingsvilje

Hans Ole Rian synes det er mange underbetalte artister på veien i Norge, også blant høyprofilerte utøvere.

Han mener videre det er for lav betalingsvilje blant publikum.

– Billettprisene har stort sett stått stille de siste 15–20 årene. Det må både arrangører, klubbeiere og festivaler ta delansvar for.

les også

Highasakite sier fra seg 900.000 kroner i støtte

Tone Østerdal, daglig leder i organsiasjonen Norske Konsertarrangører (NKA), er delvis enig med Rian.

– Det stemmer at billettprisene har stått ganske stille de siste par tiårene, og jeg er helt enig i at det er grunn til å diskutere folks betalingsvilje. Det blir imidlertid for enkelt å definere den som «for lav», sier hun.

Går i minus

Østerdal sier at undersøkelser blant publikum viser at folk er villige til å betale mer så lenge «riktig pakke» tilbys.

– Men vi vet for lite om hvor langt strikken i realiteten kan strekkes. Flertallet av norske arrangører driver med små marginer, og det kan være krevende å være den som tar risikoen med å teste grensene for betalingsvilje.

NKA-lederen viser til at en gjennomsnitts konsert i Norge går i minus, og må subsidieres med offentlige tilskudd og alkoholsalg, blant annet.

– Så det er ikke akkurat som om arrangørene sitter og håver inn penger mens artistene får dårlig betalt. For å få en artist på scenen for å gjøre en konsert er det mange ledd som skal ha sin del av kaken.

les også

KEiiNO mener det bør brukes mer penger på Melodi Grand Prix-vinnere

Østerdal er tydelig på at det er mye jobb som gjenstår for å gjøre konsertmarkedet fruktbart for alle parter.

– Det er klart at vi har noen strukturelle utfordringer i musikkbransjen når både artister og arrangører i mange tilfeller sitter igjen med for lite.

ISÁKs bookingagent ønsker ikke å kommentere saken.

ISÁK-budsjettet

Dette er budsjettet Ella Marie Hætta Isaksens band leverte til kulturrådet for turneen i vår:

Utgifter

Honorar til musikere (tre inkl. Ella, 19 konserter): 256.500

Lystekniker: 85.500

Lydtekniker/turnéleder: 104.500

Transport: 95.000

Preproduksjon: 12.000

Leie av utstyr: 133.000

Bookingprovisjon: 121.600

Markedsføring: 20.000

Plakater: 5750

= 833.850

(Hotell og diett dekkes av arrangører)

Inntekter

Honorar (fra arrangør til artist/apparat): 608.000

Merchandisesalg: 47.500

Tilskudd fra diverse støtteordninger: 70.000

Støtte fra Norsk Kulturråd: 108.000

Egeninvestering: 46.350

= 833.850

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder