POSITIV: Susanne Sundfør gir Tidal kudos for forsøket på å entre streamingmarkedet. Foto: WARNER Foto: ,

Susanne Sundfør: – Bra at Tidal prøver

Årets mest populære norske artist ønsker den nye
streamingtjenesten Tidal velkommen.

  • Thomas Talseth
  • Kristine Hellem Aanstad

Artikkelen er over fem år gammel

Mandag lanserte Jay Z og en lang rekke øvrige artister i eliteserien Tidal, en videreutviklet variant av den norske tjenesten Wimp.

Kritikken mot lanseringen har haglet. Men den norske artisten som har gjort det best på VG-lista i år er ikke like negativ.

– Jeg er litt skeptisk til om det kommer til å gå, men jeg synes det er bra at de prøver, sier Sundfør.

Tidal reklamerer blant annet med at det er drevet av artistene selv, og med bedre lydkvalitet, som koster det dobbelte av «vanlig» abonnement. Spotify har foreløpig ingen tilsvarende løsning.

– Når det gjelder kvalitet på lyd, tror jeg ikke det er så mange som bryr seg om det. Jeg tror ikke folk flest hører forskjellen. Og jeg tror det er vanskelig å få folk til å velge alternativet som er best for artistene. Jeg håper de vil gjøre det, men hvis man skal være kynisk så tviler jeg på det, sier Sundfør.

Artisten minner om at det er lite for hennes yrkesstand å tjene på streaming med dagens modeller.

– Man sitter jo igjen med ingenting, og det hadde vært kult å tjene penger på musikken også – ikke bare på livejobber og publishing. Hovedinntekten min er ikke platesalg, slik det kanskje ville vært for tyve år siden. Men jeg klarer meg jo, det går rundt, mest fordi jeg gjør en del livejobber.

– Tror du Tidal vil gjøre en forskjell, siden den drives av artister?

– Jay Z slår meg først og fremst som en forretningsmann, og jeg vet ikke om det er så stor forskjell på ham og andre forretningsmennesker i bransjen.

– Hva om du og noen andre norske artister startet noe tilsvarende i Norge?

– Jeg tror jeg skal fokusere på å lage musikk, men det hadde vært kult om noen tok initiativ til det, en løsning som kunne vært mer interessant for kundene enn gratistjenesten.

Turboneger-gitarist og musikkskribent Knut Schreiner er mer usikker på om det faktum at Tidal er artistdrevet vil gjøre noen forskjell for den nye tjenesten.

– Jeg vet ikke om jeg kjøper at de med dette skal «redde musikken». Den store revolusjonen har allerede skjedd, og den heter Spotify. Den har snudd musikk-kulturen på hodet, og er brutalt ærlig – det er en slags rettferdighet i at den fremmer musikken folk faktisk hører på. Husk også at Spotify endret en bransje som var i ferd med å gå under, sier Schreiner.

I likhet med mange andre stusset artistveteranen over den stjernetunge Tidal-lanseringen.

– Jeg fikk litt bismak av måten det ble presentert på. Litt dårlig stil, eller dårlig smak, å få et slikt artist-establishment sammen for å lansere dette. I streamingdebatten har jo mye av fokuset vært på at det er vanskelig for små artister, mellomstore artister og små plateselskaper å få til en bærekraftig økonomi i streamingmodellen. Artistene som presenterte Tidal har både store kataloger og mange hits, som er det man trenger for å tjene bra på streaming.

Spotify har rundt 60 millioner kunder, men bare en fjerdedel av disse er betalende – de øvrige går for gratisløsningen med reklame innimellom låtene, en løsning både Tidal-artistene, Taylor Swift og stadig flere tunge bransjeaktører kritiserer.

Schreiner tror at Spotify i dagens klima ville vært imagemessig tjent med å droppe sin gratisløsning.

TROR MEST PÅ SPOTIFY: Knut Schreiner. Foto: RICHARD ERIKSEN Foto: ,

– Samtidig synes jeg det er greit med gratistjenesten. Den blir som radio. Folk er stort sett ikke så opptatte av musikk som jeg er, mange ønsker kanskje bare å høre litt musikk i bakgrunnen, og det er så mange andre muligheter til å høre musikk gratis på nett.

Onsdag kveld la Tidal ut denne tweeten, hvor de oppgir prisen på standardabonnementet uten optimal lydkvalitet – den samme det koster for Spotify:

Knut Schreiner understreker at han har stor sans for Wimp- og Tidal-løsningene, som han synes ivaretar en tradisjon fra platebutikker hvor musikkjennere anbefaler godbiter fra bak disken.

– Man prøver å få opp igjen respekten for artisten og håndverket. Det er fint, og det kan nok funke for en del eldre lyttere. Men jeg tror ikke det er dit populærmusikk-kulturen beveger seg. Den er basert på enkeltlåter, volum og at man har bruksmusikk på trikk og trening. Jeg tror ikke unge lyttere kommer til å velge Tidal.

Rita Eriksen er blant artistene som har trukket musikk fra Spotify. Etter å ha tjent 65 Spotify-kroner på fjorårets «Øyeblikk»-album sørget hun for å få den fjernet fra tjenesten.

– Alle som bruker musikk må forstå at det koster å lage musikk. Madonna uttalte nå at det er «ingenting som er gratis», og jeg er helt enig i at musikk ikke skal være gratis, sier «Stjernekamp»-vinneren.

Eriksen er likevel ingen optimist på Tidals vegne.

VIL HA PENGER: Rita Eriksen. Foto: TERJE BRINGEDAL Foto: ,

– Ungdommen er vant med dårlig lydkvalitet, og vet ikke hva CD-kvalitet er. Eldre, som har vokst opp med vinyl og skrudd stereoanlegget på full guffe med skikkelig lyd, kan nok være villige til å spytte inn litt ekstra i måneden.

– Hvordan kan Tidal forandre musikkbransjen?

– Mange artister er lei av hvilken vei utviklingen har gått de siste årene. Jeg vet at mange har kritisert artistene bak Tidal for å gå ut med dette, for de er jo ikke akkurat fattigfolk. Men jeg mener at dette kan være et steg i riktig retning hvis det kommer flere artister til gode. Nå er det opp til forbrukerne, for det er de som har all makt. Men som alle vet, det er vanskelig å konkurrere mot noe som er gratis.

Les også

  1. Breakit: Madonna og Kanye West dropper Spotify for Jay Zs strømmetjeneste

    Et titalls artister skal være i ferd med å forlate Spotify for å gå over til konkurrenten, Tidal.
  2. Turboneger i enda en rettssak

    Turboneger saksøkte for åtte år siden et selskap i Hamburg for å sikre eiendomsretten til egne album.
  3. The Guardian gir Susanne Sundfør toppkarakter

    Den toneangivende britiske avisen kaller Susanne Sundførs (28) nye album «briljant pop».

Mer om

  1. Susanne Sundfør
  2. Spotify
  3. Teknologi

Flere artikler

  1. Tidal-artistene latterliggjøres i sosiale medier

  2. Breakit: Madonna og Kanye West dropper Spotify for Jay Zs strømmetjeneste

  3. Kommentar: Tidal-i-bom

  4. Amerikansk storavis: Apple angriper Spotify

  5. Taylor Swift refser Apple Music

Fra andre aviser

  1. Indignerte artister

    Bergens Tidende
  2. - Tidal trenger millioner av brukere for å overleve som strømmetjeneste

    Aftenposten
  3. Kampen om musikkstrømmen

    Bergens Tidende
  4. Digitalekspert: Flere strømmeaktørerer vil gå under i år

    Aftenposten
  5. 5 ting vi vet om Apples nye strømmetjeneste for musikk

    Aftenposten
  6. Tror på ny gullalder i musikkbransjen

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no