IKKE FAVORITT: VG holder Agnete Johnsen som en outsider mot et knippe andre sterke bidrag.

IKKE FAVORITT: VG holder Agnete Johnsen som en outsider mot et knippe andre sterke bidrag. Foto: Ingeløw Elise Kopperud VG

VG anmelder alle Eurovision-låtene: Norge er outsider

Frankrike har den beste låten, Russland seiler opp som oddsfavoritten, Norge er i beste fall en outsider og Sverige gjør som i fjor og stiller med en låt som ligner på en annen. Dette er årets Eurovision-bidrag.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Tirsdag gikk den første semifinalen til lørdagens store finale av stabelen i Stockholm. Norges Agnete Johnsen og hennes «Icebreaker» er på scenen torsdag kveld, i den andre semifinalen.

Les også: Reagerer på Agnetes fravær

VGs Stein Østbø har bedømt alle låtene i Eurovision Song Contest 2016 og holder foreløpig Frankrike som en liten favoritt. Sterke outsidere finnes også hos Sverige og Russland, samt gode bidrag fra Norge, Finland, Malta, Australia, Ukraina og Bulgaria.

Her kan du lese hans vurderinger av de 42 bidragene, i rekkefølge slik de er i semifinalene. Til sist kommer de fem store og fjorårsvinneren Sverige, som alle er automatisk kvalifisert til lørdagens finale.

SEMIFINALE 1 TIRSDAG

1. Finland

Sandhja - Sing It Away

VG:s terninger viser 5 prikker

Finnene har atskillig større sjanse til å nå finale i år enn med fjorårets funksjonshemmede punkere. Bidraget fra Sandhja - med røtter i India - tar seg voldsomt opp i refrenget med deilige retro-funkblåsere og soulkor. En rytmisk oppløftende godbit fra Finland!

GODE VIBBER: Finlands deltaker Sandhja. Foto: Ronni Rekomaa Afp

2. Hellas

Argo - Utopian Land

VG:s terninger viser 2 prikker

Sjanseløs. I god gresk tradisjon åpner den folkemusikk-aktig - faktisk med et tema som kan minne om Alexander Rybaks «Fairytale» - men så glir denne lettvintheten over i monoton rap, avløst av et supernaivt refreng. Den eneste følelsen som denne låten påkaller er gjespen.

3. Moldova

Lidia Isac - Falling Stars

VG:s terninger viser 2 prikker

Skal denne låten aldri starte? Begynnelsen er for det første direkte uspennende og for det andre varer den for lenge. Når eurodance-refrenget setter inn, fullstendig blottet for temperaturforandring, har lytteren allerede falt av, iallfall denne.

4. Ungarn

Freddie: Pioneer

VG:s terninger viser 4 prikker

Ungarsk hunk med ålreit stemme og plystrende korister. Låten er en insisterende pianoballade av det storslagne slaget, men uten å bli Eurovision-svulstig. Freddie vil garantert kapre mange kvinnestemmer i alle aldre og bør ha gode sjanser til å nå finalen.

5. Kroatia

Nina Kraljić - Lighthouse

VG:s terninger viser 3 prikker

Alvorlige Nina har et forsøksvis mystisk og mørkt sug i låta som aldri blir helt forløst, muligens fordi den mangler flere kontraster. Dette er ikke et klassisk Eurovision-bidrag (selv om den legges halvtonen opp mot slutten) og kommer trolig til å få problemer med å fenge et festsugent, europeisk publikum.

UFORLØST: Kroatias deltaker, Nina Kraljic. Foto: Dario Njavro / Eurovision.tv

6. Nederland

Douwe Bob: Slow Down

VG:s terninger viser 3 prikker

Klassisk, flerstemt pop går aldri av moten; Douwe Bob er i så måte et sympatisk bekjentskap og føyer seg inn i en hyggelig nederlandsk tradisjon med organiske bidrag i det vanligvis så synt(h)etiske sirkuset som Eurovision er, husk bare The Common Linnets' annenplass i 2014. Men alle sympatiske trekk til tross; selve låta er ikke sterk nok.

7. Armenia

Iveta Mukuchyan - LoveWave

VG:s terninger viser 3 prikker

Iveta satser også på en dunkel, langdryg åpning som åpenbart skal lokke frem en rytmisk eksplosjon. Og den kommer… ikke. I stedet får vi en pompøs ballade, ikke helt uten kvaliteter, og det er en råskap i stemmen og fremtoningen til Iveta som kan få henne langt med den rette scenefremføringen.

8. San Marino

Serhat - I Didn't Know

VG:s terninger viser 2 prikker

San Marinos svar på Leonard Cohen kjører full retro-pakke i et bastardlandskap mellom den franske chanson-tradisjonen og syttitallets disco-bølge. Serhats stemme er dog det verste; Cohen-imitasjonen er direkte irriterende. Ikke kan han synge, heller.

9. Russland

Sergey Lazarev - You Are The Only One

VG:s terninger viser 3 prikker

Russland har hanket inn to garvede låtskrivere - Dimitris Kontopoulos og Philipp Kirkorov - som for øvrig sto bak syvendeplassen til Tolmachevy-søstrene i København for to år siden og er en av de store oddsfavorittene i år. Det kommer nok av en viss likhet med fjorårsvinner Måns Zelmerlöw, både visuelt og låtmessig. Men denne tross alt tidsriktige og ikke minst typiske Eurovision-dancelåta mangler helt de faste gripetakene til den Sverige vant med i fjor.

ODDSFAVORITT: Sergey Lazarev fra Russland. Foto: Eurovision.tv

10. Tsjekkia

Gabriela Gunčíková - I Stand

VG:s terninger viser 4 prikker

Gabriela har litt av den samme stemningen og de samme arytmiske pulsslagene som finnes i vårt eget bidrag, og hun bruker stemmen voldsomt gjennom hele sangen. Det er egentlig vokalen som er hele låta, den drives frem og opp av en stemmekraft som scenisk forsterket kan og bør føre henne iallfall til en finale.

11. Kypros

Minus One - Alter Ego

VG:s terninger viser 3 prikker

Så hilser vi på ringreven Thomas G:son igjen (skrev Guri Schankes bidrag i 2007 og vinneren «Euphoria» for Loreen i 2012). Her hadde Stage Dolls fått konkurranse, om de hadde vunnet den norske finalen. Gitarene er riktignok færre hos disse kypriotene, men myk-heavy'en er påtagelig også her. Og sånn sett så generisk og skjematisk at det ikke hjelper med et lettfattelig refreng.

12. Østerrike

ZOË - Loin d'ici

VG:s terninger viser 2 prikker

Vet Espen Lind egentlig hva han gjorde da han gjenintroduserte ukulelen for internasjonal musikkbransje? 19 år gamle ZOË gjør sitt beste ut av denne stakkato ubetydeligheten som åpenbart er ment som tonefølge når hun tripper over en tyrolsk blomstereng, syngende på fransk, men jeg lar meg altså ikke henføre.

13. Estland

Jüri Pootsmann - Play

VG:s terninger viser 3 prikker

Nasjonal Idol-vinner i fjor, Eurovision-deltaker i år. Jüri har crooner-elementer i stemmen som passer godt til denne voksenpop-låten som en sulten Robbie Williams kanskje kunne gjort noe mer ut av. Det høres unektelig ut som om Jüri har mer å gå på i stemmeprakt enn det han røper i det første minuttet her. Denne er jeg (også) redd for vil bli fort glemt.

14. Azerbajdsjan

Samra - Miracle

VG:s terninger viser 3 prikker

Det er lett å høre at svenske låtskrivere nok en gang har hjulpet et østeuropeisk land; standardoppskriften med vers som bygger seg opp til mini-eksplosjon i refrenget er fulgt til punkt og prikke. Og så er det neppe en ulempe at Samra ser ut som huldreversjonen av Lorde.

LORDE-KOPI: Samra fra Azerbajdsjan. Foto: Kate Kondratieva, Eurovision.tv

15. Montenegro

Highway - The Real Thing

VG:s terninger viser 4 prikker

Seig funkrock fra Montenegro, den så jeg ikke komme. Iallfall i åpningen; utover i låten fremstår de mer som et Pearl Jam innestengt i en Eurovision-boble med hengelås på, så klaustrofobisk er refrenget. Dette er så utypisk Eurovision at den fortjener et ekstrapoeng bare for å skille seg ut fra mengden, for uttrykksmessig gjør denne definitivt det.

16. Island

Greta Salóme - Hear Them Calling

VG:s terninger viser 3 prikker

Gretas låt lider av et vanlig syndrom innen den klassiske, skjematiske eurodance-genren i Eurovision; alle kreative krefter legges inn på å skape et så godt refreng som overhodet mulig, mens versene blir ekstremt stemoderlig behandlet. Refrenget her er sterkt nok til å vinne en finale - helheten blir dessverre irriterende ujevn.

17. Bosnia Hercegovina

Dalal & Deen feat. Ana Rucner and Jala - Ljubav Je (Love Is)

VG:s terninger viser 2 prikker

Det er alltid deilig når land bruker sin egen musikalske etnisitet i Eurovision-sammenheng - som her. Hadde bare pop-biten vært like interessant. Og hadde bare rap-biten vært like interessant. Kort fortalt; det er de ikke. Dette er i stedet en bosnisk bastard av et bidrag.

18. Malta

Ira Losco - Walk On Water

VG:s terninger viser 4 prikker

Ira både synger og ser ut som en diva, og det trenger vi jo i Eurovision! Her legger hun inn et par fraseringer som er rappet fra Maroon 5's «Moves Like Jagger» (jada, svenske låtskrivere igjen), men pyttsann; er du svensk og skal frem i Eurovision-verden, må det lånes litt… Synes denne er ganske kul, jeg, ikke minst med litt fingerknips og soultouch i mellompartiet.

(SEMIFINALE 2 - TORSDAG)

1. Latvia

Justs - Heartbeat

VG:s terninger viser 3 prikker

Interessant nok er låten skrevet av hun som hadde et av de mest originale bidragene i fjorårets Eurovision, Aminata Savadogos «Love Injected». Dette bidraget er også elektronisk influert og har en lignende, funky oppbygging, men har langt fra samme appell som da Aminata sang sitt eget bidrag i fjor. Justs har en fin stemme, men virker likevel ikke helt komfortabel med det han har fått i hendene.

FRA BALTIKUM: Justs representerer Latvia i år. Foto: Andzejs Gavriss / Eurovision.tv

2. Polen

Michal Szpak - Color Of Your Life

VG:s terninger viser 1 prikker

Szpak ser ut som en puddelrocker og synger da også en svulstig synth-ballade som kanskje vil falle i smak hos alle med tilbøyeligheter til å like kraftballader fra åttitallets heavy-epoke. Men det finnes ærlig talt et vell av andre ting å bruke tida på enn å høre gjennom dette søvndyssende smøreriet én gang til.

3. Sveits

Rykka - The Last Of Our Kind

VG:s terninger viser 1 prikker

Årets Eurovision er foreløpig uforglemmelig forglemmelig og Rykka glir pent og pyntelig og ubemerket inn i rekken av anonymiteter. Hun svermer rundt et synth-popbilde som var i skuddet for godt over tredve år siden, men gi meg heller Kim Wilde anytime (spesielt den gangen).

4. Israel

Hovi Star - Made Of Stars

VG:s terninger viser 3 prikker

Israel vil alltid bli husket for sine fartsfylte bidrag, men Hovi Star har valgt å satse på en pianostyrt mollballade, slik Norge jo har hatt suksess med de siste par årene. Og den er slett ikke gæern, fremført med akkurat passe sårhet og lengsel, men likevel ikke godt nok til å nå helt opp. Til en finale? Ja, det fortjener den.

5. Hviterussland

IVAN - Help You Fly

VG:s terninger viser 3 prikker

Dette er altså ulvemannen som ville stille naken med en levende ulv på scenen. IVAN klarer seg fint uten ulv - det holder liksom med det innledende ulvehylet. Men det er glimt av originalitet og snert over refrenget på dette EDM-tunge bidraget, selv om IVAN selv synger i overkant affektert.

6. Serbia

Sanja Vučić - Goodbye (Shelter)

VG:s terninger viser 4 prikker

Nok en pianodrevet ballade - og kanskje den beste hittil i semifinalene. Sanja har mye fin soul i stemmen, men må passe seg litt for ikke å bikke over i overprestering. Koret understreker soulfølelsen i refrenget og løfter låten opp fra det ordinære. Neppe en vinner, men en flott låt.

