OPPMERKSOMHET TIL BUSSEN: Sangene skal gjøre bussen mest mulig kjent. «Normandy»-bussen hadde fem sanger til sitt dekknavn, her fra deres rigg på Tryvann forrige helg
OPPMERKSOMHET TIL BUSSEN: Sangene skal gjøre bussen mest mulig kjent. «Normandy»-bussen hadde fem sanger til sitt dekknavn, her fra deres rigg på Tryvann forrige helg Foto: Privat

Så mye koster russelåtene

MUSIKK

De er både drøye og dyre: Mens russelåtene dunker ut av busshøyttalerne, kan låtskriverne le hele veien til banken.

Publisert: Oppdatert: 09.05.16 19:33

Russesangene er en viktig for å gjøre russebussene kjent, ifølge russen. Fire av årets sanger har nådd topp 50-listen på Spotify. Russesangene strømmes av tusenvis hver dag, og har blitt en selvsagt del av russetiden for bussene.

Andreas Haukeland (23), mannen bak Tix, har gått analytisk til verks for å finne ut hvordan han treffer russen. Ifølge ham er sangene hans til årets russekull spilt til sammen 23 millioner ganger på Spotify. Det gjør at han tjener gode penger - i tillegg til pengene han får inn fra bussrussen som betaler for skrivingen.

– Jeg overlater ingenting til tilfeldighetene. Jeg analyserer hva andre aktører i musikkbransjen gjør riktig og implementerer det i mitt eget arbeid. Det viktigste er nok at jeg ikke jobber for russen, men med dem. Derfor vet jeg hva publikummet mitt kommer til å like, forteller han.

Fikk du med deg? Russetiden i 2016 består av «rulling», «konsept» og «dekknavn»

Hver russebuss har vanligvis minst én sang til dekknavnet og én sang til konseptet, men mange har flere. Russebussen «Normandy» fra Nesbru opplyste tidligere i uken til VG at de hadde fem russelåter bare til dekknavnet. En russesang kan koste fra 20.000 opp til over 70.000 kroner. Ingen av de tre produsentene VG har snakket med vil utdype egne priser, men kun Haukeland lever av russesangene og det de fører med seg.

– Jeg lever nok bedre enn de fleste andre artister i Norge på låtene alene. I tillegg følger inntekter fra Spotify og konsertopptrender. Mye av jobben min består av å kommunisere aktivt med fansen i sosiale medier, markedsføringsarbeid, og ekstremt mye planlegging, sier Haukeland.

Alexander Austheim (27), står bak 17 av årets russelåter under navnet Rykkinnfella. Han har jobbet med russelåter siden 2007, og mener industrien har blitt proffere de siste årene.

– Tro det eller ei! Den store forskjellen er at VG ringer, og at Dagbladet kaster terninger på låtene. Det har blitt så stort at det blir debatt. Det har gått fra å være noe som bare angikk dem på bilen eller bussen, til noe som rettes mot alle som er russ. Nå handler det litt mer om at bussen skal vise seg frem, sier han.

– Mindre drøye

Andreas Haukeland, som Tix, har denne uken hele fire russesanger på Spotifys topp 50-liste, med 18. plass som høyeste plassering. Han har de siste årene skapt debatt med sine grove tekster, men sangene som ligger høyest nå har ikke de groveste tekstene.

Les også: Skandale-russelåt stormer VG-lista

– Russen ønsker seg fortsatt like kontroversielle låter, men det er viktig å prøve ut nye ting for at trendene blant russen skal utvikle seg, sier Andreas Haukeland.

Likevel har han en grense, han skriver ikke om ulovligheter og dop i sine russesanger.

– Det er ikke om å gjøre å ha de drøyeste låtene, men heller å synge usensurert om et morsomt tema og prøve å være mest mulig inkluderende. I år er ikke låtene mine spesielt drøye, sier han.

Se videoen: Martin Tungevåg har 13 millioner strømminger på russesang

Alexander Austheim forteller at han kan spille de russesangene han lager for sin mor, uten at hun får for høye øyenbryn.

– Sangene hadde skapt like bra stemning selv om man tona ned et par ting. Det å sjokkere har alltid vært en form for å stikke seg frem i alle arenaer så det er ikke noe nytt at det funker, sier han.

– Vil få låtene til å gå viralt

Mike Wennegren (25), eller Mike Emilio som han er kjent som, har sammen med Modo, laget dekknavnsangen Fungazi. Den er spilt over en million ganger på Spotify. Til sammen har han, og musikkollektivet hans, laget tolv sanger til årets russekull.

– Vi vil spre musikken vår til så mange som mulig, og vi elsker å jobbe med russen. Fremover kommer vi nok til å gjøre færre låter, og få dem til å gå viralt, sier han.

Alexander Austheim lå lenge an til å stå bak «Årets Russelåt» med sangen han og Jack Dee laget til bussen Suicide Squad. Han tror de har vært heldig når de har truffet målgruppen med låtene sine.

– Russesanger er en sjanger som er veldig vanskelig å forstå seg på, og jeg vet ikke hvorfor den funka så bra, i miljøet vel og merke, sier han.

Russelåtdebut: «Smørebussen» fikk russesang av Ole Ivars

Austheim ser på russelåtene som en hobby som aldri ga seg, hovedfokuset hans er på «den andre siden» av musikkbransjen.

– Det har blitt en tradisjon å lage russelåter. De gir oss trening i å være hypermoderne. Vi vet ikke nødvendigvis alltid hva som er like kult lenger, det vet russen, sier han.

TIX om Skandalelåten: Tror ikke russen hjernevaskes av en russesang

Russesangene har unektelig et dårlig rykte. Austheim forteller at det nok handler om at russen har et dårlig rykte i seg selv.

– Det ville vært rart om musikken hadde et bedre rykte enn russen. Jeg har ikke opplevd russesangene som noe hinder i musikkbransjen, men folk har kanskje tenkt sitt. For meg har russelåtene blitt en slags trening i å ferdigstille et produkt, forteller Austheim.

Mike Emilio er selv svensk, men har blitt oppmerksom på debatten som russelåtene skaper her i Norge.

– Hele russeprosessen i Norge er annerledes enn sånn man i Sverige feirer «studenten». Det er ganske sjokkerende hvor intenst det er rundt dette, men det handler vel mer om tradisjoner. Prosessen er kul uansett, sier han.

Les også: «Happy Feet»-jentene skal gå og ta kollektivt i russetiden

Russesanger blir som reklameoppdrag

Russesangene skrives slik som russen ønsker. De tre forteller at de stort sett får frie tøyler av russen, men at de kommer med ønsker for hvordan de vil at sangen skal være. Austheim sammenlikner prosessen med å skrive russesanger med et reklameoppdrag.

– Vi får en forespørsel fra en gjeng, som forteller hvem de er og hvordan de vil presenteres. Mange legger også inn «dissinger» til andre busser, eller linjer de vil ha med, forteller han.

Les også: Russetiden har blitt en livsstil: – Det har tatt helt av

Mike Emilio forteller at det selvfølgelig ønskes mye bass fra russen, noe han syns er gøy å produsere. Han prøver alltid å finne noe unikt og kommersielt til bussene han lager sanger til. Haukeland opplever at alle som kommer til ham ønsker russelåter som skiller seg fra de andre og blir størst mulig.

– Etter at jeg har snakket med russen om hva de ønsker seg, så jobber jeg med å finne et par «catchy» setninger som jeg vet lytterne kommer til å synge med på. Av og til kan jeg gå rundt og nynne på en melodi i flere uker før jeg bestemmer meg for å bruke den, sier Haukeland.

Her kan du lese mer om