Musikkveteraner krangler om Kygo

Den unge elektronikastjernen vekker debatt i hjembyen – og blant en rekke profilerte navn i musikk-Norge.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Mens Kyrre «Kygo» Gørvell-Dahll (23) selv underholdt russen i Stavanger sist helg, har debatten i Bergen den siste uken handlet mer om Kygo enn om russen.

I Bergens Tidende startet debatten med et innlegg fra musikkjournalistveteranen Einar «Engelen» Engelstad, under overskriften «Russebussmusikk på valium», hvor forfatteren blant annet undrer seg over hva som er ungdomsopprør nå til dags, med Kygos arbeidsmetoder som skyteskive.

Kygo på festival:– Drøm i oppfyllelse

Mange har meldt seg på i debatten. En av de mest kritiske er manager Mikal Telle, som rundt årtusenskiftet var sentral labelsjef i den daværende «bergensbølgen», hvor navn som Röyksopp og Kings Of Convenience poppet opp.

KRITISK: DJ Olle Abstract. Foto: ELIAS FLØTRE LØSTEGAARD Foto: ,

– For 15-20 år siden var vårt sikreste tegn på suksess at Engelen ikke forstod hva vi holdt på med. Noe forandrer seg tydeligvis aldri. Jeg for min del synes det er strålende at Kygo har slik suksess, skriver Telle på sin Facebook-side.

Der får han blant annet respons fra Olle Løstegaard, bedre kjent som Olle Abstract, en av Norges mest meritterte house-DJs:

– Jeg er mest forbauset over at så mange musikkinteresserte bryr seg. I det hele tatt. Den gemene hop har alltid likt minste motstands vei. Altså enkel musikk som fester seg lett og ikke utfordrer deg. Kygo er personifiseringen av det. Som Deep Forest eller Enigma var det i sin tid. Eller Dance 2 Trance. Ikke noe for kredmusikkfolk å bruke tid på. Synes jeg.

Turboneger-gitarist og musikkskribent Knut Schreiner påpeker at Engelstad tilhører en generasjon som i større grad lagde kunst for kunstens skyld, og mener at dette var et kjennetegn i populærmusikken fra 1966 til 2000.

Er Kygo ordentlig musikk?Meld din mening.

– Det må være lov for folk som har vokst opp i en tid der musikk var en kulturell driver, og ikke bare bakgrunns- og bruksmusikk, som idag, å kritisere fraværet av musikk som tøyer grensene, gir intense opplevelser og får deg til å tenke, skriver Schreiner.

ANALYTISK: Knut Schreiner. Foto: KNUT ERIK KNUDSEN Foto: ,

Anne Lilia Berge Strand, internasjonalt kjent som popartisten Annie, uttrykker også en viss forståelse for Engelstads synspunkter. Hun synes likevel dette er nok et eksempel på en rockorientert musikkjournalist som blir forvirret i møte med elektronisk basert musikk.

– Jeg tenker at dette er jo en kompliment for Kygo … tvilsomt at suksessen daler etter denne artikkelen, tvert imot, melder hun.

Jørgen «Jørg-1» Nordeng, rapperen i Tungtvann, synes Engelstad har rett i at ungdom i dag er «streitinger» som gjør opprør mot nittitallets hedonisme.

– Kygo er jo i så måte ikke Slayer, NWA eller Sex Pistols. Han er a-ha, Huey Lewis & The News eller Neil Diamond, sier han.

ELEKTRONISK: Anne Lilia Berge Strand, bedre kjent som Annie. Foto: NINA EIRIN RANGØY Foto: ,

Fra platebransjehold har blant andre Yngve Næss meldt seg – mangeårig norskansvarlig i plateselskapet Universal. Han minner om at artister med bred kommersiell appell trengs for å skape rom for smalere utgivelser.

– Ingenting er forandret, noen må toppe listene og finansiere bredden. Slik var det da Madonna og Michael Jackson finansierte jazz-, heavy- og blueshyllene i platebutikken min i Larvik midt på åttitallet. Ingenting var bedre før, men det var bra, skriver han.

VG har vært i kontakt med apparatet rundt Kygo. Han ønsker ikke å kommentere debatten.

I mellomtiden ligger «Firestone»-singelen hans fortsatt på topp 10 i Storbritannia. Søndag kveld ble det bekreftet at den beholder åttendeplassen fra uken før.

Låten passerer nå 160 millioner avspillinger på Spotify. Oppfølgeren «Stole The Show» er spilt 80 millioner ganger.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder