RAZENDE: Razika. Fra venstre: Marie Moe, Maria Råkil, Marie Amdam og Embla Karidotter. Foto: WARNER Foto: ,

Kommentar: Razikas raseri gjør vondt i hjertet

Å kritisere kritikk er greit. Men det kan være greit å vite hvem man kritiserer.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

En sylfersk anmelder i Bergensavisen (BA) snublet for litt siden inn i en Razika-konsert på Hulen i Bergen.

Anmeldelsen bar preg av nybegynnerfeil og tidsnød. Blant annet fikk ikke anmelderen med seg riktig åpningslåt, trodde at kvartetten aldri hadde hatt blåsere live før, og kalte en trombone for en trompet.

Ikke plettfritt arbeid, bevares.

Men vi som har skrevet noen konsertanmeldelser tett opp mot deadline gjennom en del år vet hvor kokt man kan bli i etterkant av en intens og begeistrende konsertopplevelse, med desken trippende etter noe velformulert og genialt.

Konklusjonen var det ingenting i veien med, det ble trillet en klokkeklar femmer.

Kritikken ble likevel angrepet av bandet, og ikke bare som generell latterliggjøring på øvingsrommet. De tok ut frustrasjonen både på Facebook og videre i et innlegg i den ofte medierefsende gratisavisen Natt & Dag.

«Det bør stilles høyere krav til musikkjournalistikk, når pinligheter som dette blir publisert», het det blant annet.

Anmelderen var hverken ansatt eller frilanser. Vedkommende var inne på journalistpraksis, og er ikke tilknyttet avisen i dag.

Det kunne kanskje ikke Razika vite, men de kunne lett funnet ut av det. Formuleringene og feilene signaliserte at dette ikke var en erfaren anmelder.

IKKE TROMPET: Trombone, her demonstrert av julenissen. Foto: REUTERS Foto: ,

Og da bør man se på styrkeforholdet her: Journalistspire med to måneders erfaring i det anmeldelsen publiseres, i møte med velformulert kvartett med tre lovpriste album på stort plateselskap, hauger av opptredener over det ganske land, prisnominasjoner og et utall antall intervjuer bak seg. Hvem er egentlig den sterkeste?

Det ligger muligens et annet motiv murrende i bunn.

Razika er i samme frustrasjonsutbrudd misfornøyd med at BA anmeldte det nye albumet deres for kjapt og – mellom linjene – til for dårlig karakter. Det fikk terningkast 4.

Bergens Tidende publiserte sin anmeldelse samme dag, fire timer etter BA. Det var visst greit. De ga terningkast 6.

TOR MARTIN BØE

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder