Musikkekspert: - De fremstår som idioter

FRA HIP-HOP TIL LOLLIPOP: Slik ser Madcon ut i et av reklamebildene tatt for Diplom-Is. Foto: Diplom-Is

Madcon slaktes for nytt reklamestunt

(VG Nett) Musikkeksperter mener nye reklamebilder av Madcon i eskimokostymer får hip hop-duoen til å miste troverdighet.

  • Halstein Røyseland
  • Atle Jørstad Wergeland
  • Øystein David Johansen

Artikkelen er over ni år gammel

- Madcon er artister med internasjonale kvaliteter, men blir redusert til kjøpesenterklovner i denne kampanjen, sier leder for NRK Ung, Håkon Moslet til VG Nett.

Yosef Wolde-Mariam og Tshawe Baqwa i Madcon inngikk nylig et samarbeid med Diplom-Is, om å være iskremmerkets nye ansikter utad. I den forbindelse er de blitt avfotografert i eskimokostymer like de maskoten til iskremprodusenten bruker, melder Kampanje.

Flere synes Madcon kommer dårlig ut av sin nye reklamedeal, deriblant på det sosiale nettsamfunnet Twitter, hvor debatten har vært heftig det siste døgnet.

Les også: - Vi selger ikke sjela vår

Håkon Moslet mener det er vanskelig å se noen annen motivasjon for kampanjen, enn lettjente penger.

- Idioter

- De fremstår som idioter i de kostymene. Det er fint at de tar seg selv lite høytidelige - og de er gjøglere - men en god manager må sette grenser for gjøgleriet. Madcon er i en posisjon hvor de ikke trenger å ta på seg sånne kostymer, sier Moslet til Kampanje.

KRITISK: Musikkekspert Håkon Moslet. Foto: Trond Solberg/VG

Unit managements Morten Andreassen, som blant annet har Marit Larsen og Lise Karlsnes blant sine artister, kom med følgende kritikk på Twitter:

- Jeg digger og har stor respekt for @madc0n men dette er tidenes flaueste allianse mellom kultur&næring.

Overfor VG Nett utdyper Andreassen sin Twitter-melding:

- Min umiddelbare reaksjon er at dette virker lite gjennomtenkt. Et ideelt samarbeid mellom en merkevare og kultur bør ha gevinster utover økonomi, og foreløpig kan jeg ikke se den oppsiden for artisten i dette prosjektet.
Men jeg tar forbehold om at jeg ikke har sett hele kampanjen. Madcon har gjort ting jeg ikke har forstått før og vunnet verden, kanskje det er det som skjer igjen, sier Morten Andreassen til VG Nett.

Han mener likevel kritikken mot Madcon er en storm i et vannglass.
- Dette er først og fremt et godt eksempel på effekten av sosiale medier. Jeg hadde 50 followers som stort sett er gode venner på Twitter når jeg publiserte meldingen, nå skaper den medieoppslag. Det er interessant, avslutter Andreassen.

- For barna

KRITISK: Morten Andreassen i Unit Management. Foto: Jan Petter Lynau/VG

Madcon-manager Peter Peters lar ikke kritikken gå innover seg.

- For det første har ingen sett kampanjen ennå. Vi er veldig fornøyde med de verdiene som ligger til grunn. Det er noe vi gjør for barna. Så lenge vi får til det, så er vi happy, sier Peter Peters til VG Nett.

Gunnar Greve, hip hop-manager og «Idol»-dommer innrømmet at han trakk godt på smilebåndet da han så bildene av Madcon i eskimokostymer.

- Jeg synes det er morsomt. Dette er vel ikke hele kampanjen, og jeg er spent på hva kampanjen går ut på, og hva tanken og bakgrunnen for hva dette er. Madcon er smarte, og har smarte folk rundt seg, så jeg er overbevist om at det er noe mer enn bare disse bildene, sier Greve til VG Nett.

- Men bildene er unektelig noe av det mer underholdende jeg har sett denne morgenen.

Snakker ikke om penger

Salgs- og markedsdirektør Eirik Kruse i Diplom-Is har ingen kommentar til kritikken.

- Vi har inngått et samarbeid med Madcon, og funnet en partner som står for veldig mye av det samme for oss. Folk må få mene det de ønsker, sier Kruse til VG Nett.

- Er det fortsatt slik at all PR er god PR?

- Det vet man jo aldri. Vi er opptatt av merkevaren vår. Det er Madcon også. Vi har funnet de kuleste gutta i bransjen, med noen av de kuleste produktene. Vi har et felles mål å spre glede gjennom sommeren.

- Kan du si noe om hvor mye Madcon har fått for å stille opp?

- Nei, det kan jeg ikke. Det er en totalavtale som det er mange elementer i. Det kommenterer vi ikke, sier Kruse.

Les også

  1. Madcon får superstjerne-hjelp

    (VG Nett) Norske Madcon har fått med seg Ludacris og Ne-Yo som gjesteartister på sin nye plate.
  2. Madcon var fattige før suksessen - spiste bakt potet med leverpostei

    (VG Nett) For noen år siden var Tshawe arbeidsløs og Yosef sykkelbud uten sykkel.
  3. Madcon: - Vi selger ikke sjela vår

    (VG Nett) Tshawe Baqwa og Yosef Wolde-Mariam slår tilbake mot kritikerne som kaller det nye albumet sjelløst.
  4. - Snoop Dogg sang Madcon-hit på fest

    (VG Nett) Den verdenskjente rapperen Snoop Dogg brøt ut i sang da han møtte Madcon-gutta på fest i Los Angeles.

Flere artikler

  1. Madcon: - Vi jobber ikke for gretne gubber

  2. Bransjen jubler for Jay Z-besøket

  3. Sandra Lyng slår tilbake mot eksmanager Gunnar Greve

  4. Brækhus bryter med manager Brynhildsen

  5. Madcon skal opptre med Snoop Dogg

Fra andre aviser

  1. - Det siste halvåret har vært magisk

    Bergens Tidende
  2. - Mange føler at de lever litt av livet sitt i Skam

    Bergens Tidende
  3. Videoen fra Ulriken er sett over en milliard ganger

    Bergens Tidende
  4. «Skam»-stjernene har en klar fordel mot Lothepus

    Bergens Tidende
  5. Undersøkelse: Mest mobbing via Snapchat

    Fædrelandsvennen
  6. Appstyrte varmesåler og ski som forteller deg hvor det skal smøres

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder