PIONÉR: Bjørn Torske var sentral i «bergensbølgen» rundt årtusenskiftet. Foto: SMALLTOWN SUPERSOUND
PIONÉR: Bjørn Torske var sentral i «bergensbølgen» rundt årtusenskiftet. Foto: SMALLTOWN SUPERSOUND Foto: ,

Kommentar: Hederspris i elektronika

MUSIKK

Nå får du tilgang til noe av den mest banebrytende norske musikken noensinne.

Publisert: Oppdatert: 27.01.15 13:24

I forkant av årets Spellemannpris ble elektronika-kategorien høylydt debattert. I etterkant var det hedersprisen. Men nok om det.

For nå gjør selskapet Smalltown Supersound en hedersgjerning i elektronikkens tjeneste som fortjener en pris: De nyutgir de to første albumene fra Bjørn Torske.

Disse har lenge vært ute av sirkulasjon, og blir nå for første gang tilgjengelige på streamingtjenester.

Bra, for dette er ikke bare god musikk, det er viktig musikk.

Torske var en nøkkelperson i miljøet rundt plateselskapet Tellé, hvor internasjonale stjerner som Röyksopp, Annie og Kings Of Convenience vokste frem.

I likhet med Tore «Erot» Kroknes (som dessverre døde av hjertefeil i 2001, 23 år gammel) stod Torske for en ubehøvlet og sjarmerende vri på disco som pisket dansegulv og stimulerte hjerne og lattermuskler samtidig.

Men spesielt kommersielt anlagt var Torske ikke. Etter den dype housemusikken på «Nedi myra» (1998) og Röyksopps kommersielle triumfer, kunne han sannsynligvis gjort det lett for seg selv.

I stedet kom han opp med «Trøbbel» (2001), som åpner med en sang titulert «Knekkebrød», bygget rundt et nærmest groteskt sample av noe som høres mistenkelig ut som konsum av nevnte matprodukt.

Albumet er imidlertid en av de flotteste kjærlighetserklæringer til varm og smusset analogtlydende synth som tenkes kan. «Trøbbel» var en komplementerende motsetning til «Melody A.M.».

I 2001 var Norge simpelthen verdensmester i elektronisk musikk.

I disse dager driver vi igjen og lefler med en lignende posisjon; ingen elektronikaplater høstet mer ære internasjonalt enn Todd Terjes «It's Album Time» i fjor.

Så er det også Todd Terje som siteres i presseskrivet som følger disse nyutgivelsene. «Første gang jeg lyttet til disco på en ikke-ironisk måte», sier han om en av Torskes låter der.

Han var ikke alene om det.

THOMAS TALSETH