7. Irland

Nicky Byrne - Sunlight

VG:s terninger viser 2 prikker

Irland satser hardt på å ta tilbake Eurovision-hegemoniet med et Westlife-medlem (og tidligere målvakt for Leeds…), men da må herr Byrne varte opp med sterkere låter enn denne formelbaserte lettvekteren. Han låter fremdeles som et medlem i et boyband, sangen også, men ikke anno 2016, dessverre. Skuffende fra Irland - igjen.

IRSK IDOL: Nicky Byrne har en fortid i Westlife. Foto: Fredrik Solstad VG

8. Makedonia

Kaliopi - Dona

VG:s terninger viser 2 prikker

En av Balkans fremste kvinnelige rock-artister trår til med en kraftballade uten antydninger til fraspark. Hviskesangen i verset kulminerer i anmassende utrop etter denne «dona» i refrenget - sikkert lett å synge med til med noen glass innabords, men verdiløs ellers.

9. Litauen

Donny Montell - I've Been Waiting For This Night

VG:s terninger viser 3 prikker

Balladene er i ferd med å kvele årets Eurovision - godt for oss og Agnete Johnsen. Litauen er ikke av de verste - den har et fint løft i refrenget - men problemet er som hos veldig mange av de andre balladene; det er ikke en låt du husker når den er ferdig. Gi den tre minutter, så garanterer jeg at du ikke er sulten på mer.

10. Australia

Dami Im - Sound Of Silence

VG:s terninger viser 4 prikker

Koreanskfødte Dami går balladeveien hun også, men den er heldigvis ikke så pedantisk etter Eurovision-boka som veldig mange andre. Dette er faktisk en ordentlig låt som hviler tungt på Damis utmerkede stemmeprestasjon. Australia tar sine gjestevisitter alvorlig, for dette er et tidsriktig bidrag som fort og fortjent kan gå langt.

11. Slovenia

ManuElla - Blue And Red

VG:s terninger viser 2 prikker

Ikke la deg lure av den gjennomgående banjoplukkingen i bakgrunnen; dette er syntetisk country-pop av det anonyme slaget og et godt stykke unna Taylor Swift som helt åpenbart er den store heltinnen for ManuElla. Sympatisk bidrag, men snur ikke akkurat rundt på internasjonal plateindustri…

12. Bulgaria

Poli Genova - If Love Was A Crime

VG:s terninger viser 4 prikker

En av konkurransens mest tidsriktige bidrag. Åpner som en angrepsvillig pianoballade som rulles ut i et ganske så hektende og jublende EDM-refreng. Neppe en vinner, men i en svært søvndyssende konkurranse må det da være lov å heie litt ekstra på den likevel.

BRA FRA BULGARIA: Poli Genova. Foto: Albert Chernogorov / Eurovision.tv

13. Danmark

Lighthouse X - Soldiers Of Love

VG:s terninger viser 2 prikker

Disse tre sjarmørene tar aldri i verden pokalen hjem til København igjen. Aller mest minner dette om en smått pompøs parodi på de verste boyband-klisjeer som finnes, men jeg mistenker at trioen ikke har ironi i tankene her. Sjanseløse.

14. Ukraina

Jamala - 1944

VG:s terninger viser 5 prikker

Politisk kinkig sak, dette - om Stalins massedeportasjon av krimtatarer (Jamala ter selv krimtatar) i 1944. Musikalsk skiller den seg også ut; en intens, etnisk og høystemt soul-ballade med minimalistisk komp og dramatisk brekk mot slutten. Om Jamala treffer tonene klokkerent i Stockholm, snakker vi pallplassering.

15. Norge

Agnete - Icebreaker

VG:s terninger viser 5 prikker

Det er dessverre knyttet et par spørsmålstegn ved Norges bidrag i år; hvordan Agnetes taushet før semifinalen oppfattes i andre land, er én ting - låtens utradisjonelle oppbygning med refrengets markante temposkifte en annen. Men det som er udiskutabelt: Dette er en av Eurovisions generelt sett sterkeste låter i år.

16. Georgia

Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz - Midnight Gold

VG:s terninger viser 3 prikker

Dette kunne like gjerne vært en avlegger fra den seneste new wave-perioden først på 1980-tallet (så kopierer den da også åpningen til The Knacks «My Sharona»). Georgia har selvfølgelig ingen mulighet til å nå spesielt høyt, men skal ha ros for å satse utradisjonelt i Eurovision-sammenheng.

17. Albania

Eneda Tarifa - Fairytale

VG:s terninger viser 2 prikker

Tja, tittelen «Fairytale» har vunnet før, den. Men det skjer ikke her. Albania har lagt all etnisitet til side og kjører en vestlig, smygende ballade som på ingen måte skjemmer bort det lille landet nord for De joniske øyer. Låten mangler likevel melodisting og ikke minst noe som skaper en forandring underveis.

ANONYMT FRA ALBANIA: Eneda Tarifa. Foto: Avni Selmani / Eurovision.tv

18. Belgia

Laura Tesoro - What's The Pressure

VG:s terninger viser 3 prikker

Friskt og funky fra Belgia i år, men dessverre er det én ting som ødelegger denne låta for meg; bassrriffet er altfor identisk med det som skapte hele denne genren, Nile Rodgers' «Good Times» (og senere Sugarhill Gangs «Rapper's Delight») .Men jeg ser ikke bort fra at det lille tyveriet og Lauras blide, ungdommelige åsyn kan sanke en del stemmer.

DE FEM STORE (automatisk kvalifisert):

1. Tyskland

Jamie-Lee - Ghost

VG:s terninger viser 3 prikker

Haltende engelsk og et visst visuelt oppheng i Katy Perry til tross; dette er en atmosfærisk ballade som låner svært mye fra Rihannas «Umbrella» (legg merke til hvordan hun uttaler «together»…) og som sterkere vokalister kunne ha hevet flere hakk enn 18 år gamle Jamie-Lee makter. Knapt nok en outsider.

2. Frankrike

Amir - J'ai Cherché

VG:s terninger viser 5 prikker

Frankrike er en klar vinnerkandidat i år. Det eneste som i så fall taler mot Amirs bidrag er at den tempo- og uttrykksmessig ligner mye på fjorårets vinner, Måns Zelmerlöw. Men «J'ai Cherché» er en hektende, oppløftende og medrivende låt som man umiddelbart får godfølelsen av. Naturlig kjekk kar også - det hjelper alltid på kvinnestemmene!

FRANSK FAVORITT: Amir har kanskje den beste låten - og ett av de største favorittstemplene. Foto: Elliott Verdier Afp

3. Spania

Barei - Say Yay!

VG:s terninger viser 3 prikker

En låt som går i flere retninger og som vanskelig å gripe fatt i. Dance-rytmene er strengt tatt noen år gamle og gått ut på dato, men Barei har et sterkt personlig preg i stemmen som gir låta løft. Men som EDM-kandidat til førsteplassen, blir hun nok feid av banen av naboen i nordøst.

4. Storbritannia

Joe and Jake - You're Not Alone

VG:s terninger viser 3 prikker

Mer boyband - eller duo. Joe og Jake burde nok hatt stemmen til Robbie Williams (som de nok har hørt mye på) for at denne skulle ha vekket mer enn moderat interesse i Stockholm. Rullende komp, høystemt refreng og helt nedpå i verset. Hørt den før, forglemmelig mange ganger, faktisk.

5. Italia

Francesca Michielin - No Degree Of Separation

VG:s terninger viser 3 prikker

Fin oppbygning på låten, men det tar for lang tid før den hekter seg ordentlig fast. Og når refrenget kommer, skjer det dessverre for lite til å holde på lytteren. Disse tre følsomme middelhavsminuttene skriker etter en arrangør av internasjonalt format!

FJORÅRSVINNEREN:

Sverige

Frans - If I Were Sorry

VG:s terninger viser 4 prikker

Svenskene blir nok ikke disket i år heller, selv om deler av «If I Were Sorry» er irriterende lik Matt Simons' «Catch And Release». Men det er lov å låne frekt - på kanten av juks er fremdeles ikke juks. Og Frans sjarmerer tross alt med en lettbeint og lettfattelig låt med halvreggae i refrenget og en melodilinje som setter seg umiddelbart. En av favorittene, selvfølgelig.

STEIN ØSTBØ

UNG FAVORITT: Frans skal forsvare de svenske farvene i år. Foto: Eurovision.tv

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder