PÅ VEIEN: Astrid S i aksjon på The Fonda Theatre i Los Angeles, under turneen med Zara Larsson. Foto: KLAUDIA LECH

Plateselskapet Universal bruker mer enn de tjener på Astrid Smeplass

LOS ANGELES/OSLO (VG): Det er snart fem år siden Universal signerte kontrakt med Astrid S. Ifølge budsjetter VG har fått tilgang til, er det røde tall for prosjektet.

Smeplass (22) har akkurat rundet av en USA-turné som oppvarmer for svenske Zara Larsson (21).

Sistnevnte, et av Smeplass’ artistiske forbilder, fortalte nylig hvor mye penger hun tjener.

Dersom Larssons tall stemmer, har nok Astrid S et stykke igjen til samme nivå.

I streamingæraen gjør Smeplass det sterkt i norsk målestokk: I 2018, hvor hun kun ga ut én singel og en mindre profilert låt, hadde hun likevel rundt 180 millioner avspillinger på Spotify – som følge av den etterhvert omfattende låtkatalogen hun har opparbeidet seg, både med egne låter og samarbeid med andre artister.

2019 er ment å bli et vesentlig mer aktivt år for henne på utgivelsesfronten. Men plateselskapet regner ikke med at Astrid S vil gå med overskudd av den grunn.

Ønsker å gjøre det bedre

I søknader om støtte fra Norsk Kulturråd, som VG har fått innsyn i, kommer det frem at Universal Musics norgeskontor planlegger å bruke 1,85 millioner kroner på produksjon av Astrid S-musikk i år.

Inntektene er beregnet til 1,75 millioner.

Ifølge Yngve Næss i Universals avdeling for lokalt repertoar, kommer artisten til å ferdigstille mellom fem og ti låter i løpet av året. I søknaden kommer det frem at det planlegges en EP til høsten, og et album tidlig i 2020.

I budsjettet er det satt av 1,2 millioner kroner til selve musikkproduksjonen, som primært besørges av produsenter knyttet til den svenske hitgiganten Max Martins selskap.

Videre er det oppført 90.000 til miksing, 25.000 til mastering, 25.000 til coverdesign, 10.000 til reiser og 500.000 til markedsføring.

Markedene det satses mest på er Norge, Sverige, Danmark, Australia, Storbritannia, USA, Tyskland, Belgia og Frankrike.

– Vi gjør det veldig bra, men vi ønsker å gjøre det enda bedre – det er et stykke igjen til vi kan slå oss på brystet og si at vi har en global superstjerne i stallen, sier Yngve Næss om Smeplass, og påpeker at slike mål kan være tidkrevende.

– Man kan liksom ikke gi seg! Vi må bruke masse arbeidskraft og ressurser for å nå det neste nivået.

Halv million fra én singel

Ifølge Næss er anslaget om inntekt på 1,75 millioner basert på forventet avspilling av materiale Astrid S allerede har ute, og hvor mye nye låter vil gi.

MinMote: Slik fikk Astrid S den nye stjernestilen

I en søknad om støtte til musikkvideoen tilknyttet singelen «Emotion», som kom i oktober, var det estimert 500.000 i inntekt fra låten.

Videoens budsjett alene var på 600.000.

les også

Millionbutikk for Astrid S i 2017

Det inkluderte 440.000 til produsent, 30.000 til stylist, 30.000 til fly tur/retur Island, 30.000 til leie av hus, 10.000 til biltransport, 10.000 til diettpenger og 50.000 til markedsføring.

Etter disse tallene å dømme er det altså ikke overskudd å hente fra Astrid S, snart fem år etter at hun singeldebuterte under det artistnavnet.

Har brukt mye penger

Smeplass er like fullt en av norske Universals største artister nå. Av sammenlignbare størrelser utenlands viser Yngve Næss til Secret Garden, men understreker at det er et annerledes og mer albumbasert prosjekt.

– I tillegg jobber vi målrettet og globalt med blant andre Lil Halima, Ruben, CLMD og ikke minst Seeb, som jo har kommet lengst av de nevnte.

les også

Astrid S svidde av millionbeløp på turné

Han påpeker også at nye Astrid S-utgivelser sørger for enda mer rotasjon på katalogen som allerede ligger ute.

– Av norske artister vi jobber med er hun jo i toppsjiktet. Astrid er, ved siden av Seeb, den vi har kommet lengst med internasjonalt, hvis du tenker på antall streams per døgn, spillejobber, antall låter utgitt og hvor lenge vi har jobbet med henne. Vi har brukt mye penger, investeringer vi gjør sammen med Astrid og manager Halvor Marstrander.

MODELL OGSÅ: Astrid S har begynt å jobbe for det italienske luksusdesignmerket Fendi. Her under moteuken i Milano i februar. Foto: Piovanotto Marco/ABACA/ABACA

Manageren sier til VG at han ikke kjenner til innholdet i søknadene VG omtaler.

– Universal er ansvarlig utgiver, og vi har et strålende samarbeid med dem. Men hvordan de finansierer innspilling eller hvilke kalkyler de gjør, har jeg ingen kunnskap om.

Norsk Kulturråd har gitt 70.000 i støtte til Smeplass’ 2019-prosjekt.

– Vi har fått en del støtte i løpet av de fire årene vi har jobbet med Astrid, og det er veldig stimulerende at folk har tro på det vi driver med, for vi har investert mye tid og penger i å løfte Astrid opp og frem. Hun er en tung satsning, og kommer til å være det lenge, sier Yngve Næss.

Må jobbe smartere

Universal-direktør Bjørn Rogstad sier dette om de røde Astrid S-tallene:

– Norge er et lite marked med tilhørende budsjetter. Vi må jobbe smartere enn de store, og vi må reinvestere alt overskudd i å bygge solide, langsiktige karrierer stein for stein. Alt vi kan få i støtte blir lagt på toppen av dette og gjør oss enda mer konkurransedyktige.

Universal Musics norgeskontor har på papiret råd til å satse på Astrid S en god stund.

Selskapets tre siste tilgjengelige årsregnskap viser årsresultat på 15,7 millioner i 2015, 10 millioner i 2016 og 24 millioner i 2017.

ASTRIDS STØTTE: Bjørn Rogstad. Foto: Klaudia Lech

Rogstad vil ikke svare på om selskapet har gitt seg selv en deadline for når Astrid S-prosjektet må begynne å gi avkastning.

– Streamingbusinessen gjør det mulig å investere steg for steg etterhvert som de underliggende inntektene øker, sier han.

– Det går i pluss i det øyeblikket man slutter å investere. Men akkurat det har vi ingen planer om å gjøre – tvert i mot.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